Det är alltid trevligt med fördjupade insikter!

Mitt  inlägg ”Offer för stridiga känslor” med anledning av minnesdagen över Förintelsen, ledde inte till några större reaktioner här på wordpress, men på Kyrkpressens bloggportal blev reaktionerna desto livligare. Jag ska inte recensera diskussionen där. Utan konstaterar att det blev som det ofta blir. En del anser att jag har fel i det mesta jag skriver, andra är jag enig med och sen finns det ju alltid de som vill diskutera något helt annat än vad inlägget handlar om. Är någon intresserad, finns diskussionen att läsa här.

När jag följde diskussionen blev resultatet, som det så ofta blir, jag surfade runt. Alltid hittar man något att snappa upp och lägga in på sin kunskapsbank. Nu sökte jag, med anledning av kommentarerna, kanske lite mer målmedvetet, efter Katolska Kyrkans hantering av förintelsen. Hittade en artikel av Jackie Jakubowski, som på ett lättfattligt, men ändå mycket trovärdigt beskriver hur Katolska Kyrkan hanterat frågan om Förintelsen.

Processen tar några år och är inte helt rätlinjig, men ändå. Beslut tas, som ökar vår förståelse. Jag tar några citat ur artikeln.

Så långt går inte påven Johannes Paulus II, även om hans uttalade ambition är att göra teshuva – ett hebreiskt ord som han använt för att beskriva behovet för kyrkan att visa ånger och be om förlåtelse för sitt handlande gentemot judarna. Inför millennieåret 2000 förklarade han att ”det heliga året” – från påsken 1999 till julen 2000 – borde utgöra en period under vilken kristendomens mindre ärofulla historia skulle belysas. Inte minst den spanska inkvisitionens förföljelser och kyrkans tystnad under Förintelsen. Påven deklarerade också att antisemitismen och kristendomens förhållande till det judiska folket måste lyftas fram som ett av de allra viktigaste ämnena för kristen självprövning vid tusenårsskiftet.

Vi minns” är det fjärde betydande ställningstagandet i fråga om katolsk-judisk försoning sedan ”Nostra aetate” antogs av Andra Vatikankonciliet 1965. Det var den första deklarationen om den katolska kyrkans förändrade inställning till det judiska folket. Där beklagades för första gången det hat som genom historien riktats mot det judiska folket och man förkastade anklagelsen om judisk kollektiv skuld till Jesu död. Men intrycket var likväl att det var kyrkan som förlät judarna, inte att kyrkan bad judarna om förlåtelse. Förintelsen nämndes inte med ett ord.

 Nästa steg tog den katolska kyrkan den 12 mars när Johannes Paulus II, inför sitt historiska besök i Israel, höll ett försoningstal i Peterskyrkan i Rom. Å katolikernas vägnar bad påven om ursäkt för begångna synder och brott. Särskilt betonade han kyrkans skuld gentemot det judiska folket: ”Samtidigt som vi ber om förlåtelse utfäster vi oss att visa broderskap med det folk som slöt förbund med Herren.
 
Jag avstår från fler citat, utan rekommenderar Jakubowskis artikel för ordentlig genomläsning. Det jag ville belysa är den djupa och långvariga processen. En process som inte avslutas lättvindigt, utan som fortsätter att gräva och analysera orsak, verkan och vilka slutsatser Kyrkan bör dra. Resultatet blir något gediget, som Katolska Kyrkans egna medlemmar kan ta till sig och som ger oss, som står utanför möjligheter att ta ställning till.
Processen och slutsatserna inger respekt, men också ett stort lugn. Om det skulle finnas krafter inom Katolska Kyrkan som av någon anledning skulle vilja riva upp Katolska Kyrkans inställning till och slutsatser av Förintelsen, då lär de få baxa frågan genom en lika lång och djupgående process. Jag känner mig lugn, det finns inte någon sådan kraft inom Katolska Kyrkan, som skulle mäkta med en sådan uppgift.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Kommentera

