Varför blev jag inte skolpolitiker?

Läser i SvD att Per Naess, kommunstyrelsens ordförande (m), Värmdö filosoferar om det sunda förnuftets överlägsenhet över vetenskaplig kunskap. Per Naess skriver:

”Som kommunalpolitiker i främst Sollentuna kommun har jag nära följt och lokalt deltagit i skolpolitiken ­under några decennier. Jag konstaterar att äntligen har det under det senaste året kommit något från utbildningsdepartementet, som överensstämmer med sunt förnuft. Skol­minister Jan Björklund är på rätt väg.”

Jag ser framför mig hur hånad jag skulle ha blivit om jag, som viceordförande i äldre- och handikappnämnden i Västerås, skulle ha ifrågasatt vetenskaplig forskning om t ex demenssjukdomar, med hänvisning till mitt sunda förnuft.  Det är ju precis det som Per Naess gör när han hävdar att Hans-Åke Scherp på förment vetenskapliga grunder kritiserar Björklunds förslag på skolområdet.

För vad är det Björklund hävdar? Jo, att om det bara införs betygsliknande omdömen redan i ettan och betyg senast i sjätte klass, då är det mesta av problemen lösta i den svenska ”flumskolan.” Jag upplever att den inriktningen inte direkt kännetecknas av vare sig sundhet eller förnuft, utan det är bara löst tyckande. Björklund har aldrig lyckats prestera något som helst kunskapsbaserat argument om varför skolans problem med bl. a segregation, minskade resurser, stora klasser, minskad personaltäthet skulle bli lösta med betyg. Inte heller har Björklund kunnat ge några som helst argument för att ”flumpedagogiken” skulle ha orsakat de ovan beskrivna problemen. Jag anser inte att jag tar till överord när jag hävdar, att det får skolpolitiker och deras förlitan på det ”sunda förnuftet” ta åt sig äran av. Forskning och vetenskap har genom åren påtalat, tydligen för döva öron, riskerna med den förda besparingspolitiken.

Jag skulle vilja rekommendera Per Naess, Björklund och många andra att ta del av Hans Lagerbergs ”Lärarna – om utövarna av en svår konst.” Lagerberg gör en fantastisk resa från folkskolereformen till dagens situation. Boken baseras dels på forskning och dels på Lagerbergs egna erfarenheter som lärare. Innehållet får också en mycket djup erfarenhetsdimension, när Hans Lagerberg berättar om sin farfar folkskoleläraren.

Det som borde intressera dagens makthavare är genomgången av diskussionerna och besluten som föregått dagens skola. Genomgången ger många aha-upplevelser om hur goda intentioner förfuskades när staten gjorde kompromisser i namn av det sunda förnuftet. Jag tror inte att någon, efter att ha läst boken, vore beredd att förlita sig till Björklunds rop på betyg, för att lösa skolans problem. 

Två citat ur boken får avsluta inlägget:

”Journalister och politiker behandlar de internationella undersökningarna som resultatlistor från VM i friidrott: en placering upp eller ned orsakar rubriker och utspel. Men vad är en bra skola? Den där eleverna springer fortast? Där de läser långsammast och med störst förståelse? Där de konkurrerar mest? Där eleverna slår varandra minst?” 

”Han hänvisar exempelvis till Singapore, som alltid placerat sig i topp vid mätningarna, men nu inte längre vill vara med utan istället inriktar sig på att skapa en demokratisk skola som fostrar kreativa och initiativrika medborgare.”

Tänka sig, vilket framsteg! Sverige eftersträvar en skola som Singapore förkastar!

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

2 Responses to Varför blev jag inte skolpolitiker?

  1. nologo skriver:

    Jistanes, ja det är en ”härva” det här med skolan. Och ingen vet väl egentiligen vad som är bästa lösningen. Men jag skulle tro att lösningen också förändras över tid och utveckling i samhället.

    Utmärkande just nu bland vissa verkar vara att återgå till gamla normer när disciplin och ordning gällde i militärisk stil. Kanske just för att man inte har någon ”modernare” lösning som faller i i Kungens valspråk ”För Sverige i tiden”.

    Med en ”hög” egna barn som jag uppfostrat att tänka själva och utan toppstyrning, med en touch av viss reglering och vägledning, gillar då inte tanken att de ska sitta tysta och mottagliga för allsköns indoktrinering, som jag faktiskt uppfattar en hel del av den politik som idag förs både från politiker och från visst lärarhåll. Det överensstämmer helt enkelt inte med min livssyn och människorsyn. Det är inget jag vill skolan ska ge mina barn. Det är bl a därför har jag svårt att ta till mig Björklunds och vissa ”andras” skolpolitik-resonemang. Den kännetecknas helt enkelt inte av människor av idag, anno 2008.

    Jag förmodar att det finns flera än jag som såg Uppdrag granskning häromkvällen som behandlade ”kontrolltagning” som skedde och sker på utvecklingsstörda och bl a lett till döden även inom polisens hanterande. Det här är ju ingenting som bara sker inom de funktionshindrades värld. Det sker också inom åldringsvården och inom den vanliga kommunala skolans värld enligt den chatt som följde efter programmet. Jag vet också personligen, min 10 årige son var själv ett offer för en sådan behandling i ”uppfostrande syfte”. I min värld är detta ett uttryck för makt och inget annat. Han är nu ingen ADHD grabb och inte våldsam men han har egen vilja som han inte är rädd att uttrycka. Detta gillas inte av ”överhögheten” som tyvärr inte kan hantera dagens ungdomar.

    Så för att knyta ihop detta,… och som sades i programmet;
    Använd hjärta och hjärna istället för våldsamma och förlegade lösningar. Som bekant så leder våld till våld och ungdomar behöver både en andra och tredje chans för att komma vidare. Låt sunt förnuft och intelligens råda.
    Låt det bli ett vinna – vinna koncept.

  2. LeoH skriver:

    Ibland står kommentatrerna helt för sig själva. De behöver inga ytterligare tillägg!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: