Kan någon förklara?

Just nu pågår det samtal om helvetet hos Charlotte Therese och Jonas. Samtalen är intressanta och har påmint mig om mängder av Bibelställen, men i det stora hela har jag en mycket enkel bild som jag lärt mig att leva med. Om det är så att det finns dubbla utgångar, som många hävdar är något helt fundamentalt för kristen tro, då leder den ena till himlen och den andra till döden. Jesus besegrade döden, för att vi skulle få leva. Det känns lite absurt att tro, att det skulle innebära, att det eviga livet för en del av oss, skulle innebära ett liv med evighetsplågor.

Jag är fuller väl medveten om att texterna i Bibeln kan tolkas på olika sätt och också görs så. För vissa fromhetsriktningar inom Judendomen var det fullständigt orimligt att tänka sig ett liv efter döden. Dem tillrättavisar Jesus med orden: ”Jag är Abrahams Gud och Isaks Gud och Jakobs Gud. Gud är inte en gud för döda utan för levande.” Matt 22:32

Nu var det inte det här jag egentligen ville ställa frågor om, utan jag skulle önska att någon som är mer kunnig i texttolkning än vad jag är, hjälpte mig att förstå vad Jesus egentligen menade med två av sina sista uttalanden i livet.

”Fader förlåt dem, de vet inte vad de gör.” Luk 23:34 

Vilka är det Jesus ber Gud förlåta? Är det de som står runt korset? Är det de som dömde honom? Eller är det, som jag kommit att förstå, alla människor i alla tider?

Det andra uttalandet jag tänker på är: ”När Jesus hade fått av det sura vinet sade han: ‘Det är fullbordat.’ Och han böjde ner huvudet och överlämnade sin ande.” Joh 19:30.

Vad är det som är fullbordat? En betydelse är, har jag lärt mig, att nu är lagen uppfylld till sista kommatecknet. Är det som jag tolkar Paulus, att Jesu död har utplånat Adams (och Evas får man väl förmoda) synd? Har Gud anvisat oss en väg till försoning med Gud eller är det rent av så att Gud har försonat sig med mänskligheten?

Jag vill så gärna tro, att Jesus sammanfattar hela sin undervisning med de här meningarna. Men vad är det han sammanfattar? Min upplevelse av hur vi kristna i praktiken tolkat det oerhörda som hände på Golgata på ett något märkligt sätt. Glädjen över att döden är besegrad, göms bakom en lagiskhet, som inte står de skriftlärde och fariséerna efter.

Jag älskar de gamla läsarsångerna. I ord och ton beskrivs den oerhörda glädjen över att vara frälst och kommit till tro, att fått del av nåden och blivit rentvättade i lammets blod. Jag får gåshud av välbehag och deltar andligen i sångerna. (Högt och ljudligt när jag är ensam i bilen.) Samtidigt förvånas jag över alla syndakataloger och syndaångest som jag förstått att många upplevde och upplever. 

Några bakgrundsinlägg, som visar hur jag tills i dag tänkt: Straff, nåd och förlåtelse, Kan det här kallas utveckling?, När pusselbitarna, åtminstone för stunden, faller på plats.

2 Responses to Kan någon förklara?

  1. Jonas Lundström skriver:

    Jag tänker att Jesus förlåter sina bödlar. Men eftersom Jesus är Guds avbild, så visar detta också hur Guds hjärta (alltid) är beskaffat när det gäller fiendskapen mot Gud. Jfr Luk 15. Gud förlåter även sina fiender.

    Joh 19 tolkar jag nog helt enkelt som ”nu är jag klar”…

    Jag har uppfostrats i det som (enligt mig felaktigt) ofta kallas ”den objektiva försoningsläran”. Gud är framför allt en domare med en evig lag som måste straffa varje överträdelse hårt. Gud kan och vill inte förlåta hur som helst. Men i Jesus så tar Gud själv på sig straffet så att vi inte behöver straffas (om vi tror). Någonting förändrades i Guds hjärta i och med korset. (Detta påverkar tolkningen av bibelorden ovan.)

    Numera har jag släppt det tankesystemet, mycket på grund av hjälp från ny-anabaptister och texter av dom svenska fribaptisterna. Gud har alltid velat förlåta och är inte blod-törstig och offerkrävande. Jag har kommit till den övertygelsen inte minst genom att upptäcka människan Jesus som Guds sanna avbild. En blodtörstig hämndgud går inte ihop med Jesus, som jag ser det.

  2. LeoH skriver:

    Tack för svar, Jonas. Vid en hastig genomläsning känns det som om jag inte står långt från din förklaring. Får göra en jämförande läsning med det jag skrivit och tänkt. Inser också att jag borde göra som Bonhoeffer gjorde i sin fängelsecell. Fördjupa mig något mer i GT.
    Du har helt rätt. Det är inte så att Gud ändrar uppfattning på Golgata. I sig en märklig teori, men rent intellektuellt har jag nog haft sådana idéer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: