Vad säger Humanisterna?

Vi har nu i flera dagar läst i tidningarna och sett på TV om hur Buddhistiska munkar och nunnor demonstrerar mot regimen i Burma. Jag har ända sedan Vietnamkrigets dagar haft en mycket stor respekt för dessa militanta munkar och nunnor. När de väl bestämt sig är det ingenting som kan tysta deras protester. De är också uthålliga i sina strider. Det är ingen risk att någon blir övergiven som allierar sig med dem eller deltar i protesterna!

Jag har upptäckt, mitt i det allvarliga och det hemska som kan drabba dem som protesterar, att jag ofta tänkt på förbundet Humanisterna, när jag läst tidningar, lyssnat på radio eller sett på nyheterna i TV. Humanisterna skriver på sin hemsida”Religionen är en privatsak och skall inte blandas in i det offentliga samhället.”  

Vad säger Christer Sturmark, Morgan Johansson eller Björn Ulvaeus? Vore det bättre om munkarna och nunnorna drog sig tillbaka till klostren och ägnade sig åt lite privatreligiositet, istället för att riskera livet på gatorna och kräva demokrati åt folket?

17 kommentarer till Vad säger Humanisterna?

  1. Blanda inte ihop begreppen. Munkarna (de religösa) försöker förbättra situatione för landets invånare, inte ta religös kontroll.

    Med ditt resonemang skulle inte AIK inte få demonstrera för billigare mat, eller längre fängelsestraff för mord.

    Försök få lite struktur på dina tankar.

  2. LeoH skriver:

    Nog för att jag är förvirrad, men Humanisternas argument och krav på att religionen tillhör privatsfären och inte hör hemma i politiken är väl dokumenterad.

    När Morgan Johansson var minister, var han mycket upprörd över att kyrkorna samlade namn mot en orättfärdig flyktingpolitik. Han trodde inte att kyrkorna var ute efter religiös kontroll, utan han var upprörd över att vi aktivt deltog i en samhällsdebatt och inte satt i våra kyrkor och bad.

    Jag stöder munkarna helhjärtat och skulle nog stödja AIK om de demonstrerade för billigare mat. Däremot skulle jag inte stödja tanken på längre fängelsestraff. Inte för att AIK skulle föra fram kravet, utan för att jag anser kravet vara felaktigt.

    Nu var min fråga och den kvarstår – vad anser Humanisterna om att Buddhistiska munkar och nunnor kräver demokrati för folket?

  3. jimpan skriver:

    Bra fråga! Skulle vara intressant att få ta del av Humanisternas syn på detta händelseförlopp.

  4. DAnne skriver:

    Skillnaden är väl att munkarna inte uttalar sig i sin roll som religiösa, och så vitt jag har hört har de inte heller haft några åsikter om religionens roll i burma. De protesterar helt enkelt i sin egenskap av burmesiska medborgare, att de dessutom är munkar innebär däremot ett visst skydd mot polisiärt/militärt ingripande.

  5. LeoH skriver:

    Kan vara en förklaring, DAnne. Låt mig testa tanken på svenska förhållanden. Om Ärkebiskopen och ett antal biskopar i full mundering och åtföljda av präster, diakoner i tjänstedräkter plus de nunnor och munkar som finns i Sverige demonstrerar på Stockholms gator ropande amnesti, amnesti. (för gömda flyktingar) Inga andra krav. Inga synpunkter på kyrkans roll i samhället. Skulle du eller för den delen jag uppleva det som att ett antal enskilda medborgare demonstrerar till förmån för gömda flyktingar?
    Det jag jag med bestämdhet vet är att Morgan Johansson skulle gå i taket. Det gjorde han när kyrkorna i Sverige gjorde gemensam sak och samlade namn till förmån för flyktingar och som tvingade statsmakten inkl Morgan Johansson att agera.

  6. Bra skrivet, Leo, igen!

  7. Buddism är en ateistisk filosofi, inte en religion.

  8. LeoH skriver:

    Må så vara, men det är i så fall en ateistisk filosofi med själavandring och inkarnationer.

  9. jimpan skriver:

    Att betrakta buddhismen som en ateistisk filosofi är väl ändå att göra det lite väl enkelt för sig. Jag skulle snarare beskriva den som en ignostisk religion med inslag av ateistisk filosofi. Sedan är jag personligen väldigt tilltalad av buddhistisk lära och praktik.

    Bra poäng av LeoH kl 7:01! Det är inte fullt så enkelt som Humanisterna gärna vill hävda.

  10. Enkla Z skriver:

    Oj, oj, ursäkta LeoH.

    Jag skrev visst ett inlägg med samma innehåll idag…

    Som jag snott från Anders Piltz (Dagen-krönika) och tydligen även från dig.. Suck.

  11. misan skriver:

    Jo, buddhismen är en religion, en livsåskådnig, en filosofi.
    Man ber, man meditera, man har en utvecklad teori om livet, döden, medvetandet, om änglar och andeväsen och om handlingens betydelse för detta och det kommande livet.
    I den ursprungliga buddhismen erkände man inte ngn högsta gud, men det finns varianter.

    Munkarna i Burma bär plakat med uppmaningar som är hämtade från religionens grundtankar. Låt vara att dessa nu, sedda ur en sekulariserad västerlännings ögon inte ser ”religiösa” ut, men likväl. De kommer med ett budskap och visar den genom en solidaritetshandling. Gör inte munkarna till menlösa snällisar med ett icke-kontroversiellt budskap.

    Jag kan inte förstå att det är ok att i handling visa sin tro som dessa munkar gör men inte om man som kristen solidariserar sig med förtryckta, förnedrade människor utifrån den kristna tron.
    Vilken logik är det?

    Misan

  12. Nils skriver:

    Att påstå att religionen inte har med detta att göra är att ha missat ett av de viktigare inslagen i protesterna – nämligen att munkarna vägrar ta emot allmosor från soldater, vilket är viktigt för deras reinkarnationsprospekter. Munkarna går inte bara omkring i religiösa munderingar, de använder sig också av sin religion som ”påtryckningsmedel”.

    Så ja, det vore intressant att få en kommentar från Humanisterna. Man får ju lätt intrycket att de ser världen i svart-vitt och anser att intet gott kommer av religion… så det vore intressant att höra vad de har att säga om detta.

  13. Marcus skriver:

    Bra funderat. Just nu är jag orolig för vad juntan kommer ha mage till att göra de kommande dygnen. Munkarna och filket kämpar för det som kanske är det viktigaste. Frihet.
    Ha det gott!
    vänliga hälsningar

  14. […] kulturer… eller? Ja, det här måste jag läsa mer om i alla bloggar o tidningar – och hos Leo. Det här tål verkligen att tänka på. Och jag hejar på munkarna  – helt […]

  15. […] par andra bloggar som skrivit intressant om munkarna i Burma är Tankar i natten och Bloggen Bent. Jag skulle vilja återkomma till de frågor de tar […]

  16. DAnne skriver:

    Jo du Leo. Det var ett bra exempel, men det fallerar på att du tillämpar en västerländsk social struktur på en främmande kultur. Svenska präster, diakoner etc. har andra ”privata” kläder att ha när de inte utövar sin yrkesroll, och därför skulle det naturligtvis vara en politisk markering om de dök upp i arbetskläder i ett demonstrationståg.

    Det du har missat är att buddhistiska munkar för det mesta inte har några andra kläder att ta på sig. Att vara munk är inte jämförbart med att vara präst, eftersom det inte är ett jobb. De åtaganden de har gentemot sin omgiving är frivilliga (varför de kan avstå från att acceptera mat från soldater).

    Om vi vänder på steken, svenska präster kan lätt demonstrera i privatkläder, men hur skulle de (munkarna) ha kunnat deltagit i protetsterna utan kläder? Tycker du att de inte ska ha någon rätt att protestera eller uttala sig bara för att de är munkar? Innebär munkskapet att de avsäger sig rätten som medborgare att protestera mot orättvisa och förtryck?

  17. LeoH skriver:

    DAnne, det är inte mig du ska fråga om jag anser att munkarna har rätt att protestera. Du bör som jag ställa frågan till Humanisterna, som hävdar att religionen tillhör den privata sfären och inte skall påverka politiken.
    Eftersom jag polemiserade mot just Humanisterna, lär nog också mina funderingar om präst- och diakonmunderingar vara logiska.

Kommentera

