Tänk så enkelt samhällsproblem kan lösas!

Läste alldeles nyss i Dagen hursom en närpolischef i Linköping, Håkan Stenbäck föreslår att tiggeri borde förbjudas.

Håkan Stenbäck har gjort en anmärkningsvärd upptäckt: ”Han menar att tiggarna agerar utstuderat. De försörjer sig på det och många tjänar till och med mycket pengar.”  Jag som i min enfald alltid trott att tiggeri självklart innebär en ”försörjning” för tiggaren. varför skulle han/hon annars tigga?

Jag förstår inte varför närpolischefen stannar vid önskemål om förbud mot tigger. Vore det inte ännu bättre att förbjuda människor att vara fattiga. Tänk vilken samhällsrevolution! Och än bättre – tänk vilka besparingar för kommunernas socialtjänster. Att kunna besvara människors önskemål om försörjningsstöd med: ”Enligt lag får ni inte vara fattiga. Ni kan inte få några pengar.”

Sverige skulle kunna bli ett föredöme för hela världen. Med ett penndrag är fattigdomen bortskaffad. Vår biståndsbudget skulle i ett slag försvinna. Nåja, det kanske skulle behövas lite biståndspengar till konsulter, som reser världen runt och informerar om den nya och revolutionerande metoden, att avskaffa världsfattigdomen.

Andra bloggar om: , , , ,

9 Responses to Tänk så enkelt samhällsproblem kan lösas!

  1. Daniel skriver:

    Man kanske skall studera tiggeri i andra länder innan man uttalar sig för mycket. Faktum är att tiggare på vissa platser tjänar mer än de som har ett vanligt jobb. Organiserad tiggarverksamhet som är vanligt på många platser är en annan baksida. Då någon tar hand om ett antal tiggare, dvs de får inte behålla pengarna utan den som tar hand om dem gör det.

  2. Maja skriver:

    Faktum är att aktiespekulanter på vissa platser tjänar mer än de som har ett vanligt jobb. Vi kan väl förbjuda dem. Vill de inte jobba så får de väl tigga för sin överlevnad… oops, det har vi visst redan förbjudit folk att göra, ja. Jamen då får de väl äta kakor då, om de inte har bröd! Se hur enkelt det är att lösa samhällsproblemen om man bara TÄNKER lite!

  3. LeoH skriver:

    Du har också en liten elak ådra i dig, Maja:-)

  4. Jonatan skriver:

    Ge tiggaren vad de… mat. Vill han ha pengar så får han arbeta för sin lön som alla andra.
    Att ge pengar till tiggare är inte rätt metod.
    Att förbjuda tiggeri kanske stoppar ryktet i omvärlden att ”i Sverige kan man tjäna pengar genom tiggeri och socialbidrag”.
    Vi kan inte ta hand om mer människor i Sverige än vi har ekonomi för själva.
    Tyvärr går inte Fattigdomen avskaffa, tyvärr. Det kommer alltid att finnas fattiga i världen. Det går inte att avskriva. Det finns alltid någon som är fattigare än den andre.

  5. LeoH skriver:

    Vilket rykte talar du om Jonatan? Det där ryktet som säger att våra socialbidrag lockar hit folk är bara vandringssägner, utan sanningshalt.

  6. Lite Stig Dagerman över detta. ”Lagen har sina blottor. Hund får de fattiga ha. De kunde väl skaffa sig råttor, som är skattefria och bra. /…/ Något måste beslutas: Hundarna skjuts! Inte sant? Nästa åtgärd: De fattiga skjutas, så spar kommunen en slant.”

  7. LeoH skriver:

    Jag fick samma association, men jag har för mig att jag använt just den dagsedeln mot en moderatpolitiker (om jag nu minns rätt), så jag avstod att använda den för den här gången.

    Jag har upptäckt hur aktuell Dagerman egentligen är, när jag med stigande förvåning ser på samhällsutvecklingen.

  8. Ja, ständigt aktuell. Det är synd att vi inte har någon Dagerman idag.

  9. Klara skriver:

    Jag reagerade också på polismanens utalande. Själv tror jag att vi människor tycker så illa om tiggare för de väcker upp vårt dåliga samvete. Vi föredrar att gå omkring och låtsas att fattigdom inte finns i allafall inte så att vi själva kan påverka.

Kommentera

