Så var det med den etiken!

I natt skrev jag, att jag noterat en artikel i Dagen som kunde berätta att Ikea var ett av de mest etiska företagen i världen. I mitt inlägg berättade jag, att något förstrött noterade uppgiften, men att den blev intressant när jag i Fria Tidningen kunde läsa att Ikea köpt möbler, som tillverkats av politiska fångar i östtyska fängelser. Artikeln i Dagen och artikeln i Fria Tidningen visade på en intressant etisk motsättning.

Samarbetet med Stasi kunde vara ett enstaka misstag, tänkte jag, och något som Ikea i praktiken tagit avstånd från. Jag kan erkänna, att jag inte gick till sängs helt tillfredställd med den förklaringen.I dag fick jag rätt. Förklaringen var enbart en bortförklaring om ens det.

Jag råkade surfa till Dagens Arbete och fick mig till livs hur ett dotterföretag till Ikea, Swedwood, bedriver en fullständig antifacklig personalpolitik. Några citat ur artikeln:

Med amerikansk lag i ryggen förbjuder den svenska ledningen honom att komma närmare anläggningen än ett par hundra meter. Där kan han stå och dela ut sina flygblad. Enda möjligheten att tala med arbetarna är att knacka dörr eller bjuda på middag på stekhuset i största hemlighet.

– Det finns regler och förordningar, svarar Bengt Lundgren på kritiken. Och vi följer de regler och förordningar som finns. Dialogen sköts via de anställda. Jag har ingen som helst dialog med facket. Så fungerar det amerikanska systemet.

Dagens Arbetes journalist fick inte heller titta på Swedwoods amerikanska fabrik. Intervjun med fabrikschefen Bengt Lundgren sker från ett hotellrum i Danville över konferenstelefon, med personalchefen Anders Schönström som övervakare i Ängelholm.
 
Läs hela artikeln i Dagens Arbete. Lyssna till intervjun med Bengt Lundgren. När ni gjort det, lär ni som jag storögt fundera, att om Ikea är ett av världens mest etiska företag. Hur illa ställt är det då i alla andra?
Inte heller känns slavarbetet i Stasifängelser långt borta!

Andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentera

