Jag är tydligen inte kristen, men jag är snäll!

Birger Schlaug har skrivit ett blogginlägg med anledning av att Elisabeth Sandlund, chefredaktör och ansvarig utgivare för tidningen Dagen, tackat nej till en annons från organisationen Ekho. Jag är enig med Birger Schlaug, att Elisabeth Sandlund som ansvarig utgivare har rätt att säga nej, oavsett vad jag anser om motiveringarna till nejet.

Det som fått mig att reagera är Birger Schlaugs teologiska försvar för Dagens ställningstagande. Schlaug skriver bl. a:

”Tidningen Dagens bedömning var helt rätt, utifrån deras synvinkel. Det är värt respekt. Att reducera kristendom till en fråga om snällism är däremot inte värt respekt.”

Uttalandet påminner om en åsikt, som Torbjörn Tännsjö hävdade i en intervju i tidningen Humanisten. Att Åke Green var en ärlig kristen i motsats till KG Hammar.

Nå hursom. Läs Birger Schlaugs blogginlägg. Jag för min del plockar fram ett gammalt blogginlägg från förra sommaren, som jag lite illvilligt tillägnar Birger Schlaug.

———————————————————————————————-

Jag hade en dröm eller var det en mardröm?

2 juli, 2009

I den här värmen är det inte konstigt, att allsköns tankar snurrar i huvudet, oavsett om man är vaken eller sover. I morse vaknade jag, alldeles blöt av svett, till en tanke som måste varit rester från en dröm.

Jag såg framför mig hur pastor Fred Phelps tillsammans med den innersta kärnan i Westboro Baptist Church satt och studerade Bibeln. Samtidigt, i Stockholm, studerade Christer Sturmark, Björn Ulvaeus och Morgan Johansson också Bibeln. Som på en given signal slår bägge grupperna igen sina Biblar och konstaterar förnöjt:

GUD HATAR BÖGAR!

Pastor Phelps leder sin lilla församling på ett korståg mot homosexualitet och homosexuella. Församlingen demonstrerar utanför rättssalar där hatbrott mot homosexuella behandlas och försvarar förövarna. När de hinner demonstrerar de också vid militärbegravningar när stupade homosexuella soldater begravs.

Sturmark, Ulvaeus och Johansson går ut i en egen kampanj där de påtalar att en Gud som hatar homosexuella inte kan finnas. Därför är det enda logiska att vara ateist. Med stort allvar varnar de för att låta troende människor, som alla hatar homosexuella, påverka samhällsutvecklingen.

I drömmen ser jag hur pastor Phelps och hans församling och Sturmark, Ulvaeus och Johansson dansar en makaber dans tillsammans. Jag försöker desperat bryta dansen, men de dansande vänder sig mot mig och ropar unisont:

”Lägg dig inte i något du inte förstår! Vi har läst Bibeln från pärm till pärm. Vi vet vad som står där och vi vet också hur det ska tolkas! Förövrigt är du ingen riktig kristen!”

Med förnöjsamma och självgoda miner fortsätter dansen och jag vaknar och tänker: Gudsigförbarme vad varmt det är!

———————————————————————————————

Andra bloggar om: , , , , , ,

4 Responses to Jag är tydligen inte kristen, men jag är snäll!

  1. SLJ skriver:

    *s* Du är så knäpp. Danse macabre.

  2. Birger Schlaug skriver:

    Tack för tillägnan av blogginlägg…:-) Naturligtvis är min bedömning bara min, lika lite som din är din. Men en sak måste vi väl ändå vara överens om: kristendom är inte en fråga om att göra goda ting, vara öppen i sinnet eller vara tacksam (även om man kan,och ofta är, det som kristen, kan jag tänka mig). Kristendomens kärna, som skiljer den specifikt från andra religioner, är att man skall tro att Jesus var Guds son. Den som tror detta skall få vederbörligt betalt på den yttersta dagen. Jag reagerar på att många kristna blandar bort korten – jag skriver om detta som svar på en del kommentarer på min blogg.

    Jag gillar religioner, de är spännande, ofta förvånande och när man tränger in i dem svåra att begripa sig på. Religioner är, liksom filosofi, ett stort intresse för mig. Utifrån detta kan jag inte se att Bibeln är en godnattsaga för barn, än mindre har något med demokrati att göra. Religion är motsatsen till demokrati. Om demokratin, och vårt vidgade sinne, på några årtionden ändrar uppfattning om homosexuellas rättigheter så kan detta rimligen inte leda till att den religiösa uppfattningen om dessa rättigheter förändras. Gud är inte ordförande på ett stormöte. På grund av detta kan jag inte vara annat än troende ateist.
    Lev väl, tack för din tillägnan!
    Birger

  3. SLJ skriver:

    Jaha och jag antar att Birger Schlaug har helt klart för sig vad ”Gud” och ”Guds on” och ”yttersta dagen” är för någonting och vad en tro på detta medför. Det är ju ett fantastiskt scoop faktiskt att ha bilden fullständigt klar för sig. Eller lite korttänkt.

  4. Cecilia skriver:

    Birger: är det inte så att du vill att kristna ska vara strängt dogmatiska och buffliga så att du kan ha oss kvar i det bekväma fack som du hela tiden haft oss i?

Kommentera

