Det kan bli knepigt att vara kyrkvärd i framtiden. Kollekthåven i ena handen och kvittensblocket i den andra.

Ser i Dagen att allianspartierna än en gång lovar avdragsrätt för gåvor till ideella organisationer. Jag ser med viss oro hur vi kyrkvärdar blir tvungna att skriva kvitton på mottagna kollektgåvor. Skattemyndigheten lär inte godta enbart bedyranden om att gåvor givits. Vi kyrkvärdar måste ju också kontrollera storleken på den enskilda kollekten, så att vi inte bidrar till skattefusk. Det blir till att hitta långa kollektpsalmer i framtiden.

När jag sitter här och funderar, inser jag plötsligt, att jag förstår vad Benny Hinn predikar om. Jag hört honom ett otal gången påpeka för oss TV-tittare, att man inte ska ge några futtiga gåvor på 100 dollar. (Här gäller inte liknelsen om änkans skärv!) Nej, större gåvor skall man ge, men då får man också rejält tillbaka. Jag har inte förstått, att det är skatteåterbäringen han talat om.

Något positivt kan det ändå komma av skattereformen. Det kan ju öka antalet kyrkobesökare. Vi kan ju skriva i predikoturerna:

På söndag – avdragsgill kollekt!

Tidigare skriverier i ämnet, här och här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentera

