Cindy Sheehan har gjort mer för freden än Obama!

Här och var i bloggosfären har jag den senaste tiden mött frågan: Vem har gjort mer för freden det senaste året än Obama? Varje gång jag läst frågan har jag fått mängder av mer lämpliga kandidater till fredspriset i tankarna, än Obama.

Nu har jag som enväldig och enda ledamot i Bjuråkers fredspriskommitté beslutat att tilldela Cindy Sheehan Bjuråkers fredspris 2009.

Prismotivering

Cindy Sheehan har modigt, buren av helig vrede, bidragit till att för det amerikanska folket avslöja krigets vanvett och maktens lögnaktiga motiveringar till angreppskrigen mot folken i Afghanistan och Irak.

Storleken på prissumman avgörs av hur mycket pengar det finns kvar på mitt konto, när oktober månads räkningar är betalda. Prissumman sätts, i Cindy Sheehans namn, in på postgirot för Svenska Kyrkans internationella arbete.

Förhoppningsvis har Bjuråkers fredspriskommitté fått fler ledamöter och en fastare struktur, när priset delas ut för andra gången 2010.

En mer fyllig presentation av pristagaren hittar ni här.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

8 Responses to Cindy Sheehan har gjort mer för freden än Obama!

  1. Maja skriver:

    Jag vill bara skriva att jag håller i princip alltid med dig. Så jag har liksom ingenting att kommentera 🙂 så tänker nog de flesta andra också.

  2. LeoH skriver:

    Varje gång du kommenterar blir jag glad!:-)

  3. Kerstin skriver:

    Tycker också att Cindy Sheehan hade varit en mycket värdigare mottagare av fredspriset än Obama. Å andra sidan är ju priset i det närmaste en ren förolämpning sedan Kissinger fick det.

    Norrmännen är verkligen förbryllande i sina val av fredspristagare.

  4. LeoH skriver:

    Jag kommer nog aldrig att glömma den bestörtning, ilska och vanmakt jag kände när jag hörde nyheten att Kissinger fått fredspriset! Jag kommer att tjata om det på ålderdomshemmet. Det är säkert ett av de sista minnena som lämnar mig.

  5. Kerstin skriver:

    LeoH:
    Bara att hoppas att du får behålla många fler och roligare minnen in i det sista :-).

  6. Mycket bättre val än kommitén! Jag funderade på att skriva något liknande, där jag gav mitt eget lilla pris till någon av ledarna för det demokratiska, pacifistiska motståndet mot statskuppen i Honduras som marscherat tappert på gatorna varje dag och konsekvent följt sin icke-våldslinje mot militära kuppmakare trots den iögonfallande bristen på stöd från USA, EU osv.

  7. LeoH skriver:

    Inget dåligt val. Det Nobelkommittén ofta missar är att freden byggs underifrån. Obama kunde dra fördel av i sin valrörelse att Cindy Sheehan och många, många andra genom träget arbete fått människor att inse det absurda i USA:s krig i Irak och Afghanistan. Det var inte Obama som vände opinionen i USA, det får vi inte glömma.

  8. […] ungefär ett år sedan skrev jag i min blogg, att jag tilldelat Cindy Sheehan Bjuråkers fredspris 2009. Jag berättade också ärligt i inlägget, att jag helt enväldigt utsett Cindy Sheehan till […]

Kommentera

