Hur skyddar jag mig mot pirater?

Ser i Dagen att kapade Facebookkonton sprider propaganda för Sverigedemokraterna. Jag har helt nyligen införskaffat mig ett sådant konto och är av naturliga skäl orolig. Jag kommer att ha mardrömmar om pirater med kroksablar mellan tänderna!

Hur kan mitt konto bli kapat? Jag läser och läser i artikeln, men ingen förklaring! Återigen den där obehagliga känslan av, att det bara är jag som inte begriper. För alla andra räcker tydligen uppgiften att ett konto blir kapat och de kan agera för att skydda sig.

Ja, ja, jag vet. Det bästa skyddet är att avveckla kontot!

Andra bloggar om: , , , , ,

7 Responses to Hur skyddar jag mig mot pirater?

  1. Fabbe skriver:

    Min tjej har varit med om samma sak. Det bästa är ju att ha ett lösenord som inte på något sätt kan kopplas till dig. Lösenordet vara blandat med bokstäver(versaler och gemener), siffror och tecken (om det är möjligt).

    /f

  2. LeoH skriver:

    Tack Fabbe! Får titta över mina lösenord.

  3. Johan Stenberg skriver:

    Aha, jag som trodde att du skulle skriva om de simpla tjuvarna på Pirate Bay. Men detta var faktiskt ännu värre än PB.

    Synd att man är så *from*, annars hade man frammanat hela helvetets svavel och förbannelser över dessa låga banditer!

  4. LeoH skriver:

    Vore vi riktigt fromma skulle vi publicera alla våra lösenord på Facebook:-)Då skulle vi samla glödande kol på banditernas huvuden.

    Nu till något helt annat. Hur kommer det sig att du har bloggbild intakt? Min bara försvann och jag får inte in någon ny.

  5. Maja skriver:

    Det är så gulligt att du bekymrar dig över din bloggbild så mycket 🙂

  6. Johan Stenberg skriver:

    Leo, det hände även mig under en period. Har för mig att det började en tid efter att jag hade registrerat mig på Gravatar.

    Antagligen är det bara en bugg; inget att bry sig om. Eller så är det Sd som spökar. 😉

  7. LeoH skriver:

    Maja: Jag blir alltid bekymrad när saker och ting händer och jag inte förstår varför:-)Jag minns hur stolt jag var, när jag en sen natt lyckades få in bilden

    ”Inget att bry sig om” säger du Johan. En bugg – vad är nu det? Går den över av sig självt?

    Svårt att tro att SD skulle ha något mot en vacker nattlig vy över Dellen. Det är ju så helsvenskt det kan bli:-)

Kommentera

