Nu tänker jag svära i kyrkan!

Bortsett från några år på 60 och 70-talen har jag varit en stor anhängare av huvuddragen i den svenska biståndspolitiken. Jag har argumenterat för 1 % – målet och försvarat, om inte med näbbar och klor, men envetet och med stort engagemang, Sveriges internationella biståndsarbete mot alla illvilliga angrepp.

Ofta har försvaret fått en rituell karaktär. Kritik eller bara kritiska frågor har besvarats med beskrivningar av den mörka situationen i mottagarlandet och ett ifrågasättande av kritikernas empatiska förmåga. År efter år samma diskussion. Samma frågor och samma brösttoner som svar.

Jag anser nog att vi som försvarat biståndspolitiken inte i längden kan fortsätta att ignorera frågan i dagens SvD-ledare”Vad har fyrtio år av bistånd gjort för Tanzania?” Frågan är berättigad och måste kunna besvaras.

Har landet steg för steg blivit mer ekonomiskt självständigt? Har behovet av stöd minskat? Har arbetslösheten minskat? Hur stor andel av landets skolor och sjukvård finansieras med biståndsmedel? Lånar Tanzania pengar på den internationella valutamarknaden? Till vad går dessa pengar? Uppbygge av infrastruktur, företag och sjukhus? Eller går pengarna till vapenköp och annan militär utrustning?

Det finns säkert fler och bättre frågor, men det viktiga är, att  det är vi som försvarar biståndspolitiken som har bevisbördan, att visa på dess effektivitet. Vi måste ju åtminstone kunna förklara varför Tanzania, fortfarande efter fyrtio år är i behov av stöd.

Nu ska inte alla biståndskritiker jubla, för det är ju inte säkert att boven till misslyckandet är biståndet i sig, utan att de krafter som motverkar effekterna av biståndet kanske är alltför starka. Det är ju ett intressant fenomen att under tiden som Tanzania förblivit fattig, har vissa andra regioner blivit rikare. Med stor förvåning inser jag, att det är just givarländerna som blivit rikare. Kan det tänkas finnas ett samband? Jag påminner mig min ”extremistiska” internationalism, då vi kunde konstatera att stora delar av det internationella biståndet gick till korrupta politiska ledare, men också att en förvånadsvärt stor andel av biståndet gick tillbaka till givarländernas industrier. Det finns ingen anledning att ducka för en öppen redovisning och diskussion. Alla skulle gagnas av en sådan demokratisk öppenhet.

I väntan på den diskussionen borde alla biståndsorganisationer även de kristna, fundera över sina bevekelsegrunder för biståndsarbetet. Ser vi klart den stora skillnaden mellan välgörenhet och solidaritet? Välgörenhet har nästan aldrig förändrat grunderna för fattigdom, utan i bästa fall lindrat nöden. Solidaritet är ett ömsesidigt ansvar för både givare och mottagare, att i grunden förändra situationen. Ett solidariskt stöd innebär konflikter med alla dem som inte vill förändring. Korrupta makthavare eller ekonomiska intressen som berikar sig på situationen. Kristna biståndsorganisationer måste självrannsakande ställa sig frågan om de vågat ta den solidariska striden eller om de lite fegt backat och nöjt sig med välgörenhet? (Jag förskte i ett inlägg i mars mer ingående förklara farorna med välgörenhet.)

4 Responses to Nu tänker jag svära i kyrkan!

  1. Johan Stenberg skriver:

    Roligt att du intar en högerståndpunkt i biståndsfrågan Leo! 🙂

    Jo, jag håller i grunden med. Biståndet utvecklar sällan mottagarna. Inte ens om man kallar det för ”utvecklingssamarbete” istället för ”bistånd”.
    De länder i Asien som har klarat resan från ”u-land” till ”i-land” har gjort det med egen stolthet och genom att tvärt emot råden tillämpa ett visst mått av protektionism i handeln.

    Akutbistånd och infrastruktur kan och bör vi dock ställa upp med tycker jag.

    För att svära ännu mer i kyrkan så skall jag även påstå att orsaken till att Afrika söder om Sahara fortfarande är underutvecklat till stor del beror på kulturella orsaker. Nationalstaten finns inte i deras tradition. Jag tror inte att det räcker med 30-100 års självständighet för att utveckla en fungerande nationalstat.

  2. LeoH skriver:

    Om en ärlig redovisning skulle visa att ”högern” har rätt, då får jag väl acceptera det. Sanningen röstar man inte om, den accepterar man!
    Nu är ändå min hypotes, att jag hade mer rätt mellan, säg 66 – 76. Den som lever får se:-)

  3. Karin skriver:

    Hejsan Leo!
    Jag har funderat mycket på ungefär likartade frågor. Problemet är mycket komplext. Naturligtvis är systemen korrupta. Det är alla. Även dom i Sverige. Det enda som hjälper litegrann är insyn och yttrandefrihet. Men det är såklart lite opassande och överförmynderi att ställa såna krav när folk behöver mat för dagen. Sedan befinner sig givetvis alla länder i afrika i olika nivå av fattigdom…så det är nog svårt att jämföra.
    Visst kan man ställa krav på att de inte köper vapen. Men vem skall då försvara landets gränser om grannlandet invaderar? Pacifism är fint men funkar inte så effektivt i krig.
    Efter att ha uppdaterat mig på växthuseffekten är det bara att inse: svälten i afrika kommer att öka mycket i framtiden (främst i området ”nedan” Saharaöknen), så också torkkatastrofer, krig etc.
    Det känns inte bra. Men vad ska man göra?

    För övrigt tycker jag du skriver jättebra. Det finns metoder för att skriva effektivare. Då går det fortare och man får exakt sakt vad man vill säga. Det där med snabbare är ju vad jag strävar efter. Alltså hög kvalite men på snabbare sätt.

    När man ex gör artiklar och böcker gör man först en överblick. I forskningen är det lätt: ett stycke abstract: kort sammanfattning. Som en ingress i dagstidningarna. Locka läsaren.
    Sedan skriver man en kort bakgrund/introduktion. Sedan material och metoder. Kan kanske bortgå i såna här bloggsammanhang, men är ex en hänvisning till källan. Resultat. Neutralt. ”Så här är det”. Diskussion. ”Så här kan man tolka det.” eller på nåt annat vis etc. En sammanfattande slutkläm eller fråga.
    Jag vet inte om det hjälper nåt, du kanske redan känner till strukturen?
    När jag själv skriver har jag alltid idéerna klara i huvuden innan. Sedan skriver jag. En röd tråd får mig att associera vidare. Men som sagt jag prövade ett nytt grepp som gjorde att jag flummade ut en del. Fick ändra rubriken några gånger. Men kul var det 🙂
    Jag skriver förresten på en bok nu…får se om den blir färdig någon gång.
    Nu måste jag sova. klockan är 3.13 här!
    Kramar,
    Karin

  4. LeoH skriver:

    Du har så rätt Karin. Biståndsfrågorna är inte lätta, men som vanligt blev jag för pratig i mitt inlägg. Det väsentliga är att vi som försvarar biståndet och 1 %-målet får inte väja för frågorna. Det måste gå, det är min förhoppning, att föra en faktabaserad diskussion och inte enbart en ideologisk.
    Tack för skrivarråden. Just nu känns dom kristallklara, men vi får se om någon timme vad jag tycker.:-)

Lämna en kommentar