Svenska Kyrkan och försvarsmakten, delar av myndighetssverige?

Det är riktigt intressant att studera den kungliga gästlistan. Jag gör en hel del mycket intressanta upptäckter

Under rubriken Myndigheter står ärkebiskop Anders Wejryd på första plats tätt följd av överbefälhavaren general Sverker Göranson. Ytterligare längre ner på listan, men fortfarande under rubriken Myndigheter hittar jag biskoparna Eva Brunne och Ante Jackelén tillsammans med domprost Åke Bonnier. Inte visste jag, att Svenska Kyrkan enligt hovetiketten, räknades som myndighet.

Under rubriken Trossamfund hittas:

Biskop Anders Arborelius, Biskop över det Katolska stiftet i Sverige
Överrabbin emeritus Morton H. Narrowe
Imam Abd al Haqq Kielan, Islamska Föreningen.
Missionsföreståndare Karin Wiborn, Odf. Sveriges Kristna Råd

Jag hoppas allt är ett missförstånd och att SvK inför framtida högtider blir placerad bland trossamfunden. Är det inte ett missförstånd, då får jag uppmana mina kamrater i Öppen Kyrka – en kyrka för alla(ÖKA), att väcka frågan på kommande kyrkomöte, för att få en ändring till stånd.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Kommentera

