I alla tider, när börjar det?

Till det senaste sammanträdet med stiftsfullmäktige i Uppsala stift hade Sverigedemokraterna lämnat in en motion om att bevara skolavslutningen i kyrkan. Motionen avslog bl. a med motiveringen att ansvaret för var skolavslutningar skall hållas ligger på skolverket och är en fråga för regering/riksdag och skola. SvK:s församlingar ställer sig inte negativa till skolavslutningar i kyrkan, utan välkomnar de skolor som vill avsluta skolåret i kyrkan. Den nomineringsgrupp jag tillhör, Öppen kyrka – en kyrka för alla(ÖKA) stödde avslagsyrkandet.

Jag var inte direkt förvånad över att SD lämnat in en motion om skolavslutningar i kyrkan. De har ju under ett antal år nu, drivit kravet att skolavslutningar skall ske i kyrkan. Jag har inte direkt engagerat mig i frågan, men den här gången blev jag rejält intresserad. I motionen skriver motionären: ”Då skolavslutningar i kyrkan i alla tider väckt goda känslor och minnen hos vår befolkning…”

När jag åkte hem från Uppsala till Bjuråker funderade jag på vad ”i alla tider” egentligen innebär. Jag beslöt mig för att utföra lite barfotaforskning i Bjuråker för att få svaret på när ”i alla tider” startade i vår socken. Min hypotes var, att skolavslutningar i kyrkan är, relativt sett, en sen företeelse. Definitivt har den inte sin startpunkt, när folkskolan infördes i landet 1842. Före det kan, vad jag kan förstå, inga allmänna skolavslutningar förekommit. Med den utgångspunkten tog jag, med glatt mod, mig an att börja undersöka.

Snart utkristalliserades ett mönster. Den äldste jag intervjuade, Ivar, är född 1922 och han berättade, att under hans skoltid i Ängebo skedde skolavslutningen i skolan/skolsalen.Det innebär att jag med gott samvete kan utgå från, att det inte förekom några skolavslutningar i kyrkan före 20-talet. Nästa steg i undersökningen blev att kontrollera om avståndet till Bjuråkers kyrka kunde ha spelat någon roll för eventuella skolavslutningar i kyrkan. Jag frågade bl. a Henry född 1938. Han var elev på Kyrkskolan belägen granne med kyrkan. Under hans skoltid skedde skolavslutningen i skolan, trots närheten till kyrkan. Alla samtal jag genomförde i Bjuråker pekade i samma riktning, att skolavslutningar i kyrkan inte förekom före 1950.

Nu var det läge att ta ett samtal med Harry Persson i Tå. Jag har ett mycket stort förtroende för hans kunskaper om Bjuråkers historia. Han berättade att den sista skolavslutning han personligen varit närvarande vid, var hans systers, som är född 1945. Den skedde i skolsalen. Nu är vi i mitten av 1950-talet. När den första skolavslutningen i Bjuråkers kyrka sker, har jag ännu inte kunnat hitta uppgifter om, men före 1960 verkar otroligt.

De samtal jag genomfört har också gett kunskaper om hur det sett ut i andra delar av landet. Jag minns att vi hade skolavslutningar i skolsalen på Skönsmons skola i Sundsvall under 50-talet. I Delsbo var det likadant under 50-talet. Skolavslutningar i skolsalen. Detsamma gällde i Älvsjö, åtminstone under 40-talet. Vid minst en skola i Gävle, skedde skolavslutningarna i skolsalen långt in på 70-talet. De här bilderna är inte på något sätt heltäckande, men kan ge indikationer på hur traditionen med skolavslutningar sett ut i början på ”i alla tider.” Troligtvis har traditionen med skolavslutningar i skolsalen generellt i landet pågått under avsevärt längre tid än skolavslutningar i kyrkan. Det jag med säkerhet kan säga är, att så är fallet åtminstone i Bjuråkers socken.

Det är också intressant att se hur likartade traditionen med avslutning i skolsalen är runt om i landet. Skolsalen smyckades med blommor. Vi placerade sommarblommor i utrymmet för bläckhornet. Föräldrar och andra fick ta del av lite kunskapsprov, sång och kanske också något litet teaterstycke. Vi sjöng ”Den blomstertid …”, Fick våra betyg och sen gick vi hem.

Varför den långa traditionen bröts och ersattes med skolavslutningar i kyrkan vet jag inte. (Det skedde dock inte överallt.) Kan det bero på att utrymmet för bläckhorn försvann på skolbänkarna?

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

6 Responses to I alla tider, när börjar det?

  1. SLJ skriver:

    Underbar dekonstruktion…. svaret är skolsalen byttes ut när skolorna blev större. Nu ryms alla bara möjligen i matsalen och där vill man inte vara en så högtidlig dag.

  2. LeoH skriver:

    Varje klass hade sin egen avslutning. Hur högtidligt som helst. Förstår inte varför behovet att samla hela skolan i en och samma lokal blev så stort.

  3. SLJ skriver:

    Kanske när rektor blev en maktfaktor? Inbtressant forskningsområde, dock.

  4. LeoH skriver:

    Tror nog att din fråga om rektorns makt är mer relevant än min om ett försvunnet utrymme för bläckhornet.:-)

  5. […] Det tredje exemplet är diskussionen om skolavslutningar i kyrkan. En mycket sen tradition här i Dellenbygden. Traditionen med skolavslutningar i kyrkan tycks ha blivit mer allmän samtidigt som köttbullarna […]

  6. […] med skolavslutningar i kyrkan inte är allomfattande. För ett år sedan skrev jag ett inlägg om traditionen. En tradition som däremot var heltäckande var morgonbönen/morgonsamlingarna. Jag minns så väl […]

Kommentera

