Kan det här vara ett möjligt svar, Kristian?

När jag i morse surfade runt i min bloggförsamling, stötte jag på ett inlägg av Kristian Nyman: ”Vill jag väckelse, och vad får det kosta?” Bara några timmar före hade jag under min dagliga andakt, med ”Fånga dagen med Dietrich Bonhoeffer” av Charles Ringma, mediterat över andaktstexterna för 4 juli. Jag upplever att texterna berör samma frågeställning som Kristian tar upp, men kanske ger ett annat svar än vad Kristian ger:

”Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ‘Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.” Matt 28:18-20

Jesus för Världen… 

”Allting skulle vara meningslöst om vi skulle försöka reservera Kristus för kyrkan… Kristus dog för världen.” Gesammelte Schriften

”Om Kristus är given till världen och inte bara till kyrkan, då måste vi förstå att han redan är aktivt närvarande i världen. Kyrkan slår ofta knut på sig själv i försöken att hitta vägar att föra ut Kristus till världen, när den istället borde arbeta där Kristus redan finns. Hans närvaro kan förnimmas i hjälporganisationer, hos idealistiska ungdomar, i politiska omvälvningar, i människors sorg, i ekonomiska kriser eller i nya fredsrörelser. Kristi närvaro är i sådana sammanhang dold. Kyrkans uppgift är att förkunna Kristus öppet så att kvinnor och män kan tro att han är Guds son, Frälsaren och historiens Herre.”

Ord att tänka på: Vi önskar ofta förmedla Kristus till någon, men han finns ju redan där, för han går före oss.

Andra bloggar om: , , , ,

One Response to Kan det här vara ett möjligt svar, Kristian?

  1. Mycket bra skrivet! Vi anstränger oss så ofta med fel saker. Gud behöver våra händer. Många i frikyrkan är fortfarande så fast i sin tro att man skall föra ”världen” till Kristus att man glömmer att det var han som skapade oss. Såklart är han då också ibland oss fortfarande./VS

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: