Vem är normal?

Har alldeles nyss läst en intressant intervju med den nye Folkpartiledaren Björklund i Dagen. I intervjun dyker en intressant frågeställning om norm och normalt upp:

Roland Utbult använde några ställningstaganden som exempel på sådant som skrämmer kristna väljare, och det togs också ett beslut på landsmötet, att avskaffa heterosexualitet som norm.– Ja det är ju bara trams, att avskaffa det som norm.
Jan Björklund skrattar högt.
– Över 95 procent är heterosexuella, det är klart att det är en norm.”

Det är intressant att se hur Björklund inte kan skilja på normalt och norm. Bara för att de flesta beter sig på ett visst sätt, så behöver inte beteendet upphöjas till norm.

För några år sedan hade jag en diskussion med en person som var bekymrad över att de homosexuella ville göra homosexualitet till norm för samhället. När jag gjorde följdfrågor, visade det sig att han hört någon säga, att det var fel att påstå att homosexualitet var en avvikelse, utan det var lika normalt som heterosexualitet.

Jag försökte förklara, men det gick trögt. Till slut drog jag till med exemplet höger och vänsterhänta. Om jag förstått saken rätt, är majoriteten av det svenska folket högerhänta. För ett antal år sedan, inte alltför länge sedan, upphöjdes högerhänthet till en norm. Barn som var vänsterhänta plågades i hemmen och i skolan. Med rapp på fingrarna, fastlåsta vänsterhänder och andra små tortyrliknande metoder skulle barnen ”läras” att bli högerhänta.

Tiden gick och till slut segrade förnuftet. Man konstaterade, trots att flertalet var högerhänta, var det ingen avvikelse att vara vänsterhänt. Det är fullständigt ”normalt” att en viss andel av befolkningen bär på anlaget till vänsterhänthet. Normen blev att betrakta både högerhänthet och vänsterhänthet som likvärdiga.

Jag utgår från att Folkpartiets landsmöte resonerat på ett likartat sätt vad gäller heterosexualitet och homosexualitet. Trots att flertalet är heterosexuella, innebär det ingen avvikelse att vara homosexuell. Normen bör vara att samhället behandlar grupperna som likvärdiga.

Utbult förstår innehållet i beslutet och protesterar. Björklund skrattar och förklarar beslutet som trams. Jag kan bara tolka hans skratt så, att homosexuella inte ska betraktas som likvärdiga med heterosexuella. Vilka metoder tänker Björklund använda sig av för att få de homosexuella att bete sig enligt normen?

5 Responses to Vem är normal?

  1. Pappas flicka skriver:

    Vad bra! Jag tror att ett problem när det gäller normer och normalitet är att man blandar ihop normalt med vanligt och tror att det som är vanligast också måste vara mest normalt och då också normerande. Och så är det ju inte. Att vara högerhänt är vanligast och att vara vänsterhänt är mindre vanligt men det betyder ju inte att det är onormalt att vara vänsterhänt.

    Normal och vanlig är inte synonymer även om en del behandlar begreppen så. Om man försöker göra samma sak med onormal och ovanlig så ser man hur konstigt det blir.

    På dom bara! 🙂

  2. Johan Stenberg skriver:

    Norm och normal. Någonstans skulle jag även vilja ha med ordet vanlig. Eller betyder vanlig och normal samma sak?

  3. Jan Sjöberg skriver:

    Hej LeoH.

    Jag läste ett av dina inlägg av dig på Kristins fina och läsvarda sida. Jag blev naturligtvis nyfiken på vad du är för en figur. Nu vet jag lite mer om hur du tänker. Mycket kloka tankar.
    Jag har bara en grej som jag tycker är svår och det handlar om det nya modet – homokulturen.
    Naturligtvis har jag svårt att se detta vulgära uttryck som man överöser oss heterosexuella med vid ”pridegalorna”. Varför kan man inte agera som ”normala” personer och följa den ”normala” normen som borde gälla för alla grupper?
    Naturligtvis var detta mest som en fundering kring ditt annars kloka skrivande med dina kloka invändningar och idéer.

    Ha de

  4. LeoH skriver:

    Se det så här Jan, karnevaler är karnevaler. Där ska finnas glädje, ironi och självironi. Glädjen att acceptansen ändå kommit så långt som den gjort. Samtidigt finns ändå behovet att markera att acceptansen ofta är villkorad. När vi kommit så långt att vi överhuvudtaget inte tänker i termer konstigt, avvvikelöse, onormalt. Då kanse Pridegalorna kan uttvecklas till galor där vi manifesterar vår glädje att vara människor i en färgsprakande karneval.

  5. […] språkkänsla än jag och vet hur ord kan leda tanken. Men jag vill ändå tipsa alla andra om ett inlägg, jag skrev för en tid sedan om norm, normal och […]

Kommentera

