Vilka är det som grabbar åt sig ur godispåsen?

Ikväll har jag fått uppleva något intressant! Jag läste först en kolumn i SvD författad av Göran Skytte. I kolumnen fortsätter Skytte att argumentera för sin teori, att svenska folket är galna. Den här gången tar han en forskningsrapport, av Sanna Ehdin, till stöd för sin tes.

”Vid en forskningsstudie tillfrågades ett antal barn om de ville ha en godisbit nu eller två bitar imorgon. Barnen ställdes inför ett svårt val, att få det goda som de hade framför näsan nu eller vänta till dagen efter och få ännu mer. Majoriteten av barnen valde att få en bit godis nu.”

Göran Skytte tycker sig se likheter med en del vuxnas reaktion på alliansregeringens förslag till höstbudget. Han berättar om tre iakttagelser han gjort. En kvinna lär ha varit mycket arg i TV och anklagat Anders Borg för att aldrig ha varit arbetslös. En annan kvinna var tydligen upprörd över att deltidsarbetslösas möjligheter att stämpla upp till en heltid kraftigt försämrats. Det tredje exemplet är lite mer knepig att förstå, men enligt Skytte har en iransk familj i DN  visat, ”hur snabbt man kan tillägna sig vår svenska ‘rättvisekultur’ och missunnsamhetsattityd.” Efter denna ”starka” bevisföring snor sig Skytte in ett mångordigt resonemang om hur svenskar tänker om ett godis i dag eller två i morgon, som kanske i realiteten blir tre om jag grabbar åt mig en godis i dag. Ja läs själva.

Jag satt och var smått förbannad, men surfade vidare i medievärlden och stötte på en debattartikel i DN. Och se, Göran Skytte hade inte helt fel! ”En del vuxna medborgares” reaktion påminner verkligen om barns reaktioner! Göran Skyttes gör det stora felet att använda fullständigt irrelevanta exempel. I gårdagens DN-Debatt visar Mari-Ann Krantz och Bengt Olsson på ett övertygande sätt att det inte är de deltidsarbetslösa eller nysvenskar som är som barn när de skall välja godis.

Artikelförfattarna skriver bl. a:

”Drygt 75 procent av företagen anger att de har bonussystem för sina chefer. En tredjedel av dessa anger att bonussystemen är kopplade till så kallad kapitalreducering i företagen. I klartext innebär detta att företagsledningar som säljer ut tillgångar eller håller igen på investeringar premieras. Det innebär att det i vart fjärde företag finns en risk att bonussystemen i sig hämmar viljan att investera.”

Det är ingen överraskning att Göran Skytte har stora svårigheter med att tolka verkligheten. Han ser alltid gigantiska moraliska fel hos befolkningen i stort, men lyckas aldrig identifiera var det verkliga moraliska förfallet i Sverige finns.  Det är ju våra ekonomiska makthavare som hellre tar två godisar idag och hoppas att det finns en att få imorgon. Med den inställningen hos våra makthavare är det inte alls så konstigt att jag tar en godis idag och inte förlitar mig på att det finns två att få imorgon. Risken är ju stor, att om jag avstår att ta min godis idag, då tar de fina direktörerna den också och får tre idag och jag står helt utan imorgon.

11 Responses to Vilka är det som grabbar åt sig ur godispåsen?

  1. von Spektakel skriver:

    Åh, den gamla hederliga ”Jag är inte galen eller girig för kolla på de där direktörerna där borta, de roffar ju åt sig som fan” attityden. Direktörerna roffar sällan åt sig av våra gemensamma skatteresurser. Diretrörerna är inte våra makthavare, det är våra politiker (enligt mina ögon) och ja, de vet att roffa åt sig med minimal insats. Slutligen, bara ditt exempel visar ju att Skytte har rätt !

  2. LeoH skriver:

    Att jag som person bevisar Skyttes tes att svenska folket är galet, det må vara. Men att påstå att arbetslösa är mer giriga och godissugna än våra ledare är ändå magstarkt och torde behöva lite starkare bevisning än att hänvisa till mina tillkortakommanden.
    Skytte (och kanske du också von Spektakel) är som rättsväsendet, när de jagar heroinmissbrukare med några gram i fickan, istället för att ge sig på själva roten till droghandeln.

  3. kirira skriver:

    Det är ju helt riktigt att det från högerhåll tillämpas helt olika moral för samhällets höjdare och för de som befinner sig längre ner. Någon gång när jag får mer tid till att blogga tänkte jag att jag skulle skriva om fusket. Om vilken stor sak det görs av de miljonbelopp, som folk fuskar till sig via sjuk- och arbetslöshetsförsäkringssystemet, och de miljardbelopp som våra höjdare fuskar till sig genom skatteplanering och genom att flytta sitt kapital utomlands. Begrunda exempelvis denna länk: http://www.e24.se/dynamiskt/samhallsekonomi/did_12267262.asp Moralinflytanden går sällan nerifrån och upp, de går oftast uppifrån och ner.
    Jag tycker inte man ska fuska med våra försäkringssystem, men debatten borde hyfsas rejält.

  4. LeoH skriver:

    Om jag skulle kosta på mig en generalisering, så utgår jag nästan alltid från att folket har högre moral än våra ekonomiska makthavare. Det som irriterar mig med Göran Skyttes skriverier är inte i sig att att han påtalar brister i folkets moral. Jag blir heligt förbannad, när han identifierar sig med överheten och från den positionen har mage att moralisera.

  5. Thomas O. skriver:

    Jag instämmer med bloggansvarig. Även jag anser, att ”folket har högre moral än våra ekonomiska makthavare”. Att som von Spektakel påstå, att det är politikerna som har all makt och direktörerna ingen… Det får mig att tänka på Michael Corleones replik till frun i ”Gudfadern”:
    Michael: My father is no different than any powerful man, any man with power, like a president or senator.
    Kay Adams: Do you know how naive you sound, Michael? Presidents and senators don’t have men killed.
    Michael: Oh. Who’s being naive, Kay?
    Att Göran Skytte skulle verka nästan fascistoid… Vem hade anat det för, säg, 20 år sedan?

  6. Jan Sjöberg skriver:

    Hej
    Naturligtvis SKALL vi hålla våra ”makthavare” alla kategorier i örat, så att även andra kan får del av godiset – dag två.

  7. Eva-Maria skriver:

    Ha ha ett nöje att läsa det du skriver Leo! Träffsäkert! 🙂

  8. Kerstin skriver:

    Skytte är patetisk. en gammal vänstermänniska som plötsligt är så höger att högrare kan man inte bli. Han begrep alltså ingenting när han var vänster och begriper tydligen ingenting nu heller!

  9. LeoH skriver:

    Det är också fascinerande att se hur han inte ser sin egen utveckling, när han kritiserar andras.

  10. Enkla Z skriver:

    Leo, genialisk analys 🙂

    Det är så ofta som folk i allmänhet pekas ut, coh visst , många av oss är lite otåliga, men bonus-direktörerna är ofta regelrätta brottslingar och borde aktivt kollas upp av Riksrevisionen, tycker jag. Omedelbums.

    Och ja! jag gillar marknadsekonomi, men inte brottslighet. Det stora roffandet brukar leda till våldsamma uppror ute i världen. Med kommunism som fäljd. Förstör inte min demokratiska marknadsekonomi, tack, kära direktörer, utan TÄNK! Besinna er!

  11. LeoH skriver:

    Man kan undra om de verkligen inte förstår vilken frustration och ilska de väcker. Det går inte i längden att komma dragandes med den ”kungliga svenska avundsjukan”:-)

Lämna en kommentar