Vad innebär det glada budskapet?

När jag 1991 återfick min kristna tro, efter att i 30 år inte ägnat vare sig kyrkan eller dogmerna någon större tankeverksamhet. Jag lämnade kyrkan utan större åthävor eller fientlighet. Jag kan inte heller erinra mig att det var något medvetet ställningstagande mot någon enskild företeelse, utan det är bara att konstatera – min tro försvann och jag saknade den inte.

När jag lika odramatiskt återfick min tro, är det ganska naturligt, att jag från och till funderat över vad jag egentligen återkommit till? Frågorna är inte många, men de och svaren förändras över tid och med växande insikt. Den som läst de flesta av mina inlägg i bloggen vet, att jag ofta återkommer till några väl avgränsade teman: Vilka är det som blir frälsta? Vad är synd? Straff och förlåtelse. Och nu på senare tid också funderingar om mitt fria val. Om jag skulle behandla alla dessa teman i ett och samma inlägg, skulle det nog bli oläsligt långt. Jag ska försöka dela upp mina funderingar i tre eller fyra inlägg, där varje inlägg är ett delsvar i en större och förhoppningsvis sammanhängande helhet. Det är bäst att jag också nämner att många i min bloggförsamling är inspiratörer till tankegångarna.  Den senaste är Jonas Lundström, som för en tid sedan skrev ett inlägg, Alla skall med, i sin blogg, Den radikal-reformatoriska bloggen. Det inlägget innebar en stark aha-upplevelse.

Hos Lukas finns två berättelser som har haft en stor betydelse för min förståelse av vem eller vilka som blir frälsta. Den första handlar om hur en officers tjänare botas. Berättelsens huvudsak är officerens tro. En tro som är så stark och utan tvivel, att t o m Jesus förvånas. Jag har ändå under en längre tid mer tänkt på tjänaren. Vad gjorde att Jesus botade honom? Vi vet inget om hans tro. Bara officerens. Kanske det är här jag ska leta orsaken till min snabba övergång (högst 10 sekunder), från en sekulär humanist till en bekännande kristen. Någon bad för mig och bönesvaret nådde mig vid köksbordet läsande DN:s ledarsida. Jag vill gärna tro det.

Den andra berättelsen som berört mig är berättelsen hur Jesus uppväcker en änkas döde son vid stadsporten i Nain. Jesus grips av medlidande och uppväcker änkans son. Berättelsen säger inget om vare sig änkans eller sonens tro. Bara detta enkla: ”När herren såg henne fylldes han av medlidande med henne och sade; ‘Gråt inte.”  

De här berättelserna blev ett, när jag i en lekmannapredikan nyårsdagen efter Tsunamikatastrofen sa till församlingen. ”Vem hörde bönen om det bara finns en Gud och det är ju vår tro, när alla dessa tusentals och åter tusentals människor skrek ut sin vånda och bad om hjälp i dödsögonblicket? Tror någon att Jesus inte greps av medlidande och hörde allas bön och höll om varenda en och bar dem in i sin egen framtid?” Jag blev inte anmäld till biskop Persenius. Det får jag väl tolka som att församlingen var enig med mig.

Vågar jag göra som pastorerna på Kanal 10, när de vänder sig till församlingen och frågar: ”Får jag ett amen?”

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

8 Responses to Vad innebär det glada budskapet?

  1. Joachim Elsander skriver:

    Det står ju att den som ”åkallar Herrens namn ska bli fräst”. Som jag ser det så är det Jesus som definierar hur denna åkallan ser ut och hur Jesus är ser vi i evangelierna så jag är bered att ge sig ett amen. (även om jag har hjärtligt svårt för predikanter som vill få en säga massa saker hela tiden) 😉
    Sen tror jag förstås inte att man ska behöva vänta tills det sista flämtande andetaget att leva det livet som Jesus inbjuder till redan här och nu.

    När det gäller änkan utanför stadsporten så är Jesu uppmaning till henne att inte gråta helt vansinnig om det inte är så att han är den som är livet självt.

  2. LeoH skriver:

    Jag tror inte heller eller rättare sagt jag vet, att vi inte behöver vänta till vårt sista andetag. Jag kommer aldrig att sluta förvånas över att jag vid mitt köksbord läsande DN lyfter blicken och säger till min fru – ska vi gå till kyrkan idag? Sen dess definierar jag mig som kristen. Inga väckelsemöten, inga grubblerier, inga ångestattacker. Mitt i livet!

    När det gäller det här med ”amen” var det en lustighet. Jag ser ofta på kanal 10 och fascineras av dels de långa predikningarna, men också av de ofta förekommande ”halleluja” och ”amen” som predikningarna fylls ut med. Ibland kommer det där ”får jag ett amen” ibland uppmanas till bekräftande applåder. Det skulle aldrig församlingens präster här i Bjuråker-Norrbo hemfalla åt. 12 minuters predikningar, möjligen 15 minuter ibland:-)

  3. Joachim Elsander skriver:

    Din omvändelse är verkligen fascinerande! Jag brukar titta på kanal 10 ibland på skoj. Fast jag har jobbar i en frikyrka så känns det märkligt med dessa predikanter och deras behov av hurtiga religiösa tillrop. Nåväl det är säker någon som blir välsignad.

  4. […] Har vi en Gudsbild fylld av motsägelser? Det här inlägget är en direkt fortsättning på funderingarna i gårdagens inlägg: Vad innebär det glada budskapet? […]

  5. […] över betydelsen av det oerhörda som hände för snart 2000 år sedan. Jag har i två inlägg, “Vad innebär det glada budskapet?” och “Har vi en Gudsbild fylld av motsägelser?”  påbörjat en påskmeditation, som […]

  6. Resursbloggaren skriver:

    Tack för dina tankar i natten! Han är verkligen uppstånden, ringer påsknattsmässans klockor nu! Jag tror han har uppstått, och uppstår på flera sätt varje dag någon följer sin kallelse. Se Påskuppropet till försvar för alla svaga och utsatta.

  7. LeoH skriver:

    Nyss hemkommen från påsknattsmässa. Ja, han är verkligen uppstånden!

  8. […] ingår i en serie påskmeditationer som finns här, här och här. Det kommer ytterligare en, som behandlar mina funderingar om den fria […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: