Har vi en Gudsbild fylld av motsägelser?

Det här inlägget är en direkt fortsättning på funderingarna i gårdagens inlägg: Vad innebär det glada budskapet?

I sin Bergspredikan, skildrad i Matteusevangeliet, säger Jesus bl. a att vi ska älska våra fiender och att vi ska förlåta människor, som på något sätt förbrutit sig mot oss. Klarar vi inte av det, då kan inte Gud heller förlåta oss. Jesus undervisning i bergspredikan innehåller så mycket mer, men det skulle bära för långt om jag tog med allt. Det behövs inte heller för att åskådliggöra min fundering.

Jag upplever att Jesus försöker förklara för lärjungarna vem eller vad Gud är. För mitt i sin undervisning om att vi ska älska våra fiender säger Jesus ”Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig.” Jag tolkar att Gud vill att vi liksom han skall älska alla, inte bara de som står oss närmast t ex kristna bröder och systrar. Gud förväntar sig att vi förlåter, utan att någon har bett om förlåtelse. Det kravet är så viktigt, att om vi inte uppfyller det budet, då låser vi Guds möjlighet att förlåta oss.

Den första reaktionen hos mig var. Detta är omöjligt! Den andra reaktionen var. Det är ändå skönt att Gud själv förmår uppfylla allt det han begär av oss, men vi inte klarar av. Men någonstans har jag ändå en gnagande osäkerhet. Är det verkligen så?

Har inte Gud, enligt den samlade kristenhetens undervisning, ett antal krav som vi ska uppfylla för att vi ska få del av hans förlåtelse och omsorg. Jesus säger inte till sina lärjungar; älska era fiender förutsatt att….. Men får inte vi lära oss, att Guds överflödande kärlek förutsätter att vi tror? Jesus säger inte till sina lärjungar – förlåt dem som förbrutit sig mot er förutsatt att…. Men kan vi förvänta oss förlåtelse från Gud utan omvändelse och bön om förlåtelse? Ibland, när tvivlet riktigt griper tag, får jag känslan av att det inte ens räcker med att tro. Jag måste tro på rätt sätt också och de ”rätta sätten” är förfärande många.

Jag upplever ofta, att jag bär på bägge dessa Gudsbilder inom mig. Lika ofta känner jag, att kyrkan brottas med samma två Gudsbilder i sin undervisning och inte riktigt vet på vilket ben den ska stå.

Frågan kvarstår – Vad innebär det glada budskapet? Är glädjen enbart förbehållen dem som tror eller inbegriper Jesus offerdöd fler? Kanske alla?

 Jag bifogar en video, som jag tidigare delat med mig av. Videon anknyter till min frågeställning och gör det på ett tydligare sätt. Jag har snott videon hos Inhabitatio Dei. Jag ansluter mig till videons sista vädjan – om någon har en förklaring. Lämna ett meddelande!

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

14 Responses to Har vi en Gudsbild fylld av motsägelser?

  1. Jonas Lundström skriver:

    Jag tänker att ett problem är att vi ser Jesus instruktioner som ett krav som Gud ställer på oss, ett krav som tynger oss och ger oss ett extra motstånd i livet. Men tänk om det är så att Jesus instruktioner är en tillgång för oss, en väg in i ett liv som Gud vill ge oss som en gåva och som är det bästa livet vi kan leva i ljuset av Guds kommande rike? När Jesus ”hotar” med ”Hinnoms dal” (betydelsen av Ge henna), så tror jag inte han syftar på kristendomens ”helvete”. Hinnoms dal är istället en bild för det destruktiva livet där människan tjänar krafter som vill henne illa. Jag tror vi behöver lära oss att se på Jesus väg som en gåva från Gud och en väg in i ett mer fullödigt och glädjefullt liv, istället för att se på Jesus instruktioner som en lag som tynger oss och skapar skuld. Jag misstänker också att Luther förvrängt vår syn på evangeliet när det gäller detta. Kanske?

  2. LeoH skriver:

    Mitt problem ligger egentligen inte där. Efter att ha läst bergspredikan några gånger med stöd av Bonhoeffers Efterföljelse, så börjar jag ana det du skriver. Svårigheten uppstår när jag konfronterar den Gudsbild Jesus förmedlar i Bergspredikan. Den Gud som vi skall bli fullkomliga som. Den bilden passar inte med den gängse bilden vi blir lärda att se.
    Jag tror också att vi ska vara mer här och nu. Bonhoeffer skriver i något brev från fängelset att han läser GT mer än NT och börjar förstå det judiska sättet att tänka. Inom kristenheten är vi ofta alltför mycket koncentrerade på livet efter detta, att vi inte märker hur vi bidrar till livet här blir ett helvete. Vi hamnar i ”Hinnoms dal”

    Förresten, tack för den inspiration du gett mig med dina skriverier. Det förra inlägget blev något skarpare i konturerna än den ovan. Får se hur det går med inläggen om synden, straffet och den fria viljan:-)

  3. enkla z skriver:

    Jag tror att Jesus talar i gåtor,just för att vara mystisk:
    Det finns kanske inga spiksäkra recept som leder till Himlen. kanske ska det vara lite klurigt att förstå.
    Samtidigt som han ger konkreta exempel genom liknelser, ändå. Fantastiskt.

  4. LeoH skriver:

    Z
    Du har säkert rätt i det mesta. Men det är ändå spännande, men också frustrerande att kyrkornas dogmer så ofta, enligt min mening, bilden av Gud. Får ibland en känsla att dogmerna blivit avgudar.

  5. LeoH skriver:

    …, skymmer bilden av Gud. (Är dålig på att kolla de kommentarer jag skriver:-)

  6. Joachim Elsander skriver:

    Den där videon var ju helt sanslös, kolla de andra av samma snubbe på YouTube! Annars tangerar det här mina funderingar kring vad som verkligen är villolära. (kärlekslöshet och oförsonlighet tex).

  7. […] snart 2000 år sedan. Jag har i två inlägg, “Vad innebär det glada budskapet?” och “Har vi en Gudsbild fylld av motsägelser?”  påbörjat en påskmeditation, som kanske kommer att sträcka sig till annandag pingst, då jag […]

  8. […] ingår i en serie påskmeditationer som finns här, här och här. Det kommer ytterligare en, som behandlar mina funderingar om den fria […]

  9. Sofia skriver:

    Hej! Intressant att ta del av dina funderingar 🙂 Om du är intresserad av hur jag tolkar ”det glada budskapet” så bloggar jag inför varje söndag mina tolkningar av evangelietexterna enligt kyrkoåret. Jag är uppväxt i en kristen församling o har de senaste 20 åren mest varit en passiv medlem. För en tid sen gjorde jag ett religionstest på nätet som gav resultatet 100% hedning!!! då föddes idén till att damma av bibeln o ta reda på vad det är jag tolkar annorlunda jämfört med vad som uppges vara kristendom. Jesus själv skulle ju heller knappast bli klassad Kristen på ett sådant test..eller? Jude? nej jag tror knappast det med hans radikala skillnader i tolkningarna av skrifterna…

  10. LeoH skriver:

    Tack för kommentaren! Jag har lagt din blogg underbevakning:-) En snabb läsning tyder på att jag får mycket intressant läsning i framtiden.

  11. Sofia skriver:

    28 av kyrkoårets söndagar finns redan avhandlade på min gamla blogg om du vill ha ännu mera läsning 😉

  12. LeoH skriver:

    Har så sakteligen börjat läsa. Du lär få några kommentarer i en nära framtid.

  13. Codehacker skriver:

    Jesus gav oss inga bud utom ett – älska varandra. Om man har barn så är det lättare att förstå det – man älskar sina barn villkorslöst. Man köper mat, klädero prylar åt sina barn med samma lätthet som man köper åt sig själv. Man offrar tid med glädje och oroar sig konstant över minsta sak som inte är bra. Skall man däremot ge åt nån främmande så sker det plötsligt en hel del andra beräkningar – Lönar det sig verkligen. Vad vinner jag på det.. Är han värd det. Vad bryr jag mig om den lever eller dör. Man är kall o ointresserad. Man kan t.o.m vara direkt fientlig – usch, sådana dom är. Mesta av detta bygger på fruktan för att bli drabbad på nåt sätt – kallas självbervarelsedrift. Det vill till rätt mycket innan man kan överkomma den – typ att man har något annat starkare att falla tillbaka på när allt tas ifrån en – hrmm – att dö från världen typ.

  14. LeoH skriver:

    Du har kommenterat en mängd av mina inlägg, Codehacker. Det tackar jag för och tro mig, jag lyssnar på synpunkterna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: