Är det någon som uppnått en tro så stor som ett senapskorn?

Jag funderar ofta över fenomenet, att vi kristna så gärna och ofta talar om andras synder och bristande tro. Visserligen åtföljda av klädsamma påpekanden om, att alla är vi syndare och i behov av förlåtelse. Men handen på hjärtat, visst är det ändå så, att andra är större syndare än vi och egentligen på väg mot helvetet?

I sådana stunder, när jag söker tröst i att jag i vart fall inte är lika stor syndare som min granne och att jag definitivt har starkare tro än henne, brukar jag famla efter Bibeln och läsa:

Apostlarna sade till Herren: ”Ge oss större tro.” Herren svarade: Om ni hade tro så stor som ett senapskorn skulle ni kunna säga till mullbärsträdet där: Dra upp dig själv med rötterna och plantera dig i havet! Och det skulle lyda er. Luk 17:5

Om jag nu mot förmodan har större tro än min granne, är den ändå mindre än ett senapskorn. Än har jag inte fått den minsta lilla grästorva att plantera sig i Dellen. För att vara riktigt sanningsenlig, har jag nog inte mött någon som klarat bedriften.

Istället för att lite skadeglatt betona andras synder och bristande tro, får jag nog tacksamt inse det stora i, att jag är accepterad, förlåten trots alla dagliga tillkortakommanden och den lilla tro jag besitter. Det borde vara en källa till glädje och begrundan.

Andra bloggar om: , , , ,

8 Responses to Är det någon som uppnått en tro så stor som ett senapskorn?

  1. Maja skriver:

    Men det är enklare att vara skadeglad.

  2. LeoH skriver:

    Ja, det är enklare att vara skadeglad. Ändå varnar Jesus oss just för detta.

  3. Johan Stenberg skriver:

    Visst, men det är ändå på något sätt hoppfullt att identifiera sig som syndare. Allt tal om synden är ju meningslöst om inte vårt yttersta mål är att bli helgon.

    När någon säger att du är en syndare så har personen ifråga alltså identifierat dig som ett potentiellt helgon.

  4. LeoH skriver:

    På ett plan har du rätt Johan. Det är andra som kan identifiera någon som ett helgon. Ett helgon är aldrig helgon i sina egna ögon.

  5. Åke Bonnier skriver:

    Jag hörde en gång biskop Claes-Bertil Ytterberg tala om Luthers berömda och viktiga tankar om att vara på en gång syndare och rättfärdig. Han sa: Jag går upp på morgonen och tittar mig i spegeln och säger till mig själv: ”Du är ett svin Claes-Bertil! Men du kan ha knorr på svansen, för Du är ett älskat svin”.
    De orden tyder min egen livsssyn. Jag är ett älskat svin på en gång syndare och rättfärdig. Tack och lov!

  6. LeoH skriver:

    Det var bra sagt av den gode Claes-Bertil. Det ska jag använda mig av vid något lämpligt tillfälle:-)

  7. Nologo skriver:

    Poäng till Claes-Bertil! Vi har väl alla knorr på ett eller annat sätt. Men du Leo, tänkte på en sak… ”att jag definitivt har starkare tro än henne”… Dvs jag tvivlar inte alls på din tro det är bara ditt ordval som jag reagerar mot. Henne… varför inte honom?

  8. LeoH skriver:

    Tja, säg det. Har faktiskt ingen aning om varför jag valde ”henne” istället för ”honom.”

Kommentera

