Lite mer flum i skolan vore önskvärt!

Läser i dagens SvD om en undersökning om hur det står till med de politiska kunskaperna hos svenska folket. Ett intressant och tankeväckande resultat är att undersökningen tydligen visar, att studenterna på våra universitet har sämre politiska kunskaper än befolkningen i övrigt.

I artikeln nämns olika förklaringar bl. a påpekar samhällsvetaren Henrik Oscarsson:  ”Det har blivit lättare att välja bort nyheter och samhällsprogram. Man ser hellre Antikrundan än senaste nytt i nyhetsväg.” Det är så sant som det är sagt. Jag väljer ofta bort nyheterna på TV. Det händer väl ibland att jag ser nyheterna på Rapport, Aktuellt och TV4 och inser att jag inte förstått någonting överhuvudtaget. Skulle min världsbild basera sig på TV-nyheterna, kunde jag lika gärna gå genom livet med en papperspåse över huvudet.

För min del lär jag mig bättre förstå hur företagsamhet och ekonomi funkar, genom att slå över till Plus och Sverker Olofsson, än alla ekonominyheter i Aktuellt. Har alltför ofta hört de där obegripliga besvärjelserna från ekonomiprästerna på landets banker: ”Ha is i magen! Aktiekurserna går upp och ner! Tänk på att aktiesparande är ett långsiktigt sparande!”

Artikeln förmedlar inte bara en mörk bild, utan det finns också ett mycket hoppfullt förslag till lösning på problemet med bristande politiska kunskaper. ”Allt handlar om att kommunicera med hjälp av värdering, på eller av, rätt eller fel, ingenting handlar om att utveckla gestaltningsförmågan. Men om man lär sig om människan genom litteraturen får man redskap till intellektuell vidareutveckling och då skulle kunskapsluckorna inom såväl politik som andra områden se helt annorlunda ut, säger Leif Asheimer som även vill återinföra speciella lågstadielärare i grundskolan, införa tematisk undervisning med utgångspunkt från litteraturen inom alla discipliner på högskolor och universitet, samt höja statusen för lärare.”

Artikel slutar med de tänkvärda meningarna: ”Bildning är central för vår utveckling och demokrati. Slösar vi med det är vi illa ute.” Tyvärr så tror jag inte på att förslaget kommer att genomföras. Björklund kommer bara att fnysa åt ”flummet” och konstatera att bildning kan man inte ge betygsliknande omdömen om redan i första klass. Här gäller kunskapsskolan!!

För min del avslutar jag inlägget med en dikt, Gruvan av Elmer Diktonius ur diktsamlingen Taggiga lågor från 1924. Dikten har haft stor betydelse för min förståelse av de förtrycktas vrede och desperation.

Gruvan

En skock svarta mänskor vid ingången.
De stirrar på några magra lik.
Ingen talar
men hatet dansar över deras huvud
som blodröda taggiga lågor.

Då skriker en nervöst:
Vi lever i mörker och gör deras ljus!
Vi fryser och producerar deras värme!
Vi hungrar och bakar deras bröd!
Vårt benmjöl göder deras åkrar!
Bröder – det måste bli ett slut på det här!

Och liken och hatet och orden gör dem galna.
Och de springer mot maskingevären.
Och de skjuts alla ned.
Och de sparkas i en grop.
Och deras kamrater går ned i gruvan så tyst.
Men över deras huvud dansar
blodröda taggiga lågor.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: