Finns det ett samband mellan sjukskrivning, vård av barn och porrsurfande på arbetstid?

Jag är en regelbunden läsare av Göran Skyttes skriverier på SvD:s ledarsida. För det mesta låter jag mängder av orimligheter passera, men ibland blir det bara för mycket!

I dagens SvD ondgör sig Skytte över, att vi är många, som oroar sig över att vår integritet är hotad av allehanda kontrollåtgärder från myndigheternas sida. Göran Skytte anser tydligen, att porrsurfandet på Luftfartsverket (LFV) kunde ha förhindrats om arbetsgivaren haft rätt att kontrollera de blivande anställdas tidigare sjukskrivningar och omfattningen av VAB-dagar. Jag kan inte tolka innehållet i Göran Skyttes kolumn på annat sätt, än att han ser ett direkt ett samband mellan sjukskrivning och vård av barn med porrsurfande på arbetstid.

Skytte skriver: En utredning föreslår en ny lag som ska ”skydda den anställdes integritet”. Utredningen föreslår också stopp för arbetsgivare som kräver intyg om till exempel tidigare sjukskrivning eller ledighet för vård av barn.

Göran Skytte använder sig också av en mycket gammal makthavarargumentation, när han hävdar att kommunernas enda ambition med att kräva leverprover av alla blivande anställda, är att skydda barn och gamlingar. Med liknande hänvisningar om skydd mot terrorism införde många länder, inklusive Sverige, omfattande kontrollåtgärder mot sina medborgare. I USA gick det så långt att säkerhetstjänsten kunde beordra bibliotek att informera myndigheten om vilka böcker, godtyckligt anklagade medborgare, lånat. Inte vet jag om säkerheten blivit nämnvärt bättre för det. Men visst, det kunde väl vara en idé för svenska kommuner att ta efter. Tänk vad bra det vore om kommunen kunde få vetskap, att en kommunal trädgårdsarbetare lånat Lolita, I kräftans vändkrets eller rent av Lady Chatterleys älskare på det kommunala biblioteket!

Göran Skytte tar inte upp argumentet, att alla präktiga och skötsamma medborgare inget har att frukta, av myndigheternas välvilliga kontroll av oss medborgare. Men nog upplever jag att det finns en blinkning av samförstånd i Göran Skyttes kolumn kring påståendet: ”Den som inte har något att dölja. Den har inte heller något att frukta, oavsett hur omfattande eller noggranna myndigheternas kontroller än är.”

Personligen har jag en helt motsatt uppfattning. Eftersom jag i det stora hela är en laglydig medborgare, håller fartgränser, snattar inte i affärer, inte ägnar mig åt olaglig fildelning och inte är terrorist, förstår jag inte varför staten skall kränka min integritet genom att kontrollera mina handlingar. Upplever inte det fina i att personal från Securitas, i sina kameror, kan se hur jag petar mig i näsan eller kliar mig i skrevet. Inte heller förstår jag varför jag glatt och villigt skall acceptera att staten kontrollerar min e-post eller kräver att operatörerna skall lagra mina telefonsamtal och e-post i åratal. Det innebär inte att jag är terrorist, utan det kan ju kännas lite genant om uppgifter om eventuella amorösa snedsprång, vilka inte är direkt olagliga, men kan kännas något pinsamma, skall finnas sparade i olika arkiv. Jag undrar också på vilket sätt myndigheterna bekämpar terrorism, när de kräver att uppgifter om vad jag ätit på flyg skall lagras av flygbolagen. Tänk om svenska kommuner får reda på hur stor mängd whiskey någon druckit på charterresan till Thailand.

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

7 Responses to Finns det ett samband mellan sjukskrivning, vård av barn och porrsurfande på arbetstid?

  1. Johan Stenberg skriver:

    Göran Skytte var i sitt essä under jesusmanifestationen. Tänkte på dig när han talade i Kungsträdgården. Om du varit där så skulle du ha bloggmaterial för flera månader. 🙂

  2. LeoH skriver:

    Jomenvisst. det är möjligt, men då krävdes det att Skytte skulle ägnat sig åt politiska ställningstaganden. I trosfrågor är jag mycket försiktig med att polemisera.

    Däremot kan jag vara mycket förvånad över att t ex Dagen jublar över den ekumeniska bredden i Jesusmanifestationen.

    Det jag ser i alla artiklar är Ulf Ekman, Göran Skytte, Långström, OAS-rörelsen och katolska kyrkan. För mig utgör det ingen bredd.

  3. Maja skriver:

    ”Det jag ser i alla artiklar är Ulf Ekman, Göran Skytte, Långström, OAS-rörelsen och katolska kyrkan. För mig utgör det ingen bredd.”

    Huvudet på spiken, Leo! Vad gäller Skytte så är väl hans författarskap skolboksexemplet på att all konst egentligen är ett självporträtt..? Skriver han om porrsurfande på arbetstid så får man ju då förmoda att han vet väldigt mycket om det.

  4. LeoH skriver:

    Ja, inte vet jag Maja, men nog drar Skytte stora generella växlar av 8 fall på Luftfartsverket.

  5. Jag minns när Göran Skytte var en skönt proggig, storrökande programledare på TV som ställde ganska mycket kritiska frågor. Sen försvann han i en massa år helt från min radar. Nu har han uppenbarat sig igen på alla möjliga platser som någon form av moralkonservativ högerman? Vad hände?

    Jesusmanifestationen vet jag inte så mycket om egentligen, men jag får erkänna att jag blev en aning provocerad av att några därifrån ställde sig mitt i första maj-firandet i kungsan och tog fokus från de aktuella frågorna. Det finns många platser och tillfällen att diskutera religion och komma med sin agenda i dylika frågor. Mitt i en politisk demonstration kanske inte är den ideala? Som jag ser det riskerar det att spä på fördomarna om att religionen vill fokusera på livet efter detta och få oss att glömma att vi kan göra en insats för våra medmänniskor här och nu.

  6. Maja skriver:

    Hur är läget?

  7. LeoH skriver:

    Läget är riktigt hyfsat, Maja!

Kommentera

