Du gillrar fällan för grovt, Holger Nilsson!

Ser i Dagen, att Holger Nilsson tydligen ångrat sin uppmaning till vetlandaborna, att bränna Jonas Gardells böcker. Väl är väl det. Istället för bokbål, föreslår Holger Nilsson debatter på torget i Vetlanda. Idén är i sig inte helt oäven, men Holger Nilsson agnar med alldeles för stort bete.

Om tanken på debatter på torget skulle bli av, skulle jag nästan kunna tänka mig att åka till Vetlanda för att delta och bidra med mina tankar. Jag skulle, om jag förstått Nilsson förslag rätt, mötas av två talarstolar som jag förväntas välja mellan.

”Den ena talarstolen ska vara avsedd för dem som vill tala för Gud och hans ord och den andra talarstolen ska vara avsedd för dem som vill tala för Gardell och hans budskap.”

Den första spontana känslan är ilska och viljan, att ta första bästa tåg, buss, bil eller cykel och bara snabbast möjligt ta mig tillbaka till tryggheten i Bjuråker. Efter att ha räknat till tio och med bön om styrka, skulle jag lugnt äntra talarstolen och tala för Gud och hans budskap.

Motsättningen, vare sig i samhället eller i den svenska kristenheten, går inte mellan Jonas Gardells bibeltolkning och en förment enhetlig och sann kristen tolkning. Så enkelt är det inte. Definitivt är Holger Nilsson inte mannen att göra den gränsdragningen.

När jag så äntrat talarstolen, märkt med Gud, skulle jag berätta om min kristna tro. En tro, som i mångt och mycket, är baserad på läsning av Bonhoeffers ”Motstånd och underkastelse” och ”Efterföljelse. Brian D. McLarens ”Jesus hemliga budskap” och ”Kristen på nytt sätt.” Med all säkerhet skulle jag citera en hel del från Lars Lindberg ”Ny skapelse.” I den redovisningen skulle Jonas Gardell ha sin givna plats. Gardell berikar mina funderingar om kristen tro eller för att vara riktigt sanningsenlig. Han fördjupar min kristna tro.

Men om nu Holger Nilsson ändå framhärdar i att det ska finnas två talarstolar, har jag ett förslag. Holger, ställ gärna upp två talarstolar på torget i Vetlanda. Den ena kan ju reserveras för fariseiska och översteprästerliga uttolkare av Bibeln och den andra talarstolen kan med fördel reserveras för dem som, med Jonas Gardell, åtminstone anar vad Jesus menade mitt svar på rövarens vädjan: ”Sannerligen redan i dag skall du vara med mig i paradiset.”

Eller med Gardells välfunna utrop: ”Kom ketchup så går vi!”

Andra intressanta bloggar om: , , , , , ,

5 Responses to Du gillrar fällan för grovt, Holger Nilsson!

  1. Monica O Kolkman skriver:

    Faran med att hävda att det bara finns en tolkning av det kristna budskapet (dvs ”min egen”, den som ofta döljs av uppmaningen ”läs som det står i Bibeln”) är givetvis att man omöjliggör alla samtal, diskussioner och möten mellan kristna.

    Eftersom det förmodligen finns lika många kristendomstolkningar som det finns kristna, så manar det till en viss ödmjukhet.

    Rent personligt kan jag dock tycka att det är lika svårt att tackla Gardells budskap som Holger Nilssons. Jag känner inte hemma någonstans.

  2. LeoH skriver:

    Inlägget handlar nog mer om min ilska över Holger Nilssons lite väl kaxiga försök att monopolisera den kristna tron. Jag möter synsättet i många sammanhang.

    Jag blev också sur över att hans något övermaga påstående att Jonas Gardells uppfattningar skulle innebära ett så stort brott med den kristna tron, att det krävs en egen talarstol för att försvara Jonas Gardells synpunkter.

    Jonas Gardells diskussion är en inomkyrklig diskussion och samtalet kan och bör föras från en gemensam kristen talarstol.

  3. Monica O Kolkman skriver:

    Håller med dig helt, Leo.
    Tycker också att jag ofta möter försök att monopolisera tron.

  4. LeoH skriver:

    Du har skrivit ett inlägg, som har ett lugnare tonfall än mitt, men i sak, kanske just för lugnet, känns starkare.

  5. Perdavid Nygren skriver:

    Holger Nilsson är en person som man inte gärna talar med när det gäller djupare saker. Varför?, Mr. Holger Nilsson har ju redan en ”fullständig kunskap om ALLT!. Herr Holger Nilsson är verkligen på TOPP när någon skulle våga fisa!!! Då vrålar han global ”uppvärmning” och dess avsky emot oss människor. Till och med AlGore skulle rodna och skämmas över herr Clown man kallar Holger Nilsson!!! Tidningen Flammor har gjort ut för sig, tidningen Helvetets Flammor bör verkligen peta ner!!! Jag tycker inte om att skriva inslag så här och låtsas att jag är lugn, såg senaste utgåvan av Flammors häfte och blev arg över Holger Nilssons arrogans och ignorans emot den pågående Globala Nedkylningen! Låter lite barnsligt jag vet, men Holger Nilsson följer mass-medians BS, jag fick reda på SANNINGEN på sidan Iceagenow.com. And The Truth Shall Set You Free!!!

Kommentera

