Alldeles nyss bestämde jag mig. Jag kryssar Evin Cetin på söndag!

Jag har haft stora svårigheter att bestämma mig för hur jag ska rösta i parlamentsvalet till EU. Jag har vacklat mellan Evin Cetin och Isabella Lövin de senaste veckorna. Tidigt i tankeprocessen föll en av mina verkliga favoriter, Gudrun Schyman och Feministiskt initiativ, bort. Skam till sägandes av rent taktiska skäl. Jag gjorde bedömningen att partiet inte skulle ha några rimliga möjligheter att nå 4 %.

När jag nu slutligen fastnat för, att jag ska kryssa Evin Cetin. Innebär det inte, att jag anser Isabella Lövin vara en dålig kandidat. Inte alls. Hon kommer med all säkerhet inte sitta och värma en stol i Bryssel.

Jag upplever, att Evin Cetin tidigt bestämde sig för att inte enbart representera ett parti, utan hon ville representera och ge röst åt något mycket mer. Cetins valkampanj gör ”Pizza-Sverige” tydligt. Den finns och saknar röst. Det avgjorde det slutgiltiga beslutet. Skulle kampanjen lyckas och Evin Cetin bli invald på den framtoning hon valt, skulle det innebära ett stort lyft för integrationen i Sverige.

Den möjligheten gjorde, att jag till sist bortsåg från att ett kryss för Evin Cetin också indirekt är en röst för Marita Ulvskog. Om Evin Cetin inte skulle bli invald, skulle jag inte uppleva att min röst är bortkastad. Jag kommer att lägga min röst med en pirrig förväntan och det var det länge sedan jag kände! Det kan vara något nytt på gång! Huka er partistrateger!

Evin Cetins kampanjlåt (hämtad på bloggen HBT – Sossen)

Egentligen riktigt roligt att vara en frifräsig intresserad medborgare och inte vara bunden av partilojaliteter.

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , , ,

13 Responses to Alldeles nyss bestämde jag mig. Jag kryssar Evin Cetin på söndag!

  1. veronicasvard skriver:

    En röst på Gudrun Schyman kan inte vara bortkastad. 6 % av väljarna har högst förtroende för henne och det kommer att märkas på valdagen eftersom väldigt många inte bestämt sig. Det behövs 112 000 röster för att hon ska bli invald, men det behövs bara 28 000 röster (1%) för att Fi ska få sina valsedlar betalda och distribuerade av staten i nästa val. Nu arbetar Fi ihjäl sig bara för att bekosta och få ut valsedlar i landets alla hörn, och ständigt åka och fylla på när valsedlarna kastas.

    Det är en ren demokratihandling att rösta på Fi för att de ska kunna få tid och pengar över till kampanj i nästa val.

    Är det någon som just nu verkligen behöver förtroende på valdagen, som väljarna säger att de har, så är det Gudrun. Detta val är precis som du skriver ett personval, och därför är jag övertygad om att valresultat kommer att se annorlunda ut än opinionsmätningar på partier visar. Men det krävs att väljarna vågar vara feminister på valdagen!

    Men du väljer förståss som du vill!

  2. Maja skriver:

    Man tänker precis som Leo; en röst på Fi är bortkastad. Om alla som tänkte så kunde gå samman skulle Gudrun Schyman lätt komma till EU.

  3. LeoH skriver:

    Det vore mycket dumt om jag började argumentera. Du kan mycket väl ha rätt i din bedömning. Jag har valt mellan tre duktiga kvinnor och ett kryss för någon av dem markerar en politisk vilja.

    Krysset hamnar på Evin Cetin och det kan, som du antyder tyda på feghet.

  4. veronicasvard skriver:

    Men då får vi väl gå samman då, det är inte svårare än så! 🙂

  5. Pelle skriver:

    Det blir nog vänsterpartiet. Av de partier som har chans att ta mandat är det det enda anständiga parti som är EU-motståndare.

    Hade jag röstat på mitt eget parti, socialdemokraterna, så hade det blivit en personröst på Anna Hedh, Catharina Bråkenhielm eller Marita Ulvskog. Men t o m de är bara EU-kritiker och det räcker inte för mig, jag är motståndare.

  6. LeoH skriver:

    Ett av skälen till att jag inte ens reflekterade på Vänsterpartiet är att de var och är motståndare till medlemsskap i EU.

  7. Johan Stenberg skriver:

    Heh, vem hade kunnat gissa att vi båda överväger samma kandidat. 🙂

    Jag hoppas verkligen att Evin Cetin blir inkryssad. Tyvärr kan jag inte kryssa henne denna gång eftersom Ulvskog toppar samma lista som hon är med på.

  8. LeoH skriver:

    Jaså, du gillar inte Marita Ulvskog? Håller med, det är Evin Cetins största belastning, men jag bortser från det. Det borde du också göra.

  9. Maja skriver:

    Hm, jag glömde faktiskt Fi när jag väl stod där. Så det blev Vänsterpartiet. Det där med tillgängliga valsedlar spelar faktiskt roll, även om jag vet att man kan skriva partinamnet på en blanksedel. Det var intressant att jämföra titlar på de olika valsedlarna. Piratpartiet var det enda parti som inte angav några titlar alls.

  10. veronicasvard skriver:

    Maja, du kan göra om din röst på valdagen. Ta med ID-kortet till din vallokal bara.

  11. Maja skriver:

    Jag vet, jag ska göra det.

  12. Anders Nilsson skriver:

    Jag tänkte som dig, men så tänkte jag region och så blev det kryss för Olle Ludvigsson (s) för att jag ville ha någon som kunde förhandla, kunde möta motståndaren och gå för resultat. Detta i en önskan om att EU-parlamentet ska vara en plats för just resultat och inte bara åsiktsmarkering. Så för mig stod det mellan Evin och Olle och regionen fick avgöra. I dagens läge med kunskap om dagens resultat så behövs nog förhandlingsförmågan mer än någonsin.

  13. Anders Nilsson skriver:

    PS,jag menar inte att Evin är en åsiktsmarkerare, tvärtom hon representerar det viktigaste för det europeiska samhället att ta itu med just nu, jag bestämde mig för en som är rotad i Nordsjöregionen.

Kommentera

