Det är du som är feg pastor Nilsson! Inte vetlandaborna.

Läser i Dagen en nyhet, som jag gärna utan saknad skulle ha önskat missa. Pastor Holger Nilsson önskar bränna Jonas Gardells böcker på bål. Menar pastor Nilsson verkligen alla Gardells böcker? I så fall skulle det bli en hyfsat stor brasa. Ja, vad ska man säga om det här? Undrar om det räcker, att ta sig för pannan? Inte blir det bättre av att Holger Nilsson anser sig ha stöd i Bibeln för sin önskan att bränna böcker.

Nu verkar det, trots allt, inte bli något bokbål i Vetlanda och orsaken är, enligt pastor Nilsson, att vetlandaborna är fega.

”Nu tror jag inte att det blir något bokbål i Vetlanda, människor vågar inte sticka ut. Men jag har med mitt uttalande ändå markerat min inställning till Gardells lära och jag har fått stöd av många, säger han till Dagen.se.”

Vet hut, Holger Nilsson! Göm dig inte bakom vetlandabornas påstådda feghet. De är med all säkerhet inte fega, utan alldeles för kloka att inte falla för allsköns stollerier. Om du personligen anser att frågan vara så viktig, att du uppmanar till bokbål, ta då konsekvenserna av din ståndpunkt och gå modigt ut på torget i Vetlanda och elda på! Var inte en mesig fegis, utan visa lite civilkurage!

Holger innan du går ut på torget och tänder din brasa, bör du kontakta Amazing Grace Baptist Church i USA. De kan ge dig tips på ytterligare böcker som borde brännas. När du nu ändå håller på. Jag skrev ett inlägg om dem för en tid sedan: ”Det är bara att inse. Det finns tokkristna!”

Andra bloggar om: , , , , ,

Advertisements

35 kommentarer till Det är du som är feg pastor Nilsson! Inte vetlandaborna.

  1. Willy Aspenes skriver:

    När jag läser dina ‘kärleksfulla’ ord om en för mig mycket god och aktad broder i Kristus,nämligen Holger Nilsson, så undrar jag hur du har det i ditt förhållande till Jesus. Glöm inte att det väntar en eld i slutet av din livsbana om du inte vid livets slut står i rätt förhållande till Jesus. Den elden är i högsta grad biblisk och kan inte röstas bort. Oavsett vad du tycker, så finns den där som en verklighet. Och du kommer att dömas efter dina egna ord. Betänk därför i tid vad du yttrar om Jesu Kristi tjänare.

  2. Pekka Liljeblom skriver:

    Skulle sitta fint med rejäla apostlabrasor både här och där i detta land ! Kunde dom på apostlagärningarnas tid så kan väl vi också idag,men svensken är nog för feg för detta,än så länge …

  3. LeoH skriver:

    Willy, det spelt ingen roll hur aktad du anser Holger Nilsson vara. Han vill bränna böcker, men vågar inte själv utan uppmanar andra att göra det och har mage att kalla dem fega, när de inte följer hans uppmaning. I dagligt tal kallas det för feghet.

  4. LeoH skriver:

    Pekka, apostlarna brände inte böcker. De tände andra eldar hos männiksor. Eldar som värmde och fortfarande värmer!

  5. Tony Malmqvist skriver:

    En kyrka för alla, inklusive de homosexuella är det det du eftersträvar?
    Holger Nilsson tar blad från mun som alldelse för få gör i det här landet. Det ska föras en dialog, man ska vara politiskt korrekt, annar passar man inte in.
    Jag mår rent ut sagt illa över tillståndet inom svensk kristenhet.
    Men jag tackar också Gud för Holger Nilsson och skulle det mot all förmodan ställas till med ett bokbål i Vetlanda, åker jag mer än gärna jorden runt för att vara på plats den dagen.
    Den pajkastning som jag har sett ske mot H N på flera håll är ebarmerlig. Det är Holger Nilsson som borde bes om ursäkt vid det här laget

  6. LeoH skriver:

    På din fråga svarar jag ett oförbehållsamt JA! Den kyrka jag vill vara aktiv i, rensar inte bort människor.

    Vad jag vet bedrivs det ingen pajkastning mot Holger Nilsson, utan de flesta utgår från det han sagt. Att han vill bränna böcker. Att han sen inte gör det och skyller på fega vetlandabor, är ju inget jag kan lastas för eller be om ursäkt för. Jag berättar ju bara vad som sagts.

  7. […] En äldre svensk pastor i en landsortsförsamling inom Allianskyrkan har föreslagit att man bör bränna Jonas Gardells böcker på bål. han får dessutom stöd av en pastor i min egen kyrka (Metodistkyrkan) vilket inte gör […]

  8. SLJ skriver:

    Som alltid har du den smartaste vinkeln, Leo. Klart Nilsson ska tända på sina ex. På stora torget i Vetlanda. Skrid till verket Holger, pressens ögon är på dig så nu har du din chans att verkligen göra din poäng för Jesu Kristi skull, amen.

  9. Cecilia skriver:

    Aha, är det han som ger ut den där berömda broschyren ‘Flammor’?

  10. Monica O Kolkman skriver:

    Ja, Cecilia, han ger ut Flammor, vilket gör det hela en smula småironiskt.

    För övrigt kan var och en bränna böcker som de vill. Men att UPPMANA andra att göra det, det är det jag tycker är smaklöst, eller till och med fegt som Leo säger.

    Bokbål (där många uppmanas bränna ”olämpliga” böcker och det blir lite av masshysteri) är och förblir en symbol för en vilja att förhindra det fria ordet.
    Jag tror att det är viktigt att påpeka det ännu en gång.

    Det är ju ingen som vill stoppa Holger Nilsson att yttra sig.
    Han kan ju till och med ha rätt åsikt, men det är uppmaningen att bränna böcker som är fel.

  11. Monica O Kolkman skriver:

    … och med rätt åsikt menar jag givetvis inte det där att bränna böcker, utan hans åsikter om Gardells budskap, men det förstod ni nog.

    Alla har åsikter om Gardells böcker om Gud och Jesus.
    Det är inte det diskussionen handlar om i detta fall.

  12. LeoH skriver:

    Helt rätt Monica. Diskussionen handlar inte rätten att ha åsikter. Jag har som många vet mängder av åsikter och förmenar ingen heller att ha åsikter.

  13. Tony Malmqvist skriver:

    Instämmer i att det inte är människor vi ska rensa bort från kyrkan. Däremot synden, den ska förpassas varifrån den hör hemma

  14. LeoH skriver:

    Tony, eftersom varje tillhörig (hög som låg, pastorer/präster eller lekfolket) i alla kyrkor syndar dagligen och stundligen, är synden alltid närvarande i alla kyrkor.

  15. Tony Malmqvist skriver:

    Snyggt Flumm LeoH

  16. Cecilia skriver:

    Tony: jag har läst en del i Flammor, broschyren som Holger ger ut: Vad anser du om hur han framställer muslimer och araber? Inte lite hetsande?

  17. LeoH skriver:

    Det är möjligt Tony, att det är flum, men säg mig. Syndar inte du varje dag? Känner du överhuvudtaget någon kristen som inte syndar varje dag?

  18. LeoH skriver:

    Och glöm inte Tony. Jesus viktar inte synder.

  19. Tony skriver:

    Jesus viktar synder. Tycker man att en synd inte är synd och lever i den synden så är man evigt förpassad. Så som SvK har välsignat synden, som ett exempel. Annars har du givetis rätt i att alla syndar. Men att inte se skillnaden i att tycka att synd är bra och att synd är dåligt är inget bra argument från din sida.

    Jag tror den andra Tony frågar dig om man skall acceptera homosexuella som lever i synd, att det är något som du välsignar? Ska de få gifta sig, alltså få välsignelse för en orättfardighet, en stor synd?

  20. Tony skriver:

    Jo, annars till ditt inlägg. För mig behövs inga bokbål. Jag tycker det räcker med att slänga böckerna i historiens skräpkammare, ut i kretsloppet.

  21. LeoH skriver:

    Jag delar Svk:s ställningstagande, när det gäller beslutet om samkönande äktenskap. Jag delar inte uppfattningen passivt, utan har aktivt verkat för beslutet i 20 år. Människor som gifter sig av kärlek, lever inte i synd. Den absurda ståndpunkten, att det skulle vara synd finns det inget bibliskt stöd för.

    Det är inte bara så där i största allmänhet vi kristna ständigt syndar. De medvetna synderna kan vi ju alltid be om förlåtelse för och vara förvissade om att vi också får. Det är värre med de synder vi utför av självgodhet och högmod.

    När jag insåg att Jesus i sin bergspredikan bokstavligt menade mig, när han talade om mig som skrymtare som går omkring med en bjälke i ögat och med monumental självgodhet talar om andras flisor, har jag helt slutat tala om att andras eventuella förtappelser.

    Jag har fullt upp med att försöka göra mig av med bjälken. Jag känner hur jag misslyckas i stort sett varje dag och får förlita mig på nåden!

  22. Tony Malmqvist skriver:

    Tack Tony! Du tog över stafettpinnen bra där

    Cecilia, angående din fråga svara jag gärna på den, men i så fall på mitt eget forum. Varmt välkommen.

    I övrigt står jag och Leoh så långt ifrån varann att det är omöjligt att föra en vidare dialog.
    Men det var intressant att se vad du står i somliga teologiska frågor Leoh…
    Gud välsigne dig!

  23. LeoH skriver:

    Jag vet Tony, att jag omfattas av Guds nåd och välsignelse!

  24. Tony skriver:

    Leo, det är inte absurt med att säga vad biblen säger i fråga om homosex. Det är en syndfull gärning, som inte kan välsignas. Kärlek är något helt annat än en sexuell akt.

    Syndar gör vi alla, som sagt, men jag välsignar inte mina egna synder. Om det skulle vara som du säger finns det ingen mening med att sluta synda, Jesus ord om att sluta synda är enligt dig meningslösa. Så kan det givetvis inte vara. Att välsigna synder kommer inte accepteras av Gud, det blir en evig förtappelse.

    Lasarus som törstar efter en vattendroppe vet att han gjort fel, men det är för sent för han. Jesus är rättvis men hård.

  25. Carl skriver:

    Hej! Jag fann några bibliska exempel om att göra sig av med satanisk litteratur och ta ett definitiv avstånd från innehållet samt att ”Men var du sund och förnuftig i allt, bär ditt lidande, utför en evangelists gärning och fullgör din tjänst.” Även detta är påfallande sant ”1Tim6:3 Om någon ger en falsk undervisning och inte håller sig till vår Herre Jesu Kristi sunda ord och till den lära som hör till gudsfruktan, 4 så är han högmodig och begriper ingenting. Han har bara en sjuklig lust att diskutera och strida om ord. Sådant väcker avund, kiv, smädelser och misstankar 5 och leder till ständiga tvister mellan människor som är fördärvade i sitt sinne och har vänt sig bort från sanningen, och som menar att gudsfruktan är en god affär.” OCH varför inte 2Kor2:17 ”Vi är inte som de flesta, som för egen vinning förfalskar Guds ord. Nej, i Kristus predikar vi med rent sinne inför Gud det ord som kommer från Gud.”
    Exemplet från Apostagärningarna kapitel 19:17-20
    17 ”Detta fick alla i Efesus veta, både judar och greker, och fruktan kom över dem alla, och Herren Jesu namn blev prisat. 18 Många av dem som trodde kom och bekände öppet vad de tidigare hade gjort.Apg 19:19 ”Åtskilliga av dem som hade bedrivit trolldom samlade ihop sina böcker och brände upp dem offentligt. Man räknade ut vad de var värda och kom fram till femtiotusen silverdrakmer. 20 På detta sätt hade Ordet genom Herrens kraft framgång och visade sin styrka.//1Tim.4:1 Men Anden säger tydligt att i de sista tiderna kommer somliga att avfalla från tron och hålla sig till villoandar och till onda andars läror. 2 De kommer att förledas av hycklare och lögnare, som är brännmärkta i sina samveten.// 2Tim4:1 Jag uppmanar dig allvarligt vid Gud och Kristus Jesus, som skall döma levande och döda, och inför hans uppenbarelse och hans rike: 2 predika ordet, träd fram i tid och otid, bestraffa, tillrättavisa och förmana, med allt tålamod och all undervisning. 3 Ty det skall komma en tid då människor inte längre skall stå utmed den sunda läran, utan efter sina egna begär skall de samla åt sig mängder av lärare, allteftersom det kliar dem i öronen. 4 De vägrar att lyssna till sanningen och vänder sig till myter. 5 Men var du sund och förnuftig i allt, bär ditt lidande, utför en evangelists gärning och fullgör din tjänst.” Klart och tydligt eller hur!/Carl

  26. LeoH skriver:

    Carl, på vilket sätt har alla citaten bäring på diskussionen om att ställa till bokbål i Vetlanda?

  27. Cecilia skriver:

    Lasarus som törstar efter en vattendroppe vet att han gjort fel, men det är för sent för han. Jesus är rättvis men hård.
    Lasarus? Du menar väl den rike mannen?

    Jesus verkar trycka på mer kring synder som innebär att låta någon svälta ihjäl, att vara fördömande, att inte hjälpa svaga, att inte vara gästfri. Min subjektiva åsikt säger att detta inte kan jämföras med någon som bor sambo med person av samma kön.

  28. LeoH skriver:

    Bra sagt Cecilia!

  29. Magnus skriver:

    Denna debatt på detta forumet verkar död, men jag kan ändå inte låta bli att kommentera. Det var ju ett tag sedan det stormade kring Holger Nilsson. Men det han vill ha sagt är mer aktuellt än någonsin tidigare.

    Om man har det minsta lilla uns av Kristlig ödmjukhet så försöker man förstå vad Holger Nilsson vill säga innan man hoppar på honom och gör honom till en ”demon”. Jag tror säkert att det går att finna en hel del ödmjukhet hos dig men man får ta sig en funderare när man läser det du har skrivit. Jag har ingen aning, det vet du bäst själv.

    Jag vet, eftersom jag har studerat media i ett par år, vad mediadrevet kan ställa till med, där den ena osanningen efter den andra läggs på varandra så att det till slut blir ett enda stort missfoster och där bråkdelen är sanning och resten är smörja! Visst är det allvarligt att uppmana till bokbål i vårt, än så länge, demokratiska land med yttrandefrihet. Jag tror att den snart är ett minne blott i det här landet och världen. Jag försvarar verkligen inte bokbålet – Leve det fria ordet, men med ansvar! Undrar om inte uppmaning till bokbål är lika mycket yttrandefrihet som att göra karikatyr på Muhammed som många tycker är värt att försvara, vilket jag tycker är helt korkat, men det är en helt annan diskussion, eller kanske inte? Jag skulle bli minst lika arg om någon gjorde karikatyr på Jesus och jag vill påstå att det är just DET Jonas Gardell har gjort. Jag förstår fullständigt Holger Nilsons upprördhet och hans något förhastade uttalande om ett bokbål i upprördhetens hetta. Det är så lätt hänt att tungan slinter.

    Det jag försvarar är det Holger vill ha sagt och som är så oerhört mycket mer allvarligare än att uppmana till bokbål. Just det att Jonas G. förnekar evangeliet. Frågan är, vad är det som är värst? Att människor av fri vilja slänger böcker/död materia/bläck och papper, en bok som med tiden faller i glömska i en eld. Eller att människor fullständigt missar målet – det eviga livet, på grund av det falska evangeliet enligt Jonas Gardell. Vad händer med dessa människor? Det är endast Gud som avgör det. Jonas Gardells bok är ett falskt evangelium!

    Matt 24:11 Många falska profeter skall träda fram och bedra många.

  30. LeoH skriver:

    På en liten blogg blir inte debatter direkt långlivade.
    Jag tror inte att jag gjort Holger Nilsson till en demon. Inte heller är jag offer för något drev, utan jag reagerade på vad Holger Nilsson själv sagt. Det sagda var nog inte heller förhastat. Hade det varit det, då skulle han väl inte gömt sig bakom Vetlanda bornas påstådda feghet.
    Om jag är ödmjuk? Ja, vad ska jag säga om det?

  31. Magnus skriver:

    Ja, Det är möjligt att han är feg och att det han sa inte var förhastat. Men hans uttalande om bokbålet och hans eventuella feghet är i sammanhanget ointressant. För det tar udden av det mest allvarligaste att Jonas Gardell förnekar evangeliet. Satan älskar när vi inte fokuserar på det väsentliga utan riktar strålkastarna på det oväsentliga. Satan tycker att det är underbart att Holger Nilsson tvålas till. Fega är vi nog alla till mans ibland. Så jag gör ingen stor sak av det. Man ska akta sig för att påstå något om någon. Innan man anklagar någon för att vara feg så måste man först se till att man inte har en bjälke i sitt eget öga. Lite ödmjukhet skadar inte.

    Jag kan heller inte säga hur ödmjuk jag är. Men man kan i alla fall eftersträva det. Det är ju det det kristna livet går ut på att rannsaka sig själv och våga se sina fel och brister i vitögat och göra någonting åt dem.

    Tänk bortom bokbålen och hans feghet och försök att förstå vad han vill ha sagt!

  32. LeoH skriver:

    Jag vidgår att jag har en stor bjälke i ögat, för det har Jesus sagt. Det innebär ju inte att Holger Nilsson, med sin träflisa i ögat, inte har fel i sakfrågan. Han är feg som gömmer sig bakom Vetlandabornas påstådda feghet, när de inte vill bränna böcker.

    Magnus, du känner mig inte och du kan rimligtvis inte veta vad jag eftersträvar och hur jag bearbetar mina fel.

  33. Magnus skriver:

    Leo! Jag vet ingenting om vem du är och kan därför inte säga någonting om hur stor, litet (eller ingen) bjälke du har i ditt öga, eller hur ödmjuk du är eller hur du bearbetar dina eventuella brister som vi alla har. Jag har inte haft någon avsikt med att anklaga dig får någonting av detta. Det är som Jesus säger: Den som är utan synd kastar första stenen, eller detta om bjälken eller flisan i ögat är upp till var och en att rannsaka sig själv. Jag är inte felfri och kan därför inte anklaga någon. Jag påstår heller inte att jag skulle vara bättre än du på något sätt. Utan det jag skrev låter jag hänga i luften och så får var och en tackla dessa frågor om ödmjukhet och bjälkar i ögat med mera på bästa sätt. Det är omöjligt att få med rätt tonfall i en text. Så hur du är och vem du är vet jag ingenting om. Jag betvivlar inte att du är en godhjärtad människa.

    Jag stöder helt och fullt Holgers syn på Grdells lära men inte på hans ide om bokbål. Okej, Holger Nilsson är FEG som gömmer sig bakom Vetlandabornas påstådda FEGHET! Men jag kan inte förneka att även jag är minst lika FEG som Holger. Fega är vi alla till mans. Det är lite svårt att tala om hans feghet när även jag har en liten flisa i mitt öga. Återigen, jag vet ingenting om du har någon flisa i ditt öga eller inte. Det ÄR fegt att gömma sig bakom andra, helt klart!

    Återigen säger jag att, tänk bortom bokbålen och hans feghet och försök att förstå VAD HAN VILL HA SAGT! Om Holger är feg eller inte, eller om bokbålens vara eller icke vara är totalt ointressanta frågor i sammanhanget. Gardells syn på evangeliet är en så OERHÖRD allvarlig fråga. Holgers feghet och bokbålet FÅR INTE överskugga frågan om evangeliets existens. Satan försöker dribbla med oss så att vi tappar fokusen på huvudfrågan. Han vill överhuvud taget inte att frågan om evangeliet diskuteras eller nämns. Han vill att vi ska träta om helt otriviala frågor som inte förändrar världen eller människor. Evangeliet förändrar världen och människor det gör inte Holgers feghet eller bokbål. Bokbålet drabbar bara böckerna, död materia (Inte det fria ordet. För Holger är ingen diktator och det är upp till var och en att hänga på i bokbränningen av egen fri vilja) Holgers feghet drabbar bara honom själv. Men frågan om evangeliets existens drabbar alla generationer bakåt och frammått i tiden. Gardells falska evangelium drabbar oerhört många människor och gör en fruktansvärd stor skada.

  34. LeoH skriver:

    Så här tolkar jag Jesus bergspredikan. Jesus säger till mig att jag har en bjälke i ögat. Den bjälken är inte kvantifierad, som stor eller liten. Vidare säger Jesus att jag skall sluta försöka peta ut flisan ur min nästas öga, så länge jag går omkring med min bjälke.

    Den här tolkningen innebär för mig, att jag aldrig kan ”påminna” någon att tänka på bjälken i sitt öga. De har ingen. De har bara en flisa.

    Det innebär inte att jag inte kan delta i en dislussion om hur vi kristna eller andra beter sig. Jag har rätt, att t ex reagera, när någon försöker uppvigla människor till onda handlingar oavsett eventuellt goda syften.

    Visst kan det ibland vara nödvändigt att bryta mot lagen, som de som försökte hindra utvisningen av kristna irakier. Den stora skillanden mellan demonstranterna och Holger är att de inte uppmanade andra att göra en olaglig handling. De gjorde det själva, oavsett att majoriteten inte var beredd att göra det.

    De kunde gjort som Holger Nilsson gjorde. Hänvisa till att medborgarna inte ”vågar sticka ut” och gått hem.

  35. Magnus skriver:

    Du skriver: Vidare säger Jesus att jag skall sluta försöka peta ut flisan ur min nästas öga, så länge jag går omkring med min bjälke. Det är det jag har försökt att säga. Så vi är överens om den saken. Men jag skulle inte ha påmint dig om din egen bjälke. Det var dumt gjort.

    Vi är överens om att det var dumt av Holger Nilsson att uppvigla människor till ett bokbål och att han är feg som gömmer sig bakom Vetlandaborna.

    En fråga: Om vi bortser ifrån bokbålet och Holgers feghet vad anser du? Är Gardells syn på evangeliet falskt? Det Gardell gör är i Guds ögon så oerhöert mycket mera brottsligt än vad Holger Nilsson gjorde med sin uppvigling. Återigen så är uppviglingen en struntsak i sammanhanget. En sista fråga? VAD HAR GJORT STÖRST SKADA? Holgers uppvigling som ingen brydde sig om. (Holger har ju ingen makt att kommendera ut folket). ELLER DET FALSKA EVANGELIET ENLIGT JONAS GARDELL? På grund av Jonas Gardells kändisskap så har han så mycket mer makt än vad Holger Nillson uppbringa.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: