Kvinnorna och världshistorien – Boktips

I natt vill jag rekommendera en mycket intressant bok. En bok som kan bli en bra grund för fortsatta samtal om manligt – kvinnligt. I den frågan frodas många myter och vanföreställningar.  Första gången jag läste Kvinnorna och världshistorien av Rosalind Miles, måste ha varit tidigt 90-tal och var min huvudkälla för mitt föredrag i tre delar ”Från vaginaavund till penisförgudning i Radio A Västerås. 

Redan i inledningen till första kapitlet ger Miles anslaget till hela boken: ”Den mänskliga rasens historia börjar med kvinnan. Hon bar, då som nu, den ursprungliga mänskliga kromosomen. Hennes anpassning till utvecklingen säkerställde artens överlevnad och framgång.” Det mesta av all forskningsresultat kring människans utveckling har utgått från en manlig föreställning om hur det borde ha varit. Vill man vara snäll så kan man säga att forskningen baserat sig på en myt. Är man en illvillig typ som jag, säger man att forskningen baserat sig på manligt önsketänkande. 

Två exempel: Hur många gånger har jag inte hört och läst att mannen – jägaren var den som försörjde stammen. När sanningen är den, att mänskligheten aldrig skulle ha växt ur sin linda om den förlitat sig på föda från jakten. Det som räddade stammen var kvinnornas ihärdiga samlande av rötter, frukter och insekter. Det var stapelfödan. Jaktens resultat var grädden på moset. Ett annat exempel på manligt önsketänkande är att mannen, på grund av jakten, skulle vara uppfinnare till de första redskapen, spjutet eller pilbågen. Med all sannolikhet är nog det kvinnliga redskapet, grävkäppen av mycket äldre stadium. 

En annan märklig myt som vi, har jag märkt, fortfarande accepterar som sann, är föreställningen att männens större muskelstyrka skulle ha inneburit att de också arbetade hårdare. Kvinnorna genom historien skulle kunna utropa – små gossar ni vet inte vad arbete innebär! I de ursprungliga  jägar – samlarsamhällena, som vi fortfarande har levande exempel på, arbetar mannen en femtedel av tiden som krävs för stammens överlevnad och kvinnorna utför resten av arbetet. Genom historien har kvinnor arbetat i hårda och tunga arbeten.

Detsamma gäller myten om att arbetande kvinnor skulle vara en sen 1900-tals företeelse. Före skulle någon form av arbetsdelning ha existerat, där mannen arbetar och kvinnorna tar hand om barnen vid hemmets härd. Kvinnor har i alla tider arbetat, antingen för stammen, byn eller familjejordbruket. De har också lönearbetat som pigor, byggnadsarbetare, läkare, bibliotekarier etc. (finns upptecknat ända från Romartiden.) 

Det som kanske ändå mest berör mig i boken, är Miles beskrivning av myter om Gudavärlden. Det finns många myter om Modergudinnan, som vi måste ta på allvar. Också beskrivningar om hur den manliga principen fick överhanden. Dessa kunskaper gör att jag har stor förståelse för dagens feministteologi och kan utan att blinka säga och tänka, Vår moder… när jag läser bönen i kyrkan. Jag känner och är också säker på, att jag inte hädar. 

Män, utmana er själva och läs boken! Ni kommer ha svårt att säga ”det svaga könet”, efter läsningen utan att rodna. Kvinnor, ni kan läsa boken och få bekräftelse på det ni säkert redan anat eller har visshet om. Det är kvinnorna som burit och troligtvis fortfarande bär upp samhället.

4 kommentarer till Kvinnorna och världshistorien – Boktips

  1. Andersson skriver:

    Självklart ska Iran få försvara sig vid en attack från USA eller Israel, riskerna med en sådan operation är stora och det kan mycket väl mynna ut i ett nytt krig liknande Yom Kippur.

    Iran är en totaliär fundamentalistisk diktatur, som med alla medel som krävs, inte ska få kärnvapen i händerna.

  2. Med en sådan uppmaning är det väl svårt att säga nej! Ha en fin kväll nu och sköt om dig!
    Vicke

    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

  3. Miranda skriver:

    ”Kvinnorna och världshistorien” var boken med stor B i mitt liv. Den betydde mycket för min väg från att se mitt kön som något olyckligt men ofrånkomligt, till att vara jävligt stolt. Den hjälpte mig hitta min självrespekt och egenvärde. Ingen kan ta ifrån mig det, inte ens idag, 15 år senare.

    Min stilla undran är, hur kan man fortfarande vara kristen efter att ha läst den boken? Jag kan det inte.

  4. LeoH skriver:

    Ja du Miranda, svaret skulle bli gigantiskt lång om jag försökte analysera alla de intellektuella och känslomässiga rtfarenheter som lett till att jag i dag är kristen. I viss mening kan jag hävda, att jag inte valde att bli kristen. Jag blev det bara.

    De erfarenheter och insikter jag bar med mig in i den kristna tron håller anmärkningsvärt väl fortfarande. Visst är det många åsikter jag fått revidera, men i det stora hela står jag för de insikter ”Kvinnorna och världshistorien en gång gav mig.

    Det finns många mer kunniga feministteologer som försöker besvarat din fråga.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 26 andra följare

