Slumpen avgör!

Folkpartiet med Leijonborg och Björklund i spetsen driver hårt uppfattningen att betyg i skolan är av strategisk betydelse för att komma till rätta med de flesta problem i skolan. Personligen har jag genom åren varit mycket kritisk till betyg i skolan och inte sett dem som vare sig kunskapsmotiverande eller som någon bra mätmetod över den enskilde elevens uppnådda kunskaper. Ändå är det en utbredd folklig uppfattning att betyg skulle ha stora positiva effekter. Det är den uppfattningen som Folkpartiet opportunistiskt försöker spela på.

Hudiksvalls Tidning (HT) har gjort en granskning över betygssättningen i vid Hudiksvalls och Nordanstigs skolor och resultatet är skrämmande. Det går inte att se vad som påverkat betygssättningen vid kommunernas skolor. Det finns inget samband mellan provresultat och betyg. Inte heller är övriga betygskriterier likartade på alla skolor, utan det är helt upp till lärarens bedömning vilka betyg som eleverna får. I Hudiksvall kan vi se att barn boende i Iggesund, Njutånger och Enånger är mycket musikaliska. Hälften av eleverna där fick MVG.  I Delsbo däremot är barnen, trots enorma musiktraditioner i kommundelen, fullständigt omusikaliska. Där fick bara 3 av hundra elever MVG. Kan det vara rimligt? Liknande skillnader, om än i mindre skala, gäller för alla andra ämnen. HT:s granskning är viktig och nödvändig i en tid då regeringen tror (det är fråga om tro och inte vetande) att betyg  på något objektivt sätt skulle ge elever, föräldrar och samhället i övrigt möjligheter att bedömma kunskapsnivå hos eleverna eller kvalitén på undervisningen vid våra skolor.  Till och med som sorteringsinstrument är betygen fullständigt utan värde. Hur ska någon kunna garantera att det är de bästa eleverna som blir antagna till vidare studier eller arbeten?

Jag tror jag ska väcka liv i min gamla käpphäst, som jag ofta drivit: Istället för antagning efter betyg kan ansökningarna läggas i en tombolatunna och under övervakning av notarius publicus dras de lyckliga som blivit antagna till skilda utbildningar. Den metoden skulle definitivt inte vara mindre rättvis än antagning efter betyg.

Annonser

4 Responses to Slumpen avgör!

  1. Om det ska vara betyg, så ska det vara på nationella prov.Då kan det bli en rättvis bedömning, men jag är också emot betygen! Ha en underbar helg nu och sköt om dig!
    Vicke
    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

  2. nologo skriver:

    Åhnej, betyg baserade endast på nationella prov, det tror jag ej på. Har upplevt alltför många som pga nervositet och den uppskruvade stämmningen inför provet kört på dessa men som under ”vanliga” prov skrivit 5:or. Tyvärr har både ungdomarna själva men även lärarna i stor utsträckning hjälpt till att förstora nationella proven till de enda proven som verkligen säger om du som elev är ”bra eller inte”, ”duger, duger ej”.

    Fram för nytt alternativt betygssystem!

    Håller med om att granskningen i HT är skrämmande men tyvärr tror jag att den visar en bild som är likvärdig över hela Sverige.

    Undrar om det i grunden är ekonomin som styr?

  3. LeoH skriver:

    Tror inte heller att HT:s undersökning bara speglar situationen i Hudik. Är också personligen lite tveksam till att helt förlita sig på nationella prov.

  4. […] jag mycket tveksam till betyg överhuvudtaget. Det är svårt att ge rättvisande betyg, vilket en undersökning i Hudiksvall som Hudisksvalls Tidning redovisat.  Jag skrev om den undersökningen för en tid […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: