På vägen till Damaskus

Inatt får det bli en dikt av Dinos Christianopoulos, som avslutar dagen. En inte helt uppbygglig dikt. Den pekar på mänskliga, åtminstone mina, tillkortakommanden i livet.

På vägen till Damaskus

Omöjligt för oss att se något; vi bara hörde,
som om Gud visade sig lite medgörlig mot oss;
men han såg mycket väl
tills vi lyfte upp honom blind:
Uppenbarelsen hade förkrossat honom.

 

Så blev Saul Paulus – medan vi
förblev oss själva efter de första intrycken,
kanske för att vi inte var utvalda verktyg; senare
beslöt vi att ändra oss (när vi kände
enbart uppgivenhet omkring oss),
även om vi visste att inom oss
fanns demonen beredd till ännu en flykt.

5 Responses to På vägen till Damaskus

  1. kirira skriver:

    Jag skulle inte vilja bli nåt sånt som Paulus. Absolut inte. Visserligen har han skrivit en helt fantastisk text om kärleken, men han skrev mycket skit också. Jag skulle inte vilja bli säker på någonting. Jag vill fortsätta irra som ett vilsegånget får. En så osäker värld som vår – har den behov av säkra människor? Jag tror den har större behov av människor som lever ärligt med sina tillkortakommanden. Som du, till exempel.

  2. Kari skriver:

    Man måste tillåta sej att få ha sina fel och brister,så länge det inte skadar någon annan. Att arbeta på att bli sann,rak och ärlig utan att såra. Jag är och förblir ett vilset får i denna grymma värld,skapat av människan själv. Jag tror numera att det faktiskt finns människor som är alltigenom onda,men att de är mer eller mindre medvetna om det själva,rättfärdigar sej med ”sköt dej själv o skit i andra,roffa åt dej,du är bara korkad om du inte gör det”(så tänker en psykopat,men det är trots allt inget man VÄLJER att bli). Paulus var heller inte mer än människa,samt att tiderna förändras och vi med dem(?!?)./Kramar

  3. Den texten måste jag smälta, jag har inte läst den förut! Sköt om dig nu och ha en härlig kväll!
    Vicke
    http://www.vicke.be/min_blogg.htm

  4. Kari skriver:

    Hej Leo. Jag har också tankar i natten. Jag skulle bli glad om du gick in och läste min senaste bloggkanon,mitt hittills viktigaste projekt. Jag är mycket angelägen om att få höra din åsikt om inlägget eftersom jag kommer att försöka få det publicerat i AB Debatt, papperstidningen. Annars går jag vidare till värsta konkurrenten. Tar de inte in den går jag vidare…men innan dess vill jag alltså rådfråga dej./Kram

  5. Maria G skriver:

    Du har en utmaning på min blogg. Skicka den vidare till sex personer!

Lämna en kommentar