Jesu ok är lätt att bära!

Det är inte alltid lätt att vara en av fotfolket inom den världsvida kristna kyrkan. När jag läser och lyssnar till vad våra ledare anklagar varandra för, kan jag ibland gripas av oro över om jag verkligen kan hoppas på den utlovade frälsningen. Jag tillhör tydligen dem som jagar tidsandan och bidrar till att sekulariseringen växer sig stark inom Kyrkan.

Det rör sig allt ifrån mitt bejakande av kvinnliga präster, som tydligen för många stora kyrkor i världen är en styggelse, som definitivt inte har någon plats inom en kristen kyrka. Har också vid ett otal tillfällen hävdat att homosexuella också är delar av Guds skapelse och att kyrkorna bör behandla dem med respekt och kärlek. Att vi rent av ska erkänna kärleken mellan två människor av samma kön genom att välsigna deras kärlek. Då får jag ofta höra att jag talar mot Guds skapelseordning. Eller ännu värre undergräven hela kyrkans tradition och lära. Kristi kropp är hotad!

Om jag med gillande berättar om präster som stöder och rent av deltar i förtryckta människors kamp för drägliga livsvillkor och människovärde, får jag höra att de inte är goda kristna. De är påverkade av ateistisk marxism och det bör vi kristna verkligen passa oss för! Om jag däremot stödjer förtryckarregimer, som påstår sig vara kristna, blir jag inte anklagad för att bejaka Mammon. Mycket märkligt!

När tankar blir alltför mörka brukar jag leta fram Jesuscitatet i Matt 11:29 – 30. Den brukar ge mig tröst: ”Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt.” När Jesus säger att hans börda är lätt, innebär det inte att det kristna livet är lätt. Vi får möta, som alla andra människor, sorg, sjukdomar och olyckor. Många har fått lida för sin tro. Det är inte det Jesus menar, utan som jag tolkar det, vi är inte tyngda av fariseiska lagar och förordningar. Inga syndakataloger. Det räcker så gott att tro på Jesus som den levande Gudens son. Han har frälst oss en gång för alla.

Dietrich Bonhoeffer säger det mycket bättre än jag i sin bok Efterföljelse: ”

”Ska vi återigen som så många gånger förr i kyrkohistorien ställa upp omöjliga, plågsamma och egendomliga krav, som möjligen en liten from elit kan ställa upp på men som ställer alla utanför som sliter för brödfödan, sköter sina yrken och sina familjer och pekar ut dem som gudlösa människor? När den heliga skrift talar om att följa Jesus proklamerar den därmed människans befrielse från alla egna påhittade krav, från allt som trycker ner och tynger, allt som ger bedrövelse och samvetskval. I efterföljelsen förs människorna bort från det skavande oket av egna föresatser och in under Jesu ok.”

 

Det är skönt att vi inte är helt beroende av våra ledare, utan att vi själva kan gå till skriften och möta Jesus. Skulle det visa sig att jag tolkat fel, kan jag alltid gå till Gud och be om förlåtelse för Jesu Kristi skull och då omfattas jag av Jesu bön: Fader förlåt honom, för han vet inte vad han säger!

4 Responses to Jesu ok är lätt att bära!

  1. kristin skriver:

    Blir glad att du fortfarande läser Bonhoeffer för visst är det härligt med hans enkelhet. Han skriver lättbegripligt och beskriver vår tillvaro så tydligt – utan krussiduller och omsvep, och livet är ju så krasst ibland. Men han har sån gnista och hoppet liksom smittar av sig. Man blir glad och trygg.
    Och så önskar jag att dina tankar ska bli i natt! Glada och trygga.

  2. LeoH skriver:

    Inte släpper jag Bonhoeffer i första taget!

  3. thomasbroder skriver:

    Kan inte hålla med dig ! Jesus är inte teolog som Bonhoeffer. Han menar det han säger.

    Jag menar så här, och du känner säkert igen tankarna:

    om min far säger till mig: Gå och hugg ved! och jag svarar ”Det är över mina krafter” så måste jag antingen inte tro på vad han säger eller också vill jag inte göra vad han befaller mig.

    Hur kan vi säga att det som Jesus klart och enkelt uttrycker för alla människor är svårt att följa, ja att det till och med är omöjligt utan övernaturlig hjälp?

    Inte nog med att Jesus själv aldrig sagtnågot sådan, han har även uttryckligen förklarat att den som inte följer det han säger inte heller kommer till Guds rike.

    Och aldrig har vår Herre sagt att utövandet av hans lära skulle vara plågsamt och svårt. Tvärtom säger han just orden du använde i ditt blogginlägg: Mitt ok är ljuvt och min börda lätt.

    Johannes skriver ”Hans bud är inte tunga” (Joh 1 5:3). Hur ska vi kunna komma och tala om svårigheter eller omöjligheter i detta läge. Svårigheterna är att finna någon annanstans, inte hos Jesu undervisning. Allt går förlorat om vi gör så med hans ord.

  4. LeoH skriver:

    Tack för dina synpunkter. Jag var tvungen att gå till inlägget och läsa den för att något lite påminna mig vad jag egentligen skrivit.

    Upptäcker att jag nog fullt ut står för texten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: