Byt inte den gamla bojan mot en ny!

I dag har Göran Skytte faktiskt skrivit en riktigt intressant kolumn i SvD. Det intressanta med kolumnen är inte att Skytte har rätt, utan den visar hur hans hat mot socialdemokratin, leder honom vilse i förståelsen av historiska skeenden.

Ett stort misstag är, när Skytte ser en historisk rak linje mellan Axel Danielsson 1863 – 1899 och dagens socialdemokrati under ledning av Mona Sahlin. En sådan rak linje existerar inte. Det är ingen överdrift, att påstå att Danielsson och den tidiga arbetarrörelsen var fientlig inställd till Svenska Kyrkan, men var inte den känslan ömsesidig? Vi bör ju inte bortse från den sociala, politiska och ekonomiska verklighet som merparten av befolkningen levde med under senare delen av 1800-talet och den roll som Kyrkan spelade under samma tid. Det känns lite svårt att helt förkasta tanken, för att uttrycka det milt, att Kyrkan i stor utsträckning bar skuld till den fientliga stämningen i breda lager av befolkningen. Folket var inte lurade av sina ledare, utan de kände ända in på det svidande skinnet, att Kyrkan stod på överhetens sida. (För övrigt tror jag att stor del av frikyrkorörelsen kände en liknande ilska.) I dagens Sverige är det nog helt andra grupper i samhället som har orsak till ilska mot SvK.

Skyttes historieförståelse blir rent av patetisk när han skriver angående socialdemokratins åsiktsbyte om kravet att avskaffa statskyrkan. Skytte skriver: ”Det är här socialdemokratin börjar smida det halsjärn som ska förslava kyrkan under politiken.” Jaha, tänker jag. Perioden från Gustav Wasa fram till 1930-talet var den stora frihetstiden för Svenska Kyrkan? Tro´t den som vill! Inte heller är det så att socialdemokratin ”fått hjälp” från borgerliga politiker, utan de borgerliga partierna hade ett egenintresse, att politiskt kontrollera Svenska Kyrkan. Om inte av annat skäl än rent intresse av röstmaximering. Hur ofta har socialdemokratin haft majoritet inom SvK?

Situationen att Kyrkans aktiva medlemmar tenderade att rösta borgerligt var ett viktigt skäl till, att socialdemokratin så länge motsatte sig ett skiljande mellan Kyrka och stat. S ville inte bidra till att borgerligheten skulle få kontrollen över en mäktig kristen folkrörelse. När riksdagen äntligen beslutade om ändrad relation mellan SvK och staten, blev inte beslutet en helhjärtad skilsmässa.

Det finns en starkt växande vilja inom Kyrkan, att frigöra sig från de allmänpolitiska sekulära partierna. I första hand S, C och M. De knepiga hybriderna ”X-partister i SvK” kan tydligen tillsvidare rida på den utbredda viljan till partipolitisk oberoende.

Där står vi nu och det kan kännas frestande att se huvudmotsättningen i det kommande valet, som den mellan S, C, M, ”X-partister inom SvK” och tre partipolitiskt oberoende nomineringsgrupper. Jag anser det vara en farlig felsyn. Det är inte helt likgiltigt hur rösterna faller till förmån för POSK, Öppen Kyrka eller Frimodig Kyrka.

Det som fick mig för några år sedan att glatt gå med i Öppen Kyrka, var den bestämda känslan av att Öppen Kyrka – en kyrka för alla(ÖKA) hade förstått det Dietrich Bonhoeffer talat om – den myndiga människan. Öppen Kyrka står för frigörelse av det allmänna prästadömet om det tillåts mig vara lite högtidlig. Det samma går det med bästa vilja i världen, inte att säga om vare sig POSK eller Frimodig Kyrka. I olika grad vill de göra åtskillnad mellan det de kallar ”de aktiva och engagerade i Kyrkan och den stora medlemsmajoriteten i Kyrkan. Frimodig Kyrka tenderar att anse att det t o m är alltför många som röstar. Om Frimodig Kyrka skulle få ett dominerande inflytande i Kyrkan, då skulle de tillhöriga få en boja runt halsen av en styrande troselit.

Hur Kyrkan styrs är en viktig fråga, men vi får inte glömma att Kyrkan också är ett innehåll. Det är återigen inte likgiltigt vilken nomineringsgrupp de tillhöriga lägger sin röst på. Öppen Kyrka står klart och entydigt för att Kyrkans uppgift är att ”tolka Bibeln in i vår tid för vår tids människor.” Öppen Kyrkas bibeltolkning innebär att vi oförbehållsamt välkomnar prästvigda kvinnor och kommer också hårt och envetet arbeta för jämn könsfördelning mellan kvinnor och män på alla nivåer. Bort med alla osynliga glastak! Vi är entydigt för, att Kyrkan skall behålla vigselrätten och att det skall bli tillåtet för präster att viga samkönade par till äktenskap. För att nämna något om vad vi vill med Kyrkan.

Frimodig Kyrka har en totalt motsatt uppfattning när det gäller både vigselrätt och rätten till äktenskap för samkönade par. De har gjort en taktisk reträtt vad gäller prästvigda kvinnor, men med förbehåll om krav på acceptans för samexistens. Önskemålet är inte helt klart formulerat, så det är lite svårt att avgöra hur de tänker, men jag tror inte att jag är överdrivit misstänksam, när jag påstår att Frimodig Kyrka vill hålla motståndet mot prästvigda kvinnor levande för framtida bruk.

Skulle Frimodig Kyrka få ett avgörande inflytande skulle också SvK få en tung boja av trångsynt Bibeltolkning att släpa på. En Bibeltolkning som inte svarar på de frågor som dagens människor ställer. Frimodig Kyrkas svar till frågande människor är ett kort – frågan är fel ställd!

Självklart avgörs inte alla framtidsfrågor i ett enda val, men varje val är ändå mycket viktigt. Öppen Kyrka står för en frigörelse av de tillhöriga. En frigörelse från manipulativa politiska partier och en frigörelse till en kärleksfull och livsbejakande kristen tro.

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , , ,

6 kommentarer till Byt inte den gamla bojan mot en ny!

  1. Anders E Nilsson skriver:

    Nog anstränger socialdemokratin sig alltid, men jag vet inte hur stort engagemanget är, men klart står att man vill ha en öppen kyrka. Även om tolkningen ibland blir mera en fråga om pingis i kyrkan än ekumeniska och trosfrågor. Fö har väl Skytte, så långt jag kan komma ihåg honom, väl alltid varit en auktoritär debattör. Jag följer honom inte så mycket längre, det blir till slut ointressant.

  2. LeoH skriver:

    Socialdemokratin behöver varken anstränga eller engagera sig i SvK:s inre angelägenheter. Partiet behöver varken säga bu eller bä om hur öppen kyrkan skall vara. Lika lite som de gör det om andra trossamfund eller religioner. Partiet som ett sekulärt parti kan med varm hand överlåta frågan till de kristna socialdemokrater som är medlemmar i Kyrkan. På samma sätt, som man överlåter åt muslimska socialdemokrater att hantera sina trosfrågor efter bästa förmåga.

    Personligen upplever jag också det något märkligt, att jag inte kan bli medlem i S, så länge jag är medlem och aktiv i Öppen kyrka (ÖKA). Däremot är fullt möjligt för en katolik, som är mot kvinnliga präster och motståndare till äktenskap för samkönade par, att utan problem vara medlem i partiet. Men det är bara en personlig reflektion. Självfallet är det ingen mänsklig rättighet att tillhöra något parti.

  3. Gunvor Vennberg skriver:

    Det är den liberala bibeltolkning som ÖKA företräder som är en boja eftersom evangeliets kraft till frälsning och kamp emot ondskan i världen mattas och blir svag. Den som upphöjer sig skall bli förödmjukad och den som ödmjukar sig skall bli upphöjd. Det gäller i allra högsta grad gentemot Guds Ord i Bibeln. Min tro och alla gåvor från Gud ökade 200% sedan jag omvände mig och ödmjukade mig inför vad Gud ville ha sagt istället för att likt min liberala vana tolka allt så att det passade mig. Rekommenderas liksom Frimodig Kyrka. Friheten i Kristus är inte friheten att göra vad man vill utan vissheten om att han dog för mina synder och att jag är frälst, frihalsad, räddad från allt som band mig inkl döden. Detta föder en kärlek och en vilja att göra hans vilja, inte min. Detta är grunden i kristen tro. Borde inte vara kontroversiellt i en Kyrka.

  4. LeoH skriver:

    Gunvor, jag är ledsen men jag kan inte se vad du kritiserar Öppen Kyrka(ÖKA)för. Det är inte någon kontroversiell åsikt, att vilja göra enligt Jesus vilja, men vad är det Öppen Kyrka, enligt dig, inte ”gör”?

  5. Jerka skriver:

    Fin debattartikel. Jag är ateist och är mest med i kyrkan för att jag inte orkat gå ur, men jag kommer lägga min röst idag på Öppen Kyrka. Kvinnoprästmotståndare och homohatare hör inte hemma i en organisation som förespråkar kärlek och öppenhet. Jag vet hur stor betydelse kyrkan har för många människor och det är enormt viktigt för deras självkänsla och värdighet att inte bli uteslutna pga fel kön eller sexualitet.

    Lycka till i kyrkovalet!

  6. LeoH skriver:

    Tack Jerka!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 27 andra följare

