Tankar från en teologisk strunt i norra Hälsingland!

För några dagar sedan fick jag tips från olika håll om en ”Tankar inför helgen” skriven av chefen för Seglora smedja, Ewa Lindqvist Hotz, på Svenska Kyrkans hemsida. Nyfiken som jag är tog jag mig dit och hittade något mycket märkligt. Om jag hårddrar innehållet, så är jag på något sätt skyldig till Anders Behring Breiviks fruktansvärda terrordåd. Med storögd förvåning tog jag del av följande sammanfattning av Joh 10.

”Jag kommer att tänka på är att just denna evangelietext ofta har använts av kristna fundamentalister som vill hävda kristendom som den enda sanna religionen, som den enda möjliga vägen till Gud. Trots att Jesus här talar om sig själv som en grind som vill öppna vägen till livet, till och med till ett liv i överflöd, har denna text många gånger använts av dem som vill påstå att det bara finns en grind för den som vill leva och dö i gemenskap med Gud, som om det inte fanns någon annan väg till Gud än den genom Jesus Kristus.”

Det har kommit reaktioner på Ewa Lindqvist Hotz betraktelse från olika håll, men jag nöjer mig att länka till två blogginlägg som, enligt mitt tycke, pekar på väsentliga svagheter i Ewa Lindqvist Hotz analys. Det är dels Dag Sandahl i bloggen BloggarDag, dels Carolina Johansson i bloggen Rambling Thoughts. Läs och begrunda! Eftersom talespersoner för Seglora Smedja, trots sin självbild att vara dialogens mästare, aldrig bemöter kritik, går det inte att avgöra om de tar till sig synpunkter eller kritik.

Jag har ägnat ett par dagar till att läsa det av Ewa Lindqvist Hotz åberopade kapitel 10 i Johannesevangeliet och kan inte förstå annat än att där berättas om en grind, en grindvakt och en herde. Det går inte, som Ewa Lindqvist Hotz gör, att göra våld på texten och hävda att den egentligen säger något som inte står där. Att Jesus talar om andra får än de som tillhör den här fållan, förändrar inte innebörden i texten. Även i de fållorna finns samma grind, samma grindvakt och samma herde. Fåren i de fållorna hör och känner igen samma röst. Jag kan inte heller se, att de andra evangelierna motsäger Johannes. Kyrkans rika tradition bekräftar också innehållet i evangelierna.

För några år sedan läste en studiegrupp i Bjuråker-Norrbo församling, under flera terminer Apostlagärningarna. Vi kallade cirkeln ”I Paulus fotspår.”  Utan jäkt läste vi texten, kryddad med några av Paulus brev. Ingenstans i texterna, det är jag säker på, visade Paulus den minsta tvekan om, att Jesus är världens frälsare. Tvärtom, skulle jag vilja säga. I morgon har vi vårens sista sammankomst i vår Matteuscirkel. Vi har hållit på i tre terminer och är inte färdiga än. Vågar ändå säga, att Matteus bekräftar bilden av vem Jesus är. Ewa Lindqvist Hotz lär få stora problem om hon försöker, med stöd av Bibeln, ändra den bild av Jesus, som han själv har förmedlat. Visst går det att tro, att Jesus är en av många, men den åsikten går inte att förena med den kristna traditionen och Svenska Kyrkans bekännelseskrifter. Det är en ny lära.

Jag inser, från min något isolerade utsiktspost här i norra Hälsingland, att Ewa Lindqvist Hotz inte behöver vara orolig. Seglora smedja har ju stöd i sin ”problematisering” av läran, av både Stockholms stift och biskop. Kanske också av hela kyrkan. Jag är i högsta grad orolig.

KT

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

9 kommentarer till Tankar från en teologisk strunt i norra Hälsingland!

  1. Leo,

    Bra att du skriver om detta med. Jag kan ibland känna mig som en teologisk dumstrut men ändå. Jag kan förstå om en enskild präst har Ewas uppfattning – men att det återfinns på Svenska kyrkans hemsida, på nationell nivå, som reflektion inför helgen är häpnadsväckande. Det handlar inte om Stockholms stift, det är större än så. Klart att man ska bli orolig.

    I ‘min’ Bibelgrupp läste vi Peter Halldorfs Andens folk som bredvidbok till Apostlagärningarna. Tror det tog tre terminer. Just nu håller vi oss till kyrkoåret – ska prata Bönsöndag när vi ses i veckan.

  2. kyrkis skriver:

    Det är en upprörande åsikt denna kvinna framför. Om det finns andra vägar vet vi som följer Jesus inte. Det vi vet är att Jesus är Vägen, Porten och vår Frälsare. Något annat kan vi aldrig förkunna. Vill andra pröva andra grindar så är det upp till dom. Men vi kan inte stå och säga att de också fungerar.

  3. Monica skriver:

    Jag börjar förstå mer och mer om Seglora smedja, trots att jag inte hängt med tidigare. Enligt Lindqvist Hotz mycket speciella tolkning av detta bibelställe är ju en väldigt STOR majoritet av världens kristna just fundamentalister. Och jag drar mig inte för att kalla mig fundamentalist, i just detta fall. Eller klassiskt kristen, eller vad det nu kan kallas.

  4. Rolf Larsson skriver:

    Det är nog så, Leo att kyrkan just nu har jättesvårt med både ordet och begreppet MISSION. Är alla religioner- eller livsåskådningar- likvärdiga, så varför skall kyrkan missionera. Det är ju förskräckligt högmodigt. ”Var och en blir ju salig på sin tro.”- Men jag håller med dig, Jesus är enastående och den enda sanna- högsta- gudsuppenbararen.

  5. Björn skriver:

    Det kommer mer strunt från Seglora än från Hälsingland. Bra skrivet, Leo.

  6. Gunnel skriver:

    Tack Leo! Det är på tiden att ”bänknötare” reagerar mot fel förkunnelse från ”predikostolarna”! För Kyrkans tidning och Seglora smedja är väl ändå att ses som ”predikostolar?”

  7. LeoH skriver:

    Tack för alla fina kommentarer! Det gäller att alltid syna det som sägs.

  8. [...] tidigare blogginlägg i ämnet. GillaGillaBe the first to like [...]

  9. Buller | tant hu skriver:

    [...] som framförts inte är ny): Jag trodde det var hunger vi skulle bekämpa, Seglora smedja igen, Tankar från en teologisk strunt i norra Hälsingland, Öppet brev till biskop Eva, Besinning, Sagan om skeppet [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 26 andra följare

