Finns det anledning till oro?

En nyhet som flimrat förbi varje gång jag gått in på Dagens hemsida idag (i går), är nyheten att fler kvinnor än män söker sig till prästutbildningar. Dagen skriver mycket frankt i rubriken att ”Präst har blivit kvinnoyrke.”

Rubriken saknar täckning i själva artikeln. Där står att fortfarande är det fler män än kvinnor bland de tjänstgörande prästerna. Däremot är det fler kvinnor än män som söker prästutbildningar. Det kan ju på sikt leda till att SvK har fler kvinnliga präster än manliga.

Finns det anledning till oro över utvecklingen? Jag kan inte se varför vi ska vara oroliga. Att vara präst är ju inget yrke så där rakt av. Jag tror inte att ungdomar sitter och väljer mellan att bli ingenjör, lärare eller präst. För att bli präst krävs både en inre och en yttre kallelse.

Att fler kvinnor än män söker prästutbildningar, kanske inte alls har något att göra med, att kvinnor i högre utsträckning än män söker akademiska utbildningar. Förklaringen kanske är så enkel, att Gud just nu kallar fler kvinnor än män till tjänst i kyrkan?

Andra bloggar om: , , , , ,

7 Responses to Finns det anledning till oro?

  1. Z skriver:

    Så hoppas jag att det är, att det är kallet från Gud som är orsaken. Jag tänker även på den fysiska biten.
    De flesta kontorsjobb och tjänstemannajobb kräver inte precis enorm råstyrka i allmänhet, detta gäller även prästyrket, så denna utveckling, att många kvinnor vill bli präster, var för mig inte svår att förutse. Dessutom handlar det mycket om själavård och medling, vilket traditionellt har varit kvinnans roll och lott i familjer och samhällen.

    Jag hoppas att männen inte deppar ihop nu, utan även de lyssnar på sina kallelser, för präster av båda könen behövs i SvK, det handlar om individer och deras talanger och kompetens, inte om kön, och det låter lite konstigt det där med att blotta existensen av många kvinnliga kollegor skulle hämma de manliga från att känna sina kall.
    (det är en förklaring man fått från katolska kyrkoherdar om varför kvinnor inte får ministrera/vara korflickor, i alla församlingar, statistiskt sett blir det då färre prästkallelser i den församlingen, jag har dock inte sett statistiken själv)

  2. Z skriver:

    …oj, kom på en kommentar till det undrar om oro över utvecklingen.

    Det är i regel svårare att öka på andelen män till ett yrke, än att öka på andelen kvinnor. Därav oron kanske…om en irreversibel process?

    Men det handlar nog mest om att kvinnor först för ett par generationer sedan har haft förvärvsjobb/utanför-hemmet-jobb överhuvudtaget, så andelsökningen sker av naturliga skäl åt ett visst håll i de allra flesta yrken.

  3. Maja skriver:

    ”Jag tror inte att ungdomar sitter och väljer mellan att bli ingenjör, lärare eller präst.”

    Det tror jag faktiskt. Inre och yttre kallelse är fina ord för att vilja bli präst samt att stiftskansliet tror att du kan bli präst, som prästen Jonathan skrev på sin blogg. Gud kallar människor för allt möjligt, inte alls bara präster. Att vara pedagog är ett MINST lika stort kall som att bli präst, skulle skulle jag säga i dagens situation med lika många års studier och mycket sämre karriärsutvecklingsmöjligheter, lön och arbetssituation. Präst är ett finyrke. Jag har inte särskilt höga tankar om prästers kall efter att ha sett rätt många på nära håll. Kvinnor som män.

  4. LeoH skriver:

    Maja, jag tänker inte börja träta om den rätta betydelsen av ordet kall. Jag använder ordet i en snäv betydelse och avser nog att forsätta med det.

    Att de flesta ungdomar inte har prästyrket som ett likvärdigt alternativ till andra yrken beror nog på, att de vet att yrket kräver tro. Vilket de flesta andra yrken inte kräver.

  5. Maja skriver:

    Nej varför träta, men man kan ju skriva vad man tycker och tänker kring saken. De flesta om inte alla yrken kräver väl tro? Är det inte just en av Luthers viktigaste poänger att alla människor är kallade av Gud och att ritualmästarens inte står närmre Gud på något sätt?

  6. LeoH skriver:

    Du har, vad jag förstår Maja helt rätt i, efter vad jag kan förstå av Luthers syn när det gäller det allmänna prästadömmet. Jag står lika nära Gud som vilken präst som helst. Ändå talade Luther om att vissa avkildes för kallet som präst.

    Om alla yrken kräver en tro är jag tveksam till. Definitivt inte en kristen tro, det är jag säker på. Finns det en kallelse att bli t ex lärare är nog de flesta lärare helt okunniga om.

  7. Alde skriver:

    Jadu… som du brukar säga; ibland saknar man ord!
    Tänker mej att det är en man närmare pensionsåldern som skrivit artikeln. I större delen av sitt liv har han byggt på sitt folkhem där frun har sin givna plats. Han ville bli präst med vågade inte lita på sitt kall – en pragmatiker utan civilkurage troligen. Därför blev han journalist genom att börja som lärling på byns lokala tidning.

    De vindar av jämställdhet som svepte genom kvinnlig rösträtt, grupp 8 och kvinnliga politiker, hann han inte riktigt förhålla sig till, för hans energi rann ut i chocktillståndet och rädslan över att inte maten skulle stå bordet och att han skulle bli tvungen att vara hemma när barnen hade feber.

    Nu försöker han hinna fatt tiden och hålla sig aktuell på tidningen eftersom konkurrensen hårdar från alla nyutbildade bild-digital-universitets-journalister som har supersnabb stenkoll på hela världsläget och är helt främmande för någon kluvenhet inför föräldraskapets pappa-mamma-ledighet. En självklarhet som är lika stark som förvåning inför själva diskussionen om manliga och kvinnliga yrken.

    Men inte för pre-pensionären, skribenten, för han har tappat både pondus och sig själv. Det enda som fortfarande spirar är Guds kallese och han är fruktansvärt oförstående inför att vakna upp varje morgon och inse att kvinnor gör, det han inte vågade. Han är man, var kallad, hade alla befogenheter på sin sida och nu tar andra för sig, ja som rent av är mindre värda än honom… det svider bittert.

    Eller så är det en….

    Nejdå, jag ska inte göra fler karikatyrer bara konstatera att alltihop är mycket sorgligt! Men himla intressant att läsa det du skrev!!

Kommentera

