Hyllning av ett rekorderligt fruntimmer!

Jag inser, att nu blir många kvinnor förbannade på mig. Kalla kvinnor för fruntimmer, vilket sätt! Jag vet inte hur det kommer sig att jag, det måste gå långt tillbaka i barndomen, lärde mig identifiera starka och kloka kvinnor som ”rekorderliga fruntimmer.” Begreppet har följt mig genom åren och väl fyllt sin uppgift att hjälpligt förklara en svårtydd verklighet.

Idag blev jag påmind i DN om en kvinna som verkligen lever upp till begreppet rekorderligt fruntimmer, Nalin Pekgul S-kvinnornas ordförande. Den främsta orsaken till artikeln i DN, är att S-kvinnorna startar en kampanj idag om en delad föräldraförsäkring. Ett krav som är väl värt att stödja. Men det var inte det som fick mig att börja knappa på tangenterna, utan alla de positiva minnen som är förknippade med Nalin Pekgul.

För många år sedan (det är nog inte så många med tanke på Nalins ålder) läste jag om en SSU-aktivitet med läxhjälp i någon av Stockholms förorter. Nalin Pekgul var en av de drivande krafterna. Sen dök hon upp lite då och då i mediebruset och alltid med kloka åsikter i någon sakfråga. Under ett antal år var hon en frispråkig riksdagskvinna och sen några år är hon S-kvinnornas ordförande. Fortfarande lika frispråkig och frank i alla sina framträdanden.

Jag förstår inte varför hon är så ”osynlig” i våra massmedier. Nalin Pekgul har ju den bakgrund som borde vara guld värd i alla soff- och debattprogram i TV. Invandrare, kom till Sverige när hon var 13 år. Troende muslim. Integrerad, men inte assimilerad i det Svenska samhället. Jag upplever, att Jimmie Åkesson från Sverigedemokraterna oftare fått uttala sig om muslimer i svensk TV än Nalin Pekgul. 

Visst förstår jag hur TV tänker. Det blir mer ”TV-mässigt” med en konfrontation mellan mer traditionellt troende muslimer och en fullständigt ignorant Åkesson. Det verkar mer spännande med stora och starka skiljelinjer. Sen spelar det ingen roll om dessa skiljelinjer är de som verkligen borde diskuteras och belysas. Efter en sådan TV-debatt upptäcker varje vaken medborgare att han eller hon är lika, om inte okunnigare, än före debatten. Men debattledaren kan mysa och tänka – vad folk skrek åt varandra! Vilken härlig TV-kväll i folkbildningens tjänst!

I dagens DN-artikel får vi lite antydningsvis läsa om vad Nalin Pekgul anser om religiösa friskolor och givetvis hennes syn på skillnaden mellan våld mot kvinnor i allmänhet och den hedersrelaterade våldet mot unga flickor, där hela familjen är delaktig. Det vore spännande och mycket välbehövligt om Nalins Pekgul röst hördes lite oftare i den här något infekterade debatten. Och inte bara hon, det finns många, många andra med kunskap och erfarenhet, som skulle kunna bidra till en helt annorlunda och mer sansad debatt. Men vi får väl nöja oss även fortsättningsvis att behovet av dramatik i TV innebär, att Jimmie Åkesson kallas in som expert på Islam och muslimer. 

Det vore klokt av den borgerliga alliansen i Stockholm och annorstädes att lyssna till Nalin Pekguls varning: ”Moderaterna ger bidrag till religiösa skolor och de segregerar sjukvården. Men de inser inte att detta stärker de religiösa islamisterna. Moderaterna tänker inte för fem öre.”

Jag utgår från att Mona Sahlin, när hon bildar regering efter valet 2010, ersätter Sabuni med Nalin Pekgul. Finge jag det löftet före valet, kunde det rent av innebära, att jag åter skulle rösta på S. Ta det som ett löfte, Mona!

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

4 kommentarer till Hyllning av ett rekorderligt fruntimmer!

  1. Spinkige spinnrockaren skriver:

    Nalin Pekgul fick för några veckor obehindrat smäda Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson i ”Gomorron Sverige” tillsammans med dhimmisyndikalistern Andreas Malm. Ja, du…

  2. LeoH skriver:

    Se där ett missat program!

  3. Kerstin skriver:

    Massmedias företrädare måste känna sig överlyckliga att ha fått en ny okunnig prick att kalla in för sina ”nu-hoppas-vi-på-riktiga-gräl-program” efter att Sven Olle Olsson inte finns med oss längre.
    På 90-talet var det ju han som var expert på invandring och invandrare och som hotade med att de blå ögonen skulle försvinna!

  4. [...] utan en värme, som man bara känner för en personlig vän. I mars 2008 skrev jag en bloggpost: Hyllning av ett rekorderligt fruntimmer! Det får bli min personliga hyllning till Nalin, nu när hon går in i en ny fas i sin [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 26 andra följare

