Ingen anledning till irritation

Ser, när jag surfar runt och läser kommentarer och synpunkter på Kyrkomötets beslut kring vigsel av samkönade par och bibehållandet av vigselrätten, att många delegater är irriterade över att de mailbombats före beslutet. Jag förstår inte den irritationen.

Jag har själv deltagit vid några tillfällen i mailbombningskampanjer. Det kan ha gällt FRA-lagen, skumma politiska ledare runt om i världen, som på skilda sätt kränker demokrati och mänskliga rättigheter eller protester mot dödsdomar. I de flesta fall har jag i och för sig inte upplevt några positiva resultat, men liknande negativa utfall har jag också fått uppleva när jag protesterat på annat sätt. Trots de negativa erfarenheterna, kommer jag med all säkerhet att i framtiden inte avstå från att delta i skilda slag av mailbombningskampanjer. Till den verkan det hava kan. Förhoppningsvis blir mottagaren åtminstone irriterad.

En protestmetod som jag godkänner för mig själv måste jag givetvis godkänna för andra att använda. Det är klart att även jag, om jag vore ledamot av Kyrkomötet, skulle upplevt det lite märkligt att 800 mail hamnat i min brevlåda, med uppmaningen att följa Jesus och inte riksdagen. Men om det nu är så, att grupper och enskilda inom och utanför Kyrkan anser, att det enda som konstituerar en kristen kyrka, är hur vi ser på de homosexuellas samliv, då är det väl i sig inte anmärkningsvärt att de protesterar.

Om styrkeförhållandena varit annorlunda på Kyrkomötet än de nu var, är det inte helt otänkbart, att jag personligen uppmanat till en mailbombning av ledamöterna före beslutet.

Läs mer i Dagen,

Andra bloggar om: , , , ,

8 Responses to Ingen anledning till irritation

  1. Mike skriver:

    Måste dom gifta isg i kyrkan?

    Homosexiualitet är en psykologisk missanpassning och ingen ursäkt till att adoptera barn.

    Soddom och gommorra.

    Ni e faan störda ordentligt.

    Varför skulle något sådant förvåna 75% av scvenska kyrkan består ju av satansdyrkande frimurare.

    So whats New?

  2. LeoH skriver:

    Det blev många miljoner frimurare i Sverige!Alltid roligt att lära sig något nytt!:-)

  3. LeoH skriver:

    Det var futtigt! Jag väntade mig en lista på ca 3 miljoner svenskar som är frimurare. Ingen på de listor du hänvisar till, bor i närheten av Bjuråker.
    Jag utgår från att du snackar strunt, tills du bevisat att 75% av SvK:s tillhöriga är satansdyrkande frimurare.

  4. Mike skriver:

    Listan är långt ifrån färdigställd.

    Snacka strunt kan du göra själv

  5. LeoH skriver:

    Jag väntar på ett bevis (eller lista om du så vill) på att 75 % av Svenska Kyrkans tillhöriga består av satansdyrkande frimurare. Det blir några miljoner det. Jag vågar påstå att du inte går iland med den bevisbördan och därför tror jag inte att jag behöver ta tillbaka mitt påstående att du pratar strunt.

  6. Maja skriver:

    Jag är ingen satansdyrkande frimurare. Men så är jag inte medlem i Svenska kyrkan heller.

  7. LeoH skriver:

    Anmäl genast ditt inträde, då stärker vi den lilla minoriteten av icka satansdyrkande frimurare!:-)

Kommentera

