Be inte om ursäkt!

Så är vi där igen. Svenska damlaget i fotboll har förlorat mot Norge. Landets sportskribenter är kränkta och tävlar om att ösa invektiv och negativa omdömen om laget och ledarna. Jag vet inte om Urban Tjernberg i SvD tar första priset men farligt nära är han. Han skriver: ”Den här gången går det heller inte att skylla på att media haussat och skapat orimliga förväntningar. I år har det svenska landslaget självt lagt ribban och talat om att det handlar om final – minst.”  Undras vad Urban Tjernberg skulle ha skrivit i SvD om landslaget sagt: Nja, vi ska göra vårt bästa och vi blir mycket glada om vi kommer till kvartsfinal!

I DN säger förbundskapten Dennerby: ”Det är bara att be alla om ursäkt.”  Vadå alla? Jag hoppas innerligt, att Dannerby inte anser sig orsak att be mig, det svenska folket och framför allt inte alla sportskribenter om ursäkt. På vilket sätt har Dennerby eller landslaget kränkt oss så grovt att de måste be oss om ursäkt? Om det är så att Dennerby lett laget så dåligt att det bidrog till förlusten har han möjligen orsak att be spelarna om ursäkt. I övrigt kan varken jag, svenska folket, Gud eller fan och hans moster kräva några ursäkter. Lagets och våra förhoppningar grusades och besvikelsen är stor i laget. Låt oss solidariskt dela den besvikelsen.

Jag såg delar av matchen och kan bara konstatera att de norska damerna spelade en bättre fotboll och var värda att vinna. Möjligen är svenska landslaget, i det stora hela, ett bättre fotbollslag, men efter två raka nederlag är det svårt att för ögonblicket dela en sådan bedömning.

Uppdatering: Rösta på Öppen Kyrka – En kyrka för alla(ÖKA) i Kyrkovalet den 20 september!

Andra bloggar om: , , , , , , ,

5 Responses to Be inte om ursäkt!

  1. Anders Nilsson skriver:

    Ja det är en tröttsam hype som pågår inför varje turnering, men det liknar ju finansbubblan på ett sätt, tidningarna fylls med ett förväntningsstoff som de själva pumpat in och så kan de då vrida och vända på den förväntningen och på så sätt överleva en dag till. Men snart så kommer väl folk att upptäcka slagskämpen är ensam i ringen och bara står där och vevar med armarna.

  2. LeoH skriver:

    En riktigt bra jämförelse. Tänkte i går(?) när jag tittade på nyheterna, att det är märkligt att ekonomijournalister utan att rodna kan sitta i TV och beskriva hur farligt det är med bonusar i finnansvärlden.Nu när bubblan sprack::-)

  3. Malekne skriver:

    Det norska laget har ju alltid varit mycket bra så jag tycker inte att det är konstigt med en svensk förlust. För övrigt tycker jag att om sportjournalister reagerar så kraftigt på en förlust mot ett som sagt bra lag, så borde de kanske överväga att byta jobb… Sport är inte och ska inte vara det viktigaste i livet.

  4. LeoH skriver:

    Det är bara att instämma, Malekne:-)

  5. LeoH skriver:

    Jag minns en episod för mängder av år sedan. Jag och det flicklag jag var ledare för hamnade i en straffsparkssituation i en final. Jag tror cupen hette Violcupen.
    När straffsparksläggningen skall börja går jag ut till mittcirkeln. Min kompis stannar kvar på bänken och mumlar in i händerna – ”det är bara en lek, Det är bara en lek.”

Kommentera

