Två, helt motstridiga bilder

För några timmar sedan läste jag i nätupplagan av Dagen, att IKEA för fjärde året i rad blivit utsedd till ett av världens mest etiska företag. Jag noterade lite förstrött artikeln, men innehållet var för knapphändig för att riktigt beröra eller väcka nyfikenhet.

För en stund sedan tog jag min sedvanliga kvällsmacka och bläddrade i dagens nummer av Fria Tidningen och döm om min förvåning, när jag kom till en lång artikel med rubriken, Ikea tjänade pengar i de östtyska fängelserna. 

Med stöd av boken, ”Inte bara Stasi: relationer Sverige – DDR 1949 – 1990” skriven av Birgitta Almgren, beskriver artikeln att politiska fångar i Östtyska fängelser tillverkade möbler för Ikeas räkning. (Tyvärr är artikeln tydligen enbart tillgänglig i pappersversionen.)

Ingen vacker bild ur Ikeas historia. Förståeligt att Ikea inte lyfter fram en sådan rutten moral i dagsljuset. Vilket företag vill bli förknippat med att ha tjänat grova pengar på slavarbete.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

One Response to Två, helt motstridiga bilder

  1. […] var det med den etiken! I natt skrev jag, att jag noterat en artikel i Dagen som kunde berätta att Ikea var en av de mest etiska […]

Kommentera

