Gudmundsons stolligheter!

Gudmundson på SvD:s ledarsida tillhör väl inte skaran av stora samhällstänkare, vilka av oss gör väl det? Men jag undrar om dagens fundering ändå inte kan klassas som ett lågvattenmärke? Jag hade stora svårigheter att till en början riktigt förstå Gudmundsons argumentation. En orsak kan ju ha varit att jag förväntade mig en helt annan artikel än den han skrivit. Rubriken som fick mig att klicka vidare lyder: ”Frågan är inte huruvida Caroline ska få heta Sven.” Självklart förväntade jag mig någon form av argumentation mot att Carolina ska få lägga till namnet Sven till sina övriga namn, men döm om min förvåning när jag möttes av en recension av ett kommande TV-program. Programmet heter ”Sämre än djur” och visas i TV den 4 oktober. Programmet tar, vad jag förstår, upp vidriga människoöden. Väl värda att ta till sig och också försöka göra något åt. Trots att artikeln var kort hann jag ändå fundera ett par gånger – vad har det här med namnfrågan att göra?

Jomenvisst, till sist kom det intellektuella dråpslaget! ”Här har hbt-rörelsen en kamp större och viktigare än den för könskonträra namn.” Istället för att öppet argumentera för att Carolina inte bör få heta Sven, förlöjligar Gudmundson kravet, med att det finns större och viktigare frågor att ägna kraft åt, vilket Gudmundson med sin stora empatiska förmåga självklart insett. I sig är det här en välkänd strategi från olika debattörer och används med fördel mot feminist- och HBT-rörelsen. Men låt oss för en stund fundera över vilka konsekvenser Gudmundsons synsätt skulle få om den användes generellt.

Jag minns när jag som barn, i början av 50-talet, satt i skolmatsalen på Skönsmons skola och mattanterna och fröken försökte tvinga i mig äcklig pölsa bl. a med uppmuntrande tillrop om att jag skulle tänka på de svältande barnen i Indien. Som om pölsan blev mindre äcklig för det. Inser att med Gudmundson logik, mattanterna hade rätt och jag hade fel. Att sitta i det välmående Sverige och kräva att barn skulle få bestämma vad de ville äta, när barnen i Indien svalt. Vilken ohemul tanke! (Kan med stolthet berätta. Mattanterna lyckades aldrig få i mig den äckliga pölsan, trots många försök!)

PRO och alla de andra pensionärsorganisationerna bör förstora upp Gudmundson fundering och sätta upp den på väggarna i sina expeditionslokaler. Varje gång organisationerna frestas att planera kampanjer med krav på bättre hälsovård för gamla, bättre pensioner och ett rättvist skattesystem, bör de drabbas av skammens kranka blekhet och inse att i världen är det miljoner och åter miljoner som inte uppnår pensionsåldern!

Här i mitt Bjuråker har vi en mycket livaktig hembygdsförening med mängder av aktiva som sliter och släpar med att bevara forngården, att dokumentera bygden och anordnar en välbesökt spelmansstämma varje år. För att bara nämna något lite om föreningens verksamhet. De borde inse att de ägnar sina krafter åt futiliteter. Hembygdsföreningen borde betänka att det finns miljoner och åter miljoner människor i världen som fördrivs från sina hembygder eller får dem totalförstörda. Mängder av människor förvägras hitta sig en ny hembygd, utan blir avvisade till en oviss framtid på någon osäker plats i världen.

Jag kommer i framtiden, att läsa Gudmundsons funderingar med stort intresse för att få vägledning i hur jag ska prioritera mina krav och önskemål. Nåde dig Gudmundson om jag upptäcker att du i framtiden tar upp gnälliga krav på skattesänkningar för de välbärgade, när det finns så stor fattigdom i världen som du och de rika kunde ägna sina krafter åt!

Andra intressanta bloggar om: , , , , ,

7 Responses to Gudmundsons stolligheter!

  1. FredrikN skriver:

    Du borde ätit pölsan istället. De betalades av skattepengar för att vissa var för lata att skaffa mat till sina egna barn.

  2. LeoH skriver:

    Jodå, mina föräldrar betalade för skolmaten. I övrigt en mycket korkad kommentar!

  3. Malcolm skriver:

    Det här blogginlägget var det snurrigaste jag läst idag.

  4. LeoH skriver:

    Malcolm, jag är förkrossad!

  5. Gudmundson har nte precis Gu(l)d i Mund varje gång. Hans argumentation är ofta mycket försåtlig och slutsatserna brukar vara att små grupper med konstiga krav kan avfärdas. Tänker på slavdebatten i USA före inbördeskriget? Med logiken ovan borde ju de stackars svarta varit glada som fick mat och husrum i alla fall. Slavägarna skulle vara bara vara snälla så blev det nog bra. /VS

  6. Anna-Karin skriver:

    Ja, jag reagerade också:

    http://rabiatfeminism.blogspot.com/2009/09/sjunde-harskartekniken.html

    Skönt att vi har Svenskans ledarsida som talar om för oss vad vi skall prioritera och inte.

  7. Maja skriver:

    FredrikN, du verkar vara en varm och empatisk kille. Röstar blått?

Kommentera

