Jag, en förslappad lathund!

Ledarskribenten Fredrik Jarl ondgör sig i dagens HT över alla, som likt Miljöpartiet kan tänka sig en arbetstidsförkortning. Omdömet är inte nådigt!

”Kongressen beslöt exempelvis ännu en gång att befästa Miljöpartiets position som partiet för de arbetsskygga. Den här gången är det 35-timmars arbetsvecka som man vill införa. Hur det ska finansieras ägnar man däremot inte någon större tanke.”

Ett parti för arbetsskygga minsann! Det är nästan så jag hör de gamla klassiska slagorden från arbetarrörelsens barndom. Då myntade Fredrik Jarls föregångare på borgerliga tidningars ledarredaktioner, begreppen ”arbetsvilliga och arbetsovilliga”, när de försökte beskriva skillnaden mellan strejkbrytare och strejkande arbetare. De strejkande var både lata och okunniga, som inte förstod vilken hård verklighet företagarna levde under. De hade ju knappt råd att dricka champagne på Hotell Knaust!

Jag är en så stor lathund, att jag anser att kravet på 35-timmars arbetsvecka är i det mesigaste laget. Nej, vi måste ner till minst 30 timmar! Därför ansluter jag mig till en person, mer känd än jag, men lika gråskäggig som jag och röstar på F! i det kommande valet.

Fredrik Jarls åsikt om kraven på arbetstidsförkortning är ingen överraskning, utan ligger helt i linje med vad man kan förvänta sig. Däremot är jag något brydd över att Jarl Fredriksson inte reagerat på innehållet i artikeln i HT den 8 maj. I artikeln beskrivs hur människor över 63 år pressats att gå ner till 0 timmar/vecka i nästan två år. Det kallas för avtalspension och hotar tydligen inte arbetslinjen och är inte heller någon uppmuntran till lättja.

Den som önskar en mer fördjupad analys av frågan kan med fördel läsa Birger Schlaug senaste blogginlägg.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

2 Responses to Jag, en förslappad lathund!

  1. Mario Potkin skriver:

    Jag håller helt med dig, Leo. 35 timmars arbetsvecka är i det mesigaste laget. En arbetsvecka på 30 timmar är rimligare. Eller varför inte 25 timmar!
    Själv skulle jag inte ligga på latsidan om jag kunde gå ner i arbetstid. Det finns massor av nyttiga och viktiga saker att göra.
    Mario Potkin/vishetensvaktare.bloggin.se

  2. LeoH skriver:

    Ja, inte ligger jag på sofflocket bara för att jag är pensionär. Varför skulle andra göra det om arbetstiden förkortades rejält?
    Det är bara pissträngda ledarskribenter som ser en konspiration från arbetsskygga.

Kommentera

