Alla människors lika värde – den stora samhällslögnen!

I de stora och vackra talen på högtidsdagar, brukar det heta att Sverige hyllar tanken på alla människors lika värde. Det är en vacker tanke och tyvärr, det är bara en vacker tanke, utan reellt innehåll. För det kan väl inte anses orimligt, att tanken om alla människors lika värde på något sätt manifesterades i en samhällelig praktik?

I dagens DN kan den, som så önskar, läsa hur vackra tankar omsätts i en grym verklighet. Artikeln tar bl. a upp att rättstillämpningen ändrats när det gäller rätten till personlig assistans. Runt om i landet får personer, som tidigare haft beslut om personlig assistans, ändringar i besluten, utan att statsmakten ändrat på lagarna. Så där plötsligt och utan diskussion har rättstillämpningen ändrats. Med förödande konsekvenser för dem som drabbas. Som t ex för Leif Axelsson, som i artikeln får illustrera konsekvenserna av ändringarna. Men det finns många, många fler som drabbats och ännu fler som kommer att drabbas.

Under stigande förvåning och vrede funderar jag över begreppet grundläggande behov.” Enligt artikeln är inte hela måltiden ett grundläggande behov, utan enbart ätandet. Klarar du av att föra skeden mot munnen, då har du inget behov av hjälp. Hur maten tillagades, kom på bordet eller hur tallrikar och bestick, bröd och smör plockades undan i kylskåp eller diskades, det ingår inte i de grundläggande behoven.

Jag genomförde en mycket ovetenskaplig test i morse.Jag gjorde en bedömning av tidsåtgången för min frukost. Trots att jag läste tidningen under tiden jag åt min fil och drack mitt kaffe, var tidsåtgången för att plocka fram fil, bröd, smör och pålägg, koka kaffe, längre än för själva ätandet. När filen var uppäten och kaffet urdrucket, då kvarstod det tråkiga att plocka undan. Det här är för mig, att äta en frukost. Jag skulle gärna vilja höra motiveringen att frukost enbart innebär att jag slevar i mig filen!

Jag ska inte sammanfatta hela artikeln, den är ju bara en knapptryckning bort. Däremot kan man undra lite över begreppet,  ”grundläggande behov.”  Om några timmar skall jag besöka Norrbostämman, imorgon skall jag åka till Delsbo forngård och njuta av spelmansstämman. Aktiviteterna är delar av mina grundläggande behov. Att besöka bibliotek, se teaterföreställningar, delta i kyrkans aktiviteter är andra grundläggande behov. Listan av sådana behov kan bli hur lång som helst, men jag stannar här. Jag skulle vilja se den i vitögat som skulle våga ifrågasätta mina grundläggande behov och reducera dem till att sleva i mig filen på morgonen. Jag skulle bli fullständigt rasande!

Så länge vi klockar människors tid för toalettbesök, för att utröna deras grundläggande behov, kan vi lika gärna spola ner allt tal om ”alla människors lika värde” i samma toalett.  För de är ju ändå bara ord utan täckning.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

7 Responses to Alla människors lika värde – den stora samhällslögnen!

  1. Anders Nilsson skriver:

    Jag läste samma artikel som du och reagerade på samma sätt utan ayy kunna formulera mig så väl dom du. Det är fullkomligt obegripligt att detta perspektivså totalt har lyst med sin frånvaro i den politiska debatten. Men det bekräftar väl i och för sig bara att politik inte längre handlar om medborgarföreträde utan bara om skattebetalareintresse.

  2. Jonas Lundström skriver:

    Väl talat. Bra att du envisas med att lyfta fram dom funktionshindrades situation.

  3. LeoH skriver:

    Tack Anders och Jonas för det, kanske något överdrivna, vänliga berömmet.

  4. Stig Olsson skriver:

    Jag läste också om Leif och eftersom jag sitter i en liknande knipa skrev jag ganska brutalt om de övergrepp myndigheterna tillåter sig så fort det handlar om helt vanliga, normala människor som bara råkar ha funktionsnedsättningar!?!?!?!

    Det är jättebra att du också skriver om dessa övergrepp vi måste utstå hela våra liv fastän våra handikapp inte blir bättre, vi kommer att leva med dom resten av våra liv, men måste ändå ständigt skicka in nya intyg mm som med stöd av läkarintyg bekräftar att, som i mitt fall, jag ÄR reumatiker, har haft min sjukdom i hela mitt liv förutom mina tre första levnadsår!
    Men myndigheterna tror nog att jag försöker lura dom när jag påstår att reumatismen gör mig sämre, inte bättre i kroppen!?!?!?

    Vill du läsa i min blogg så ska jag försöka lägga in länken till mitt inlägg om just det här:
    http://cyberliv.bloggplatsen.se/2010/07/09/3226495-inga-armar-eller-ben-da-har-du-ingen-ratt-till-assistans-heller/

  5. LeoH skriver:

    Det finns en bra beskrivning som fler borde ta till sig. ”Det är när personer med funktionsnedsättning möter en oförstående omgivning, som handikappet uppstår.”

  6. […] Jag skrev ett blogginlägg om människovärde, som kanske passar i sammanhanget. här […]

  7. […] juli 2010 skrev jag ett inlägg: Alla människors lika värde – den stora samhällslögnen! Jag känner samma vrede i denna sena timme, som jag gjorde […]

Kommentera

