Några, kanske lite väl illvilliga, funderingar om nyhetsvärdering.

Medierna är fulla av informationer kring Bodströms gigantiska arbetsförmåga. Jag kan inte avgöra om Bodström bör klandras för att han tidsmässigt missköter sitt uppdrag. För att vara riktigt ärlig – det har jag ingen kunskap om. Däremot anser jag, att Bodström mycket väl kan kritiseras för en hel del politiska missgrepp. Det är märkligt att frånvaron från omröstningar tydligen är moraliskt mer intressant för medierna att gräva i, än att t ex tvinga fram fakta om Bodströms roll i utvisningen av två egyptier. Där har Kalla Fakta inte grävt fram någonting, utan det är tydligen fullt accepterat, att Anna Lind körde över både Göran Persson och Thomas Bodström. Tro´t den som vill!

När jag läst alla de moraliserande artiklarna i tidningarna, har det slagit mig hur lindrigt socialdemokraternas gruppledare Sven-Erik Österberg klarat sig. Det är sist och slutligen han som godkänner frånvaron från omröstningar. Om Bodström fått lov av S-gruppen att vara frånvarande, då har någon ledamot från det borgerliga blocket fått avstå att delta i omröstningar. Nu får kanske de också ståta med frånvaro från omröstningar i artiklar i lokalpressen, trots att de kanske varit närvarande i riksdagshuset.

Det är också anmärkningsvärt att pressen så där rakt av anammat påståendet, att riksdagsarbetet är ett heltidsarbete. Det finns inget som tyder på att en riksdagsman, hur flitig han/hon än är, kan eller skall fylla sin dag med riksdagsarbete. Alla de riksdagsmän jag på olika sätt lärt känna genom åren, har mängder av uppdrag vid sidan av sitt riksdagsarbete. Många sitter i kommunfullmäktige och landstingsfullmäktige. Är entusiastiska förtroendevalda i idrottsföreningar och givetvis också på olika nivåer inom respektive parti. Ja, det är ingen hejd på uppdrag och engagemang bland våra riksdagsledamöter! I de allra flesta fall ska de också hedras för att de orkar.

Jag är övertygad om att det just nu sitter en hel del riksdagsmän runt om i landet och är lite oroliga över vad tidningarna hemmavid ska hitta i sina granskningar. Har redan sett i lokaltidningar, att de kontrollerat ”sina” riksdagsledamöters närvaro vid omröstningar. Snart kommer artiklar som kartlägger de förtroendevaldas alla sidouppdrag. Nu räcker det inte för riksdagsledamöterna att flitigt skriva motioner, kunna redovisa interpellationer, enkla frågor och mängder av debattinlägg. Nu ska de också redovisa hur få sidouppdrag de har. Samtidigt ska de också visa, att de minsann inte tappat kontakten med verkligheten och sin bakgrund!

Tredje statsmakten framstår alltmer patetisk!

Andra bloggar om: , , , , ,

4 Responses to Några, kanske lite väl illvilliga, funderingar om nyhetsvärdering.

  1. Anders E Nilsson skriver:

    Jag är fritidspolitiker med det hedervärda uppdraget som folkvald revisor. Jag sitter i styrelsen för Arebtarekommunen, och är valledare, jag representerar partiet i många olika sammanhang inom distriktet regioenen. Dessutom skriver jag regelbundet insändare och deltar i andra debatter, är med i föereningslivet lokalt, hembydsföreniong och inköpsförening. Det utför jag helt vid sidan av mitt ordinarie arbete, på min fritid. Varför det skulle vara omöjligt för en riksdagsledamot begriper jag inte. Är vi två helt olika sorters folk? När jag läser tidningarna och bl.a.Bodströms (bort-)förklaringar, så verkar det så. Är man riksdagsman så har man ingen fritid, den skall ägnas föreningsliv och frivilligt arbete, det ingår i lönen. Men är inte det precis det samma som mitt fritidssysslande? Bortsett från att jag inte kan ta betalt på två olika ställen för samma tid.

  2. LeoH skriver:

    Låt mig säga så här. Jag anser att Bodström är en skitstövel och partiet borde ha sparkat honom för hans uppfattning om integritetskränkande kontroller av medborgarna både på nationell och EU-nivå. Hans agerande när USA ställde krav på utvisning av de två egyptierna är också bara det ett skäl att låta honom gå.

    Vad händer? Han har blivit utkvittad, med partigruppens godkännande, från ett ett antal omröstningar. Då hänger medierna på och han blir den skitstövel, som hans politiska handlingar borde ha stämplat honom som.

  3. Anders E Nilsson skriver:

    Jo det är jag ju överens om ,men jag avsåg synen i allmännhet på att när riksdagsledamöterna gör det vi alla andra gör på fritiden så skall det ses som något alldeles märkvärdigt och vara ursäkt för vad som heslt.

    Bodström ska ha sitt för politiken men räkmackandet bekräftar intrycket så att säga.

    Alltför många kan hänföras till riksdagens dominerande grupperingar idag, fjantarselena och skitstövlarna, vår tids hattar och mössor.

  4. LeoH skriver:

    Jag tror vi är hyfsat eniga Anders!:-)

Kommentera

