Några förströdda tankebagateller

Det händer ibland när jag surfar runt och läser blogginlägg och tidningsartiklar, att helt nya tankar slår mig. Jag har nu under några dagar funderat över ett par mycket intressanta iakttagelser jag gjort under mina år i den kristna gemenskapen.

Det ena är att vi är mycket snabba att döma andra kristna till helvetet. Vi utgår tydligen helt självklart från att vi själva inte kommer att drabbas. Det är också mycket intressant, att det nästan alltid är handlingar av sexuell natur, som får oss att hänvisa andra kristna mot den andra utgången. En mycket märklig omvänd gärningslära. Om jag någorlunda förstått det vi får lära oss i vår evangelisk-lutherska kyrka, så är vi frälsta av nåd om vi bara tror. Nåden kan vi inte göra oss förtjänta av hur vi än anstränger oss, men det omvända lär oss gälla. Guds nåd överger oss inte heller på grund av våra handlingar. Då vore vi alla sålda!

För en tid sedan uppmärksammade vår kyrkoherde i en predikan att hon, apropå den berömda domscenen i Bibeln, inte mött någon som hävdat att de kommer att befinna sig bland fåren. Alla utgår från, att de kommer att stå bland getterna. Jag nickade bekräftande, när jag hörde Lena Funges predikan, men det satte inga djupare spår vid det tillfället. Förrän nu.

För min personliga del stämmer beskrivningarna (förutom att jag aldrig pekar ut den andra utgången för andra kristna och kommer heller aldrig att göra det). Jag är helt övertygad om att nåden omfattar mig fullt ut. Insikten att mitt förhållande till Gud eller rättare sagt Guds förhållande till mig är klappad och klar, innebär att jag inte behöver oroa mig, utan kan ägna mina kraften åt att göra så mycket gott jag kan för min omvärld.

Men jag vågar ändå inte helt utesluta, att jag nog kommer att stå bland getterna och hoppas att nåden även gäller dem!

Just när jag tänkte trycka på ”publicera” slog det mig. Jag har skrivit om det här tidigare. Mycket riktigt, den 5 oktober 2007 skrev jag om bl a domen här.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: