Vilken härlig frihet!

Ni har säkert sett sketcher om människor, som inte riktigt förstått skämthistorier, utan kommit på poängen flera timmar efteråt. I morse fick jag samma känsla. Först nu förstår jag storheten i beslutet, att jag kan köpa värktabletter på Hemköp, ICA eller bensinmackar!

Den plötsliga insikten drabbade mig i morse, när jag läste Sanna Raymans betraktelse i SvD om hennes lyckokänsla, att kunna köpa värktabletter efter 18.00, ja rent av efter 22.00!

Jag har fyllt pensionär i år och måste erkänna, att jag inte kan påminna mig att jag, under alla dessa år, saknat öppna apotek efter 18.00. Jag inser, det är skämmigt, att jag tidigare inte förstått det stora behovet. För visst är det sant, att jag kan drabbas av huvudvärk efter apotekets stängning i Ede och då kan det vara en lättnad att gå till Hemköp, ICA eller OK-macken och inhandla nödvändiga värktabletter.

Nu slår mig en hemsk tanke! Vad gör jag om huvudvärken drabbar mig efter 22.00?  Det finns inte många affärer och mackar här i Dellenbygden, om ens någon, som är öppna efter 22.00!  Det blir till att lida till klockan 08.00, när affärerna öppnar igen.

Jag vill uppmana Göran Hägglund att inte ge sig förrän vi, verklighetens människor, får uppleva den glädjens dag då folk med huvudvärk, feber och täppt näsa kan få hjälp dygnet runt. Bristen på en sådan reform innebär ju att vi måste leva i otrygghet och en ständig rädsla att drabbas av plötslig huvudvärk, utan att kunna köpa lindring. Man kan bli sömnlös för mindre!

Andra bloggar om: , , , , , , ,

5 Responses to Vilken härlig frihet!

  1. Maja skriver:

    Ja men medicin då och ingen jävla själavård. Piller dygnet runt. Men biblioteken kan de lägga ner… det finns ju internet.

  2. Johan S. skriver:

    Min präst har öppet dygnet runt. Gratis. Men så är han inte heller vare sig på den öppna marknaden eller i någon statlig verksamhet.

    Förstår inte riktigt raljerandet över de förbättrade reglerna. Med migränanfall ca en gång per vecka så vet jag hur det är att vara utan medicin på helger och på vardagar efter kl 18.
    Och vad jag förstår så kommer Apoteket AB att finnas kvar, så vill man hellre gå dit än till konsum så är det väl fritt fram.

  3. LeoH skriver:

    Jag gillar att raljera över pompösa uttalanden. Glädjens dag säger Göran Hägglund. Glädjen tar tydligen slut när Hemköp inte har öppet längre. Om huvudvärken kan slå till mellan 18.00 och 22.00, då kan den också slå till mellan 22.00 och 08.00. Vad gör vi då?

    Jag kan leva med beslutet, men störs av självgoda uttalanden som inte har någon täckning. Vad gör vi om Hemköp och ICA i Dellenbygden inte anser det lönsamt med att sälja lite receptfria värktabletter? ”Glädjens dag” är helt beroende av vad handeln anser vara lönsamt. Det har den självgode Göran Hägglund inget svar på.

  4. LeoH skriver:

    Lugn Maja! Göran Hägglund kommer säkert att fixa att vi får låna, inte seriösa böcker, men Blondinbellas glitterbilder på Hemköp!

  5. Johan Stenberg skriver:

    Hehe, ja vi får väl se om några år.

    Vad tyckte du förresten om de borgerliga avregleringarna av flyget och posten, och Posten AB:s införande av postombud (tex bensinstationer och livsmedelsbutiker)?

Kommentera

