Storhetsvansinne?

Råkade hitta en nyhet i Kyrkans tidning, som jag tidigare missat. Arbetsdomstolen i Tyskland har tydligen beslutat att anställda inom kyrkliga verksamheter inte har strejkrätt. I sig en märklig inställning, men nyheten i sig är ingen kioskvältare.

Däremot fick uttalandet från evangeliska kyrkan i Westfahlen mig att höja på ögonbrynen en aning.

Efter arbetsdomstolens utlåtande konstaterade den evangeliska kyrkan i Westfahlen att ”det går inte att strejka mot Gud”. 

Uttalandet påminner något om de synpunkter jag mötte från gammelkommunister i Västerås, när jag stödde Solidaritet i Polen. ”Det är orimligt, att arbetare i en arbetarstat strejkar mot sig själva.”

Jag hoppas inställningen från Westfahlen inte sprider sig till Bjuråker-Norrbo församling. Det vore inte trevligt om kyrkorådets ordförande Lars-Erik skulle svara på kritik mot något beslut med ett, ” det går inte att kritisera Gud”.

Det vore intressant om någon, mer teologiskt kunnig än jag, kunde svara på frågan. Gör inte den evangeliska kyrkan i Westfahlen, kyrkan till en avgud?

Andra bloggar om: , , , , , ,

En kommentar till Storhetsvansinne?

  1. SLJ skriver:

    ”Jag hoppas inställningen från Westfahlen inte sprider sig till Bjuråker-Norrbo församling. Det vore inte trevligt om kyrkorådets ordförande Lars-Erik skulle svara på kritik mot något beslut med ett, ” det går inte att kritisera Gud”.”

    ROFL.

Kommentera

