Ibland tar sig klasskampen något bisarra former.

Läser i Metro, att Venezuelas president Chavez sägs ha uttalat sig, att golf är en sport för borgare och inte bara det, utan till yttermeravisso en sport för lata borgare.

Jag vill självklart inte ifrågasätta Chavez rätt att tycka vad han vill om golf, både som sport och som motion. Inte heller är det meningsfullt att diskutera golfarnas personligheter. Det jag möjligen kan ställa mig frågande till är, vilket samband det finns mellan golfarnas lättja och stängningen av golfbanor? Förväntas det att de lata borgarna ska bli mer energiska?

Eftersom jag bara hittat uppgiften i Metro är jag av naturliga skäl något avvaktande till sanningshalten. Det har lite smak av tidningsanka. Det lär väl visa sig med tiden.

Artikeln fick mig att minnas mina korta år som golfmotionär och de reaktioner jag mötte när jag berättade för mina vänner att jag börjat spela golf. Det var riktigt gulligt att höra, välavlönade socialdemokrater med villor, sommarstugor, segelbåtar, husvagnar, snöskotrar, fyrhjulingar, vapenskåp och nyligen genomgångna studiecirklar i vin-, öl- och whiskykunskap, manifestera sin proletära klassbakgrund med ett föraktfullt – moderatbandy!

Det enda som saknades var Internationalen med knuten näve, men den hördes i bakgrunden som ett sakta nynnande.

Andra bloggar om: , , , ,

6 Responses to Ibland tar sig klasskampen något bisarra former.

  1. Anders E Nilsson skriver:

    Det är ju många som tycker det, men inte alla som har makten att göra det. Stänga golfbanor alltså.

  2. LeoH skriver:

    Det är egentligen intressant, att starka ledare förväntas ha åsikter om allt och att de förväntar sig att människor andäktigt lyssnar.

  3. Anders Nilsson skriver:

    Det återfinner vi ju på de lägsta nivåerna i partipolitiken, det verkar vara någon sorts självuppfyllande cv för politikern med ambitioner och däri ligger nog en en förklaring till att de offentliga system och verksamheter som antas kunna självsanera sig och uppfylla kraven på innovation och nytänkande så sällan klarar av det.

    Jämför den pågående debatten om vinster och kvalitet i offentlig verksamhet. Lindgrens sista drapa i Efterarbetet är en god illustration till att dessa debattörer alltid hävdar att den offentliga verksamheten lika gärna kan stå för innovation och utveckling men aldrig diskuterar varför det inte sker. Det finns kort sagt allt för många sopm vill lägga ner golfbanor.

  4. LeoH skriver:

    Under 90-talet upplevde jag det som ett stort problem, att det fanns en ideologi som talade om att den gemesamma sektorn som offentligt driven. Det var ideologi, men praktiken var och är annorlunda. Det leder till att t ex Socialdemokratin inte har någon offensiv strategi för samhällsutvecklingen och lär inte få någon heller.

  5. Anders Nilsson skriver:

    Att det blir en sorts socialdemokratisk brasklapp till hela samhällsutvecklingen? Offentligt beslutad =offentligt driven, privatiseringen kan man alltid fjärma sig från med ett påpassligt ”Därtill nödd och tvungen”.

    Är det konstigt att vi 20 år senare står svarslösa om framtiden men vi kan alltid plocka fram det gamla receptet.

    Min respekt för de gamla radikalerna Wigforss, Sträng och Möller växer för varje dag!

    De fyra stockholmarna i DNdebatt idag har några poänger även om jag inte vet om jag är enig i allt, men det går i vart fall att diskutera. Det går knappast LO-Lindblom och Lindgrens honungslena fundamentalism.

  6. LeoH skriver:

    En tidsbild. Vid ett tillfälle på 90-talet var jag på en konferens på Brunnsvik. Konferensens bärande fråga var – hur ska vi nå ungdomen?

    Jag minns den tystnad som lägrade sig över konferensen (det var faktiskt några som applåderade), när jag frågade mig själv och konferensen, vilka rimliga chanser har vi att nå ungdomen med 100-åriga traditioner av tunga fanor, trista sånger, trista demonstrationer med bombaorkestrar i täten,gamla hjälteberättelser och en grundkurs som heter Vhad vilja socialdemokraterna? Titeln på boken färgade inga ungdomskinder röda. Inte blev det bättre, när ungdomarna upptäckte att den ålderdomliga stavningen också motsvardes av ett ålderdomligt innehåll. Ingenting om vad socialdemokratin vill idag, utan vad August Palm ville igår. När cirkeln var genomgången hade den förhoppningsfulle glömt varför han/hon sökt sig till partiet och många slutade att betala in medlemsavgiften.

    Den kritik jag då mötte fick mig att förstå, om jag inte hade gjort det tidigare, vad Marx menade när han frankt påstod att ideologi är falskt medvetande.

Kommentera

