Är det tänkt att jag ska gråta av rörelse och känna stolthet?

Det är ett tag sen jag skrev något om arbetsmarknadsåtgärden Fas 3. Ni vet den där märkliga företeelsen att arbetsförmedlingarna erbjuder arbetslösa till intresserade arbetsgivare. Arbetsgivaren får ca 5000 kr/mån och den placerade arbetslöse får i bästa fall en reducerad a-kasseersättning och i sämsta fall försörjningsstöd från socialkontoret. Den arbetslöse kan inte neka till att bli placerad. Då mister hon hon ersättningen och står utan försörjning. Modernt tvångsarbete för att säga som det är.

Fick upplysning om följande Fas 3-placering i dag. Kan inte säga att jag blir glad! Församlingen i Västra Frölunda, men även andra församlingar i Göteborgsområdet erbjuder:

 +  Pratstunder
 +  Promenader
 +  Högläsning
 +  Utflykter
 +  Kulturaktiviteter
 +  En stunds gemenskap

De frågar församlingsborna: Vill du ta emot en utsträckt hand? Vilken oerhört vacker fråga. Det finns tyvärr en hake. De berättar inte, att den utsträckta handen inte tillhör församlingen. För det är ju så det är. Den dag staten tar bort ersättningen till församlingen på 5000 kr/mån för varje Fas 3:a och inte längre tvingar arbetslösa att arbeta utan lön hos allehanda arbetsgivare. Då har församlingen inte längre någon utsträckt hand att erbjuda sina församlingsbor! 

Jag hittade uppgifterna om Västra Frölunda församling här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 kommentarer till Är det tänkt att jag ska gråta av rörelse och känna stolthet?

  1. Om jag som egenföretagare kunde anmäla mig som arbetsgivare skulle jag gärna göra det och sedan ge de 5000 SEK till personen i fråga. Men det funkar nog inte så.

  2. LeoH skriver:

    Nej, det gör inte det. Jag vet inte heller om någon har försökt.

  3. SLJ skriver:

    Bra att du skriver om det här.

    Jag tänker ofta i Carolinas banor om det finns någon man kan anställa. Smart att man skulle kunna ge den anställda de 30 silverpen.. förlåt 5000 kronorna. Om man kunde hitta på något som spelar systemet på något sätt, så att Fas 3 spelar mot sig själv, det vore fint.

  4. LeoH skriver:

    Jomenvisst, Sofia!

  5. Marlene skriver:

    Jag har fullständigt ändrat min syn på Svenska Kyrkan sedan de började utnyttja mig som fas 3-slav och kommer att begära utträde å det snaraste. Deras människosyn är vidrig! Självklart är det bidraget på 5000 kr som hägrar. Jag är självgående och van att se vad som behöver göras så handläggaren ser jag knappt. Vad används pengarna till? Delar personalen på vad de håvat in? Sjukt!

  6. Marlene skriver:

    p.s. Angående ”Uppdrag Medmänniska”. De som tar emot en ”utsträckt hand” borde kanske upplysas om att det är en slav som kyrkan utnyttjar som ger den handen.

  7. LeoH skriver:

    Tack för kommentarerna Marlene. Du har helt rätt. Däremot anser jag, att du inte bör lämna Svenska Kyrkan. Be om ett själavårdande samtal med kyrkoherden i församlingen. I det samtalet berättar du hur kränkt och förnedrad du känner dig, att behöva delta på villkor du själv inte valt och inte kan påverka. Kyrkoherden har tystnadsplikt, men var mycket tydlig med att du önskar ett själavårdande samtal.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 26 andra följare

