Kristen präktighet!

För några dagar sedan kom det en kommentar med anledning av mitt inlägg – Nu har jag hämtat den!

Kommentaren inleddes med: ”Vem bryr sig om Jonas Gardell?” I övrigt handlade kommentaren om det vanliga, att det är fullständigt onödigt att läsa Jonas Gardells bok. Jag lät mig inspireras till ett långt svar. Ett svar som i grunden var fullständigt meningslöst.

Jag kände redan när jag tröck på ”skicka kommentar” att jag missat något väsentligt. Det tog drygt ett dygn innan jag förstod den rätta betydelsen av kommentaren och svarade:

Glömde i hastigheten att svara på frågan: “Vem bryr sig om Jonas Gardell?” Jag borde svarat – Gud bryr sig om både Jonas Gardell och mig.”

Jag upplever, att många som ”inte läst boken” ändå anser sig ha stöd för att föraktfullt, ja rent av hånfullt mena, att Jonas Gardell baserar sin Jesusbild t ex egna barndomsupplevelser. Vilket av någon anledning skulle vara otillåtet. De ser inte framför sig barnet som söker tröst i tanken på att vara älskad av Jesus som han är. En övertygelse som följer Gardell in i vuxen ålder och färgar hans Jesusbild. Så till den milda grad att han t o m för sina tankar till torgs. Vilken förmätenhet!

Nej, Jonas Gardell bör göra som vi andra rejäla kristna. Enbart luta sig mot Bibeln och inte blanda in egna erfarenheter och känslor. Jesus kärlek är en princip, inte något vi kan luta oss mot när livet känns svårt.

Det må vara mig förunnat, att jag har lite svårt med en sådan kristen präktighet. Den känns lite för övermaga i min smak. Har nog inte växt ifrån: Gud som haver barnen kär…

Andra bloggar om: , , , , ,

4 kommentarer till Kristen präktighet!

  1. Maja skriver:

    Heja Leo!

  2. Erica skriver:

    Bra skrivet! Jag står heller inte ut med kristen präktighet. Tro är så mycket mer än att ”ha rätt”. Det känns så skönt att fler ser det.

  3. Joachim Elsander skriver:

    Bra skrivet! Problemet är ofta att vi inte klarar av brustenhet. (Av en mängd olika anledningar) en reaktion kan då bli att vi likt ett barn håller för öronen och pratar en massa nonsens.

  4. LeoH skriver:

    Du gör ett bra påpekande inom parantesen. Det är också viktigt för mig som kritiserar ”präktigheten” att inse, att de som jag kritiserar kanske har ”präktigheten” som ett försvar mot sin egen brustenhet.

Kommentera

