Philip Morris, modigt politiskt inkorrekt!

Då har jag återigen hamnat i det politiskt korrekta gänget. Jag förstår inte hur det kan komma sig, att jag aldrig lär mig.

Läser i Dagen och Nyhetskanalen att det från årsskiftet är förbjudet att visa tobaksvaror i norska butiker och kiosker. Förbudet upprör givetvis tobaksindustrin och Philip Morris har stämt norska staten. Philip Morris kräver att förbudet upphävs. Bolaget hävdar, att förbudet inte har några bevisade hälsoeffekter och Handeln spär på med att butiksnäringen förlorat en halv miljard när de anpassat sig till lagen. Om en minskad handeln med tobaksvaror orsakat förluster för butikerna, så torde det väl stå ganska så klart att förbudet haft positiva hälsoeffekter. Men det får väl domstolar få avgöra.

Jag skulle nog bara ha noterat det som en självklar nyhet, att Philip Morris struntar i folkhälsan,  och inte tänkt mer på saken, men jag reagerade när jag läste:

”Det är staten som har bevisbördan. Har förbudet en hälsomässig effekt eller är det bara politisk korrekthet utan verkan, säger företagets advokat Jan Magne Juul-Langseth.” 

Begreppet ”politisk korrekthet” är tydligen som potatisen, användbar till det mesta!

 

Andra bloggar om: , , , , ,

Kommentera

