I det stora hela riktigt klokt tänkt!

I min föreställningsvärd innebär yttrandefrihet, att åsikter jag av skilda anledningar avskyr ändå skall få yttras. Yttrandefrihet är också en frihet i förhållande till staten. Staten bör inte lagstiftningsvägen inskränka på yttrandefriheten. Hädelseparagrafer t ex är ondskefulla inskränkningar av yttrandefriheten.  Mina funderingar kring yttrandefriheten och dess eventuella gränser har fått förnyad aktualitet med de senaste händelserna kring Lars Vilks rondelhund. (Märkligt nog verkar de flesta debattörer helt bortse från Vilks försök att avbilda en judesugga. Har någon tidning publicerat den bilden?)

När jag som bäst satt här vid datorn och funderade, läste jag en artikel i Dagen som hänvisade vidare till ett debattinlägg med rubriken, ”Väck mig när ni verkligen försvarar yttrandefriheten” av Magnus Betnér i SVT-Debatt. Insåg att jag inte hade kapacitet att skriva något bättre, utan jag uppmanar alla att läsa artikeln. Den speglar i nuläget i stort min uppfattning i ämnet.

Bara ett kort citat ur artikeln:

”När vi får se Aftonbladet ge en krönika till Åke Green. När vi får se Neo upplåta serverutrymme till någon som förnekar Stalins brott mot mänskligheten. När vi får se Judisk Krönika med bidrag från David Irwing eller bilder som Piss Christ och Ecce Homo i tidningen Dagen. Väck mig då.”

Nu verkar diskussionen mer handla om rätten att håna muslimer och islam i yttrandefrihetens namn. Det är en grov förminskning av yttrandefriheten.

Måste också bara nämna Betnér elaka parodi på Vilks rondelhund. Tre streckgubbar får bli Mohammed, Jan Björklund och Anne Frank. Genialt!

Andra bloggar om: , , , , , , ,

8 kommentarer till I det stora hela riktigt klokt tänkt!

  1. festinalente1 skriver:

    Jag tycker att det är ganska intressant att yttrandefriheten plötsligt har blivit helig!
    Speciellt i skenet av att i samma paragraf i Regeringsformen (en av våra grundlagar) som behandlar yttrandefriheten, även behandlar religionsfriheten.
    I den allmänna debatten så har det blivit två delar av samma paragraf som står i motsatsförhållande till varandra.

  2. LeoH skriver:

    Yttrandefriheten i Sverige är inte ”helig.” Inte heller har den plötsligt blivit helig den senaste tiden.

  3. LeoH skriver:

    Borde ha tillagt, att yttrandefriheten borde vara lite ”heligare” än den är i dag.

  4. festinalente1 skriver:

    Är yttrandefriheten så så okränkbar att det är fritt att kränka och sedan gömma sig bakom yttrandefriheten?
    I samma stil som i förekommande fall med den nedklottrade tunnelbanevagnen och spelade psykfallet, för att sedan gömma sig bakom begreppet konst! Det senare med motiveringen att en av konstens uppgifter är att provocera och tänja på gränser.

  5. LeoH skriver:

    Det är just kränkningen som kan vara yttrandefrihet. Om allt skall falla mig eller staten på läppen, då är det ingen yttrandefrihet.

  6. Visst är tryckfriheten bra den skall vi värna om, att kritisera makthavare och en öppen debatt om religion. Men det kan man göra utan att förnedra vad andra håller heligt. Lars Vilks rondelhund tillför ingenting. Tryckfriheten är en frihet under ansvar.

  7. LeoH skriver:

    Vem ska avgöra att någon nyttjar friheten med ansvar? Det ansvaret vill inte jag ha och staten skall inte heller ha det ansvaret.Det är så lätt att resultatet blir att det majoriteten anser rätt godkänns, men det en minoritet hävdar förbjuds.

    Ett exempel: Jag förstår inte en lagstiftning som förbjuder förnekelse av förintelsen. Leder förbudet till att åsikten inte längre existerar?

  8. […] jag är fri att inte lyssna alls då jag själv inte håller med. Och de som försvarar inte bara yttrandefriheten utan även de personer som reser sig upp och går så snart de hör nåt de inte gillar. Deras […]

Kommentera

