En kort valrapport. Analysen får vänta några dagar till.

Det slår mig att jag inte skrivit något inlägg här i bloggen om utgången av kyrkovalet. Lite har jag skrivit i Facebook, men som sagt inte här.

Jag börjar i Bjuråker-Norrbo församling. Här ställde två nomineringsgrupper upp. Socialdemokraterna och en nybildad grupp, Kyrkans framtid i Bjuråker-Norrbo församling. Centern avstod att ställa upp med egen lista i församlingsvalet. Kyrkans framtid samlade en brokig skara människor med skilda bakgrunder både politiskt, socialt och åldersmässigt. Öppen Kyrka(ÖKA) stödde nomineringsgruppen aktivt.

Resultatet blev, milt sagt, överraskande. Kyrkans framtid fick 68,01 % av rösterna och Socialdemokraterna fick 31,99%. Mandatfördelningen blev 10-5. Kyrkans framtid blir tvungen att lämna en ersättarplats tom. Vi har bara 14 namn på listan. Det kommer att bli många glada skratt när gruppen träffas nu på måndag för att fira valresultatet.

För Öppen Kyrka (ÖKA) gick också valet bra. ÖKA fick 12,75 % av rösterna i Kyrkomötesvalet här i Bjuråker-Norrbo. I Hälsinglands norra kontrakt fick ÖKA 178 röster vilket innebär 3,37 %. Något sämre gick det i övriga Hälsingland och Gästrikland. I Uppsala gick det mycket bra. Drygt 6 % och platser i Uppsala Kyrkliga samfällighet och i det direktvalda kyrkorådet i Domkyrkoförsamlingen. ÖKA fick två platser i Stiftsfullmäktige och försvarade sitt mandat i Kyrkomötet.

Totalt sett i hela landet stärkte ÖKA sina ställningar och fick ytterligare ett mandat till sina tidigare 7 till Kyrkomötet. ÖKA stärkte sig ordentligt i Göteborgs stift. Vi har all anledning att se framtiden an med tillförsikt. Vi har tillväxtpotential, om man säger så.

På vår hemsida kan ni se hitta några av våra valaktiviteter och TV-intervjuer i valrörelsen.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

2 Responses to En kort valrapport. Analysen får vänta några dagar till.

  1. Anders E Nilsson skriver:

    Grattis! Väl jobbat och säkert nödvändigt arbete. En öppen kyrka som likafullt är en kyrka, en svår balansgång som måste genomföras av alla både valda och anställda i kyrkan. Sedan står det ju och faller på församlingen antar jag.

  2. LeoH skriver:

    En öppen kyrka är nödvändig, men självfallet får den inte urarta till att efterlikna en socialbyrå. Människor vill eller jag kan lika gärna säga, jag vill. Jag vill ha en kyrka, dit jag kan komma som den jag är. Få bekräftelse på att jag är, helt oförklarligt, älskad av Gud. Samtidigt måste Kyrkan erbjuda ”tuggmotstånd” i att mina handlingar, onda som goda, dras fram i ljuset. Där tillkortakommanden erkänns, där insikt om förlåtelse ges och jag samtidigt får kraft att ändra och bättra mig.

    Församlingen är viktig och här har vi ett hästarbete framför oss. Vi aktiva hemfaller ofta åt synden, att uppfordrande titta på våra överarbetade präster och ställa frågan – vad gör Kyrkan?

Kommentera

