En angenäm fundering att ha med sig in i sömnen!

De som läser mina statusrader på Facebook vet, att jag den senaste tiden ägnat mig åt studier av den Ortodoxa kyrkans teologi. Det har varit en spännande tid och jag ser fram mot ytterligare studier. Har för en stund sedan avslutat ”Trons mysterium” av Hilarion Alfejev. I sista kapitlet redovisar Hilarion, efter vad jag kan förstå, mycket ingående, diskussionen inom den ortodoxa kyrkan kring frågan, om allmän frälsning är möjlig. En mycket spännande läsning, eftersom jag genom åren inte uteslutit den möjligheten. Jag ska citera stycke, där metropoliten Hilarion gör en sammanfattning. Den ”Isak” som stycket inleds med är Isak Syriern, en andlig författare på 600-talet:

”Enligt Isak kommer Gehennas plågor att upphöra och dödsriket kommer att förintas, djävulens verk kommer att få ett slut och det ondas makt kommer att övervinnas. Men Gehennas slut är ett mysterium bortom människans fattningsförmåga. Isaks åsikter går utöver det som finns tydligt definierat i kyrkans dogmer.

Vi kan alltså se att det finns en viss enighet bland flera kyrkofäder rörande allmän frälsning, men det finns ingen enighet rörande när och hur den kommer att äga rum. Vår översikt över ämnet har visat att det finns en heretisk föreställning om allmän frälsning, men det finns också en ortodox tolkning. Det vore heresi att insistera på nödvändigheten av frälsning för alla som ett tvång för både Gud och människor, men det är inte en heresi att tro på möjligheten till frälsning för alla och fortsätta be och hoppas på den. Johannes Klimakos delar denna övertygelse med Paulus, Gregorius av Nyssa, Maximos Bekännaren och Isak Syriern, när han skriver: ‘Det är inte omöjligt att alla blir frälsta och försonade med Gud”

Just så! Det är inte omöjligt! Det är min fasta tro och övertygelse!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer till En angenäm fundering att ha med sig in i sömnen!

  1. Jag undrar om enheten runt en allmän frälsning egentligen är så stor. Min upplevelse är snarare den att man ifrågasätter de eviga straffen.

    Brist på straff innebär ju inte per definition frälsning…

    Den ortodoxa teologin är spännande, även om jag personligen har svårt med krav på att tro obibliska saker för att få tillhöra den ”enda kristna kyrkan”

  2. ”Det vore heresi att insistera på nödvändigheten av frälsning för alla som ett tvång för både Gud och människor, men det är inte en heresi att tro på möjligheten till frälsning för alla”

    Detta slår huvudet på spiken tycker jag…

  3. LeoH skriver:

    Ja inte vet jag, men ett är jag rätt så säker på. Gud straffar inte, vare sig i det här livet eller i det kommande.

    Jag anser också, att de som hävdar att löftet, Gud ska bli allt i alla, betyder något, har rätt.

    För en tid sedan skrev jag ett blogginlägg, där jag undrade om det var rimligt att anta, att Bibeln gav ifrån sig en entydig sanning vid läsning. Jag har hört alltför många gånger människor som hävdar att ”så står det inte i min Bibel” när jag hänvisat till någon text för att styrka en tolkning jag haft i någon fråga. Vi protestanter är ju oehört splittrade i frågan om vad som är bibliskt eller inte.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 25 andra följare

%d bloggers like this: