Gudrun, blotta aldrig strupen för fienden!

När jag för ett par dagar sedan läste, att Gudrun Schyman och F! skulle bränna 100 000 kronor, fick jag en klump i magen av förtvivlan. Ni vet den där nästan smärtsamma känslan, som sätter sig i mellangärdet, när man ser en god vän på väg att göra bort sig. Om ni varit med om upplevelsen, då vet ni hur jag kände det i måndags. Min förtvivlan blev inte mindre av att sitta långt från händelsens centrum i Bjuråker och inte ha några realistiska möjligheter att nå vare sig Gudrun Schyman eller någon annan ledande företrädare för F! på Gotland och personligt varna. Inte för att jag tror det skulle ha ändrat skeendet, men ändå.

Jag gick till sängs med en förhoppning om att aktionen skulle bli symbolisk på något sätt. När jag vaknade på morgonen och gick till min dator och klickade mig fram till filmen, som skildrade aktiviteten. Jag insåg att jag gått till sängs med fullständigt falska förhoppningar. De brände verkligen pengarna! Sen var det bara att ta del av de förväntade reaktionerna. Och de kom!

Jag riktigt såg hur det politiska innegänget moraliskt förfasade sig, där de stod och sippade på bjudvinet. Sen kom de på rad Sabuni, Ohly, Stadsmissionen, bloggosfären, Facebook och Twitter. Man föreslog vad 100 000 kronor kunde användas till. Till stöd för ensamstående mödrar, glass till barnen, slagna kvinnor och den allt överskuggande förslaget, brunnar i Afrika. Sen dök besserwissrarna upp, reklamgurus och ledarskribenter, som med pannan i djupa veck (en litterär bild jag tillåter mig) analyserar varför tilltaget var felaktigt ur PR-synpunkt. Aktionen visade ju bara hur desperata och maktgalna F! och Gudrun Schyman egentligen är. I motsats till de etablerade partierna. Självfallet är inte riksdagspartierna maktgalna och desperata. Vi har ju statsministerord på, att alla representerar särintressen utom regeringen och Reinfeldt, som offrar sig för allmänintresset.

När Frälsningsarmén på Gotland kom dragandes med sin gryta, med vilken det gör så mycket gott, var loppet kört för F!. Trots att F! och Gudrun Schyman vann slaget om uppmärksamheten i medierna, så är det bara att konstatera. Det blev en Pyrrhusseger! Jag har inga förslag på hur ledningen bör agera. Det bör ledningen i samråd med medlemmarna besluta om. Ledningen för F! bör ändå tänka på, att det är ett nytt parti, med i och för sig hängivna och kunniga medlemmar runt om i landet. Men ändå, det är oförsvarligt, att utsätta medlemmarna för omöjliga strider. Så bör inte en ledning agera!

Kan ändå inte helt låta bli, att argumentera i sakfrågan, trots att jag vet, att det inte är många som låter sig övertygas. Uttrycket att ”bränna pengar” har två betydelser. Dels beskriver orden en konkret händelse där faktiska pengar bränns, dels (och det kanske ändå är den vanligaste) att någon gör sig av med pengar i snabb takt och oftast på onyttigheter. Ponera att F! köpt ballonger för 100 000 pengar och fyllt dem med gas och släppt till väders med motiveringen: ”Ballongerna symboliserar de etablerade partiernas lättflyktiga jämställdhetslöften. Efter valet betyder löftena ingenting!” Skulle Frälsningsarmén ha kommit med sin gryta efter en sådan händelse?

Någonstans läste jag i går om ett bilföretag som köpt champagne för miljoner för att bjuda på i Almedalen. Till vilka kan man ju undra. Borde det inte betecknas som omoraliskt ”brännande” av pengar? För att vara riktigt illvillig. Hur mycket pengar har det kostat för oppositionen att dra till Gotland för att markera enighet i, att de vill ha betyg från sjuan och skriftliga omdömmen från ettan (eller var det tvärtom?) Jag kan ställa en liknande fråga till Moderaterna. Hur många pengar kostade det partiet att skeppa Anders Borg till Visby, för att berätta om sin dröm om arbetslöshetssiffror på 3-4 %? Hade det inte varit billigare att låta honom sova vidare och drömma. Och skickat de inbesparade pengarna till Stadsmissionen?

Nå, det får vara hur det vill med detta. Vilka slutsatser drar jag för egen del? Vänner överger jag inte så där hux flux. Visserligen har F! gjort en taktisk missbedömning, men det ändrar inte det sunda i partiets politik. Därför kvarstår mitt beslut, att jag röstar på F! i valet i september.

Jag dristar mig att länka till ett snart två år gammalt blogginlägg, Eva accepterar inte! Den tillägnar jag F! i dag.

Dagen, Dagen 2, DN, SvD,

Läs även andra intressanta bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

3 Responses to Gudrun, blotta aldrig strupen för fienden!

  1. Kerstin skriver:

    Tänk om de avslöjar, så småningom, att de där sedlarna bara var kopior av riktiga sedlar 🙂

    Hoppas kan man ju alltid.

  2. LeoH skriver:

    Visst kan man hoppas, men undras hur det skulle mottas?

  3. kristiporr skriver:

    ”Hade det inte varit billigare att låta honom sova vidare och drömma. Och skickat de inbesparade pengarna till Stadsmissionen?”

    Haha! Briljant!

    Jag har ingen respekt kvar för religiösa samfund men jag högaktar dig och dina politiska åsikter. Tack för en välskriven och väldigt sund text som dessvärre antagligen allt för få kommer att läsa.

Kommentera

